Actueel Weer overzicht

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Cumulus op 01 feb 2013 21:35

Nody schreef:De laatste wintermaand is alweer aangebroken. :D

Er komt volgende week een noordwestelijke stroming op gang. Dit brengt gelukkig alleen lichte nachtvorst en overdag temperaturen ruim boven nul.

Oftewel: Het wordt normaal weer voor de tijd van het jaar.
Nog maar 28 dagen en het is meteorologisch lente! :thumb_up:

Het wordt hier ook stilaan de hoogste tijd dat de lente weer komt.

Ik denk niet dat ik ooit zoveel voorbereidingen gedaan heb afgelopen zomer om de winter zonder depressies door te komen: drie weken Nieuw Zeeland om hem in te korten, een vaccin tegen de griep om te voorkomen dat ik zoals vorig jaar met 40 graden koorts met planten en beschermingen moet zeulen, ideeën uitwerken om creatief met sneeuw en ijs om te gaan zodat de winter prettiger verloopt en je steeds bezig bent in de gezonde buitenlucht, verbeterde systemen om de planten door de winter te krijgen, ervoor gezorgd dat de laptop de nieuwe Guild Wars 2 kan draaien om op sombere dagen in weg te kunnen vluchten, een smartphone met een andere leuke game voor als de laptop op zo'n sombere winterdag zou crashen, een voorraad strips aangekocht om in weg te duiken als de smartphone ook zou crashen, een mp3 speler met een voorraad nieuwe muziek om bij weg te dromen van zomerse oorden, een reserve mp3 speler voor als de eerste zou defect raken, een set reservelampen voor lichttherapie, een extra voorraad winterbloeiers gekocht en opgekweekt om de boel op te fleuren, een soldeermachiene en bijhorend materiaal + leds gekocht om creatief aan de slag te gaan met verlichtingen voor op de donkere dagen, twee extra lichtslangen, een bijkomende kleurenlamp, oliën voor aromatherapie, speciale lampjes daarvoor, verlof opgespaard voor als het teveel zou worden, overuren opgespaard voor als dat verlof niet zou volstaan enzovoort enzovoort.

Maar alweer ben ik vandaag op een punt gekomen waarop ik me helemaal opgebrand voel en hier weer op mijn blote knieën zit te smeken naar koningin Lente om terug te keren. Waarschijnlijk is het de abnormaal sombere januarimaand die me ondanks die voorbereidingen de das heeft omgedaan.

Eén troost in elk geval: we zitten al over de helft van de 'moeilijke periode'...
Planten, stekken of zaden weg te geven of te ruilen? Bezoek mijn plantenruilplatform op http://www.floraswapper.com
Cumulus

5 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 01 feb 2013 21:56

:lol: :lol: zou emigreren wel helpen.......
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

462 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 01 feb 2013 22:08

:lol: Amai, zo'n voorbereiding :lol:

Proficiat dat je het tot nu hebt volgehouden :thumb_up:

Nu On-Topic ;)

Regen en nog eens regen de hele dag door met temperaturen tussen 7 en 5°C. :(
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor Nosferatu op 02 feb 2013 12:37

De zon ! :D
Nosferatu

15 bedankjes

Berichtdoor Esther op 02 feb 2013 13:17

De zon !

Waar?! Hier zoals gewoonlijk de laatste tijd: waaien en regen... Eeuwig durende herfst grrr...
Esther

93 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 02 feb 2013 13:29

Ja ook hier schijnt sinds een uurtje de zon volop al voelt het buiten allesbehalve aangenaam want de wind is weer goed vertegenwoordigt maar het is droog en dat is toch ook al veel.
Van de situatie maar even gebruik gemaakt om de serre nog eens flink te verluchten door de deur open te zetten en de ventilator aan te zetten. De t° is er nu 17°C op die manier wat ik ideaal vind.

Vanaf zondag gaan de t° weer naar beneden maar overdag zou het wel boven 0 blijven en 's nachts tot -2°C. Ga de nieuw aangekochte planten 's nachts wel in de serre zetten. Deze komen uit serres van de verkoper en zijn dus al aan het ontluiken. Niet ideaal om daar nu vorst over te laten komen.
Nog eens een rondje in de tuin gedaan en ik ben best tevreden, lijk tot nog toe nergens schade aan te hebben behalve de Phormium die onbeschermd staat maar dat lag dan ook in de lijn van de verwachtingen. Mijn groot aangeplantte Albizia 'Summer chocolat' blijkt ook nog in leven. Heb op 1.6 m hoogte een stukje schors ingesneden en dit zag nog mooi groen. Acacia melanoxylon is helemaal ros maar ook deze ziet nog groen als ik een stukje schors afdoe dus heel misschien maakt die nog een kansje.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Nody op 02 feb 2013 15:29

Hier ook de hele middag zonnig, maar wel een koude wind. Wel beter dat alles weer een beetje opdroogt. Vooral voor de palmen.
Nody

23 bedankjes

Berichtdoor Rob op 03 feb 2013 16:34

Ik zie in de voorspellingen nu toch weer meer serieuzere koude tot wel -8° a -10°.
Ruim de beschermingsmiddelen nog maar niet te ver op!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1138 bedankjes

Berichtdoor Remy op 03 feb 2013 21:21

Yep gaat een koude carnaval worden. Hopelijk blijft de sneeuw weg... van het weekend misschien toch weer inpakken. :(
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor Cumulus op 03 feb 2013 21:50

Mocht koning winter tot een nieuwe aanval overgaan, lijkt het me nu belangrijker om ofwel de wortels van bladhoudende planten vorstvrij te houden ofwel de bladeren te beschermen tegen direct zonlicht en zo weinig mogelijk daglicht erbij laten. De zon wordt in februari al vrij sterk en planten die beginnen te verdampen met bevroren wortels zullen zeer snel door uitdroging afsterven.

De laatste set modelruns laat de vorstinval precies nog meevallen, de eerste vorst van betekenis is ook al opgeschoven van woensdag naar vrijdag/zaterdag dus we hebben drie dagen extra om de plantjes voor te bereiden. Ik zie wel zeer veel neerslagsignalen dus er kan mogelijk een dik sneeuwdek ontstaan dat de grond vorstvrij houdt bij een eventuele verscherping van de kou.
Planten, stekken of zaden weg te geven of te ruilen? Bezoek mijn plantenruilplatform op http://www.floraswapper.com
Cumulus

5 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips