Schaderapport Januari 2013

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Schaderapport Januari 2013

Berichtdoor Palm Section op 08 feb 2013 20:03

Pff hier al 3 palmen met speerrot :cry: fortunei, brahea en phoenix. Hopelijk blijft het hierbij en krijgen we niet al te veel vorst of sneeuw.
Palm Section

42 bedankjes

Berichtdoor erna op 08 feb 2013 21:00

Jammer,... het is toch niet de fortunei aan de voorkant van je huis ? Bij ons zijn er al 3 kleine wagnerianussen met bladschade, de speren zitten wel nog goed vast. Waren vorig jaar pas aangeplant. Een 4e kleine wagnerianus heeft totaal geen schade, stond wel wat meer beschut.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 10 feb 2013 06:22

Al weer sneeuw hier! Misschien nog wat onaangename verrassingen voor komende dagen!

Het gezegde ''sneeuw met maneschijn brengt vorstvenijn'' is niet uit de lucht gegrepen...

Kan zelfs in maart dan nog een nachtelijke -20 graden opleveren.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor Palm Section op 10 feb 2013 15:29

erna schreef:Jammer,... het is toch niet de fortunei aan de voorkant van je huis ? Bij ons zijn er al 3 kleine wagnerianussen met bladschade, de speren zitten wel nog goed vast. Waren vorig jaar pas aangeplant. Een 4e kleine wagnerianus heeft totaal geen schade, stond wel wat meer beschut.

groetjes, Erna

Nee erna gelukkig niet, bij deze zien de speren er nog goed uit, wel veel bladschade!
Het is bij een kleinere achteraan maar blijft altijd jammer.
Palm Section

42 bedankjes

Berichtdoor Nollie op 10 feb 2013 22:25

Hier in Drenthe geen schade aan beide 80 cm Fortunei's die ik 1 juni 2012 heb geplant. Sterker nog... ze groeien licht. Zelfs de boom die vorig zomer niets heeft gedaan. Tot nu toe blij ;-)

Ik heb ze gisteren voor de 3e maal ingepakt; paar jutezakken langs de speer, juttezakken om de stam en op de wortel. Vlieszak 2x2,40 om het geheel met paraplu eronder voor versteviging (sneeuwdruk).
Nollie

0 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 13 feb 2013 18:45

Palm Section schreef:Pff hier al 3 palmen met speerrot :cry: fortunei, brahea en phoenix. Hopelijk blijft het hierbij en krijgen we niet al te veel vorst of sneeuw.

Oei, dat is wel jammer om te lezen. :( Toch niet de grote armata ?
Weet je ook door wat de schade is gekomen ? Heb je bijverwarmd of niet ?
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Palm Section op 13 feb 2013 22:33

Neen gelukkig niet dimi het is die kleinere die vorig jaar ook al speerrot kreeg maar hiervan herstelde. Stond thans in een hokje, lichtslang er rond en beschermhoes erover. Maar helaas dus terug speerrot! Benieuwd of hij hiervan terug zal herstellen? :?

De grote armata ziet er gelukkig nog goed uit, voorlopig nog geen schade te zien.
Bijlagen
IMG_0161.jpg
IMG_0161.jpg (294.37 KiB) 4624 keer bekeken
Palm Section

42 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 13 feb 2013 23:28

Van de resem kleine palmboompjes die ik vorig jaar verplant heb van de zijgevel waar ik ze van zaailing tot 6 jarige heb opgekweekt heb ik bij 3 de speer kunnen uithalen zonder al te veel moeite. Toeval of niet maar deze waren ook diegenen die het kleinst waren gebleven en de minste groei (of geen) hadden vertoont na de verplanting. Ik had me er bij sommige idd wel aan verwacht hoewel deze winter in principe niet veel heeft voorgesteld (tot nu toe althans).
De rest staat er prachtig bij met dikke klaarzittende speren en ook mijn groter exemplaar met 1.7 m stam doet het schitterend. Vorig jaar was deze nogthans de hele kroon verloren in die winter.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 14 feb 2013 17:05

Palm Section schreef:... 8< ...
De grote armata ziet er gelukkig nog goed uit, voorlopig nog geen schade te zien.

Wel opletten hoor want ik zie dat de lichtslang rechtstreeks op de palm zit, dan moet je zeker oppassen met het te kort op elkaar wikkelen van de lichtslang want dan word het te warm op die plek en krijg je verbranding ! Op de stam kan het weinig kwaad maar op groene delen is dit ook zeer schadelijk. Die beginnersfout heb ik ook gemaakt mijn eerste winter en ook toevallig bij een armata, alle buitenste bladeren toen verloren doordat ik simpelweg de bladstelen had verbrand met de lichtslang ! Op je foto vind ik het nog cava op de stam maar die twee laatste wikkelingen rond de speer zien er mij toch wel heel dicht bij elkaar zitten ?! Daar heb je een risico op verbranding van speer of bladstelen indien de lichtslang lange tijd zal branden denk ik.Zou het toch eens nakijken en mischien wat aanpassen om zeker te zijn ?
Wat ik steeds doe is het uiteinde van de lichtslang maak ik vast aan het topje van de speer, van daaruit vertrek ik verticaal langs de speer en in een draaibeweging naar beneden tot bovenkant stam, dan één enkele toer tussen de bladstelen en dan rond de stam enz... dat ééne stukje lichtslang bij de speer is voldoende om de vorst op die plek plaatselijk te breken hoor. Als ik dan bij strenge vorst ook nog vliesdoek rond de bladeren doe dan zeker meer dan genoeg, dat stukje dat dan in die ballon zit houd de speer en bladeren dan heel goed warm genoeg ! Teveel warmte is ook niet goed want dan dwing je te palm tot groeien wat je heel goed kunt zien aan de witte/gele kleur.
Maar het ziet er inderdaad wel nog goed uit zo op de foto te zien :thumb_up:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 14 feb 2013 18:17

Is nog vroeg om de schade al te zien en in februari wil ik zeker niet aan een speer komen zelfs niet lichtjes trekken.
Dejagere

45 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming