Palm Section schreef:... 8< ...
De grote armata ziet er gelukkig nog goed uit, voorlopig nog geen schade te zien.
Wel opletten hoor want ik zie dat de lichtslang rechtstreeks op de palm zit, dan moet je zeker oppassen met het te kort op elkaar wikkelen van de lichtslang want dan word het te warm op die plek en krijg je verbranding ! Op de stam kan het weinig kwaad maar op groene delen is dit ook zeer schadelijk. Die beginnersfout heb ik ook gemaakt mijn eerste winter en ook toevallig bij een armata, alle buitenste bladeren toen verloren doordat ik simpelweg de bladstelen had verbrand met de lichtslang ! Op je foto vind ik het nog cava op de stam maar die twee laatste wikkelingen rond de speer zien er mij toch wel heel dicht bij elkaar zitten ?! Daar heb je een risico op verbranding van speer of bladstelen indien de lichtslang lange tijd zal branden denk ik.Zou het toch eens nakijken en mischien wat aanpassen om zeker te zijn ?
Wat ik steeds doe is het uiteinde van de lichtslang maak ik vast aan het topje van de speer, van daaruit vertrek ik verticaal langs de speer en in een draaibeweging naar beneden tot bovenkant stam, dan één enkele toer tussen de bladstelen en dan rond de stam enz... dat ééne stukje lichtslang bij de speer is voldoende om de vorst op die plek plaatselijk te breken hoor. Als ik dan bij strenge vorst ook nog vliesdoek rond de bladeren doe dan zeker meer dan genoeg, dat stukje dat dan in die ballon zit houd de speer en bladeren dan heel goed warm genoeg ! Teveel warmte is ook niet goed want dan dwing je te palm tot groeien wat je heel goed kunt zien aan de witte/gele kleur.
Maar het ziet er inderdaad wel nog goed uit zo op de foto te zien