@Michael, als je de stam wil overhouden zodat hij groter kan worden dan moet je die inderdaad wel beschermen ja want anders vriest de bestaande stam inderdaad gewoon kapot. Hij komt normaal wel steeds terug vanuit de grond met nieuwe scheuten als je niet beschermd. Ik leg steeds al het blad op de voetjes rond de stam. De stam word volledig ingepakt met vliesdoek en daarboven dan een paraplu om alles droog te houden. Hiermee heb ik de stam al drie strenge winters overgehouden. De eerste winter was schadeloos gelukt maar vorige winter en deze winter ben ik toch de hoofdgroeipunten verloren door rot. Echter is de stam wel nog perfect gezond dus die gaat weer verder op de stam via de vele slapende ogen zoals die vorig jaar ook deed. De stam is hier op 2 jaar tijd van een pink dikte naar nu al even dik als een 2L cola fles, is echt al een kleine boom aan het worden.
Hier een foto van vorige zomer...

Hier een foto van de winterbescherming...

En hier de stam hoe die nu is...

Volgende winter wil ik iets nieuws proberen, ik ga kippendraad ofzoiets in een cilinder maken en daar rond noppenfolie vast maken die ik dan simpel over de stam kan zetten. In die koker ga ik dan een gloeilampje zetten ofzo. Zo hoop ik alles nog eens echt schadeloos over te houden zodat die ook met de hoofdgroeipunten verder kan groeien en dus nog extremer kan worden. Dit idee komt van mijn musa bescherming. Ik heb een pol basjoo's die ik sinds vorig jaar toevallig bescherm, ik wikkel eerst wat lichtslang rond de grootste stammen en dan wikkel ik de pol volledig in met noppenfolie. Die houd de warmte zo goed vast dat de basjoo's zelfs rustig verder groeien terwijl het buiten -15 graden vriest en steeds frisgroen en schadeloos door de winter komen

Een lichtslang bij de Tetrapanax gaat teveel zijn, daarom dat ik aan een gloeilampje ofzo denk.