Tetrapanax bij vijver

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Re: Tetrapanax bij vijver

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 19 maart 2013 22:15

@Michael, als je de stam wil overhouden zodat hij groter kan worden dan moet je die inderdaad wel beschermen ja want anders vriest de bestaande stam inderdaad gewoon kapot. Hij komt normaal wel steeds terug vanuit de grond met nieuwe scheuten als je niet beschermd. Ik leg steeds al het blad op de voetjes rond de stam. De stam word volledig ingepakt met vliesdoek en daarboven dan een paraplu om alles droog te houden. Hiermee heb ik de stam al drie strenge winters overgehouden. De eerste winter was schadeloos gelukt maar vorige winter en deze winter ben ik toch de hoofdgroeipunten verloren door rot. Echter is de stam wel nog perfect gezond dus die gaat weer verder op de stam via de vele slapende ogen zoals die vorig jaar ook deed. De stam is hier op 2 jaar tijd van een pink dikte naar nu al even dik als een 2L cola fles, is echt al een kleine boom aan het worden.

Hier een foto van vorige zomer...

Afbeelding

Hier een foto van de winterbescherming...

Afbeelding

En hier de stam hoe die nu is...
Afbeelding

Volgende winter wil ik iets nieuws proberen, ik ga kippendraad ofzoiets in een cilinder maken en daar rond noppenfolie vast maken die ik dan simpel over de stam kan zetten. In die koker ga ik dan een gloeilampje zetten ofzo. Zo hoop ik alles nog eens echt schadeloos over te houden zodat die ook met de hoofdgroeipunten verder kan groeien en dus nog extremer kan worden. Dit idee komt van mijn musa bescherming. Ik heb een pol basjoo's die ik sinds vorig jaar toevallig bescherm, ik wikkel eerst wat lichtslang rond de grootste stammen en dan wikkel ik de pol volledig in met noppenfolie. Die houd de warmte zo goed vast dat de basjoo's zelfs rustig verder groeien terwijl het buiten -15 graden vriest en steeds frisgroen en schadeloos door de winter komen :thumb_up: Een lichtslang bij de Tetrapanax gaat teveel zijn, daarom dat ik aan een gloeilampje ofzo denk. ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 19 maart 2013 22:58

Kijk wel uit met die gloeilamp ;)
Ik gebruik voor bepaalde australische skink soorten een warmtekabel in het terrarium, is dat een idee?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 19 maart 2013 23:30

Dan ga ik dat volgend jaar toch ook maar eens proberen. Nog nooit een exemplaar gezien zoals de jouwe met zulk een stam. Die bescherming loont duidelijk wel :thumb_up:
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 20 maart 2013 00:01

over de giftigheid ... Ik zou het gewoon testen.

een paar chinese danios of iets dergelijks in een aquarium zetten. Daarna 1 blad van de tetrapanax koud vermalen en dat in het aquarium stoppen.

gewoon kijken wat er na 48 uur gebeurt.

Ik denk namelijk niets.

Doe je dit zelfde geintje met een takje van de Taxus of een paar bloempjes of bladeren van de gouden regen.. dan is het heel snel einde verhaal voor de visjes.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 20 maart 2013 01:22

Jij bent ook een sadist zeg om die visjes als proefkonijn te grbruiken :o :lol:
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Rob op 20 maart 2013 01:25

proefkonijnen als visjes gebruiken is minstens zo wreed :lol:
(zal snel visvoer worden...)

Heb overigens zonet nog tetrapanax stekken binnengehaald ivm vorst...maar is dit eigenlijk echt noodzaak?

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 20 maart 2013 02:38

Hitch schreef:Jij bent ook een sadist zeg om die visjes als proefkonijn te grbruiken :o :lol:

geen sadist maar REALIST... liever 2 visjes opofferen dan een heel vijver met bevolking.
We zetten elk jaar planten in onze tuin die we met alle mogelijke middelen beschermen maar we kunnen in ons klimaat geen garanties geven :D
en 2 visjes is een sadist.. ben benieuwd hoeveel palmen er zijn gestorven dit jaar ondanks onze goede zorg.

En wat ik al zei.. Ik denk dat er niets gebeurt.

Tetrapanax heeft naar mijn weten (onderzoek internet en studieboeken) geen hoge concentraties toxines in het blad.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Remy op 20 maart 2013 12:21

Waterboyke schreef:
Hier een foto van vorige zomer...

Afbeelding

Hier doe je het toch gewoon voor he, wat een prachtplant!

Het komende jaar gaat het plannetje de ijskast in omdat er teveel beton ligt op de plaats waar ik hem wil hebben :( . Ik ben bang dat het er ligt om de vijverrand te verstevigen. Volgend jaar zijn er plannen om de vijver aan te passen/ vernieuwen en dan komt er zeker ruimte voor een tweede tetrapanax!
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor Hanselman op 20 maart 2013 20:13

Heb diverse sites en boeken nageplozen,kan niets over toxines in Tetrapanax vinden.

m.v.g.
Hans. :mrgreen:
Hanselman

30 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 21 maart 2013 22:10

Thx Remy.
Je kan ook al ééntje opkweken in een brede kuip hé. Dan heb je tegen volgend jaar al een grote die je dan nog makkelijk kunt overwinteren door binnen te zetten ;) Wel zo breed mogelijke kuip, diepte is niet zo belangrijk.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken