Brugmansia

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Brugmansia

Berichtdoor Betty_ke op 24 jun 2013 09:21

Mijn Brugmansia stond klaar met vruchten aan, nog wel niet in bloei
maar ze groeide heel goed.
De wind heeft hem afgeknakt, en nu weet ik niet goed wat ik met de top met vruchten aan moet doen om hem nog een kans te geven.
Alsook de plant die er nog in zijn geheel staat :-(
Ik heb voor de moment het stuk dat is afgebroken in water gezet zodat het niet zou uitdrogen.
Kan er iemand mij helpen en of raad geven want het is mijn eerste Brugmansia die ik gekocht heb en ik wil er zoveel mogelijk rond kennen en doen.

Bedankt
Betty_ke

0 bedankjes

Re: Brugmansia

Berichtdoor TinekedV. op 24 jun 2013 10:06

Als je al het (grote) blad eraf haalt kun je het afgeknakte deel op water wortelen.
Welke soort is het?
TinekedV.

5 bedankjes

Berichtdoor Betty_ke op 11 jul 2013 11:03

Bedankt Tineke heb ik zeker gedaan en er staan nog geen wortels aan.
Het grootste bloemknoopje is er van de week afgevallen, maar de andere waren nog piepklein hebben zich herpakt en groeien verder. Dus ik denk dat mijn stuk het wel gaat halen mits wat geduld natuurlijk ;-)
De moederplant heeft ook geen hinder ondervonden want aan de andere vertakkingen zijn ondertussen ook bloemknopjes gegroeid :-)

Nu vraag je een soort wel ik ben niet zeker want heb ze in de serre gekocht
maar dit zijn de namen die ik zo goed mogelijk kan aflezen van mijn kaartjes ;-)
Iets met Ex D'Orange en Sweetheart.
Ik ga ook eens proberen foto's erop te zetten :-)
Betty_ke

0 bedankjes

Berichtdoor Betty_ke op 11 jul 2013 11:13

SS853842 (480x640).jpg
SS853842 (480x640).jpg (275.83 KiB) 3455 keer bekeken

Hier zijn de foto's Tineke :-)
SS853842 (480x640).jpg
SS853842 (480x640).jpg (275.83 KiB) 3455 keer bekeken
Betty_ke

0 bedankjes

Berichtdoor TinekedV. op 11 jul 2013 11:27

Ze zien er gezond uit! Als je ze goed mest zullen ze wellicht snel in bloei komen.

Toch nog een kanttekening: brugmansias zijn snelle groeiers. Staan de jouwe niet in een te kleine pot? Als ze iets groter zijn zullen ze bij elke forse windvlaag omvallen. Je kan verschillende dingen doen:
- zet ze via binddraad stevig ergens aan vast;
- zet ze in een grotere pot;
- graaf ze in een pot met grote gaten in de grond in.

Ik zie dat je met deze hete dagen geen schotels onder de potten hebt. En ik weet met wat ik nu ga zeggen ik van mensen op dit forum kritiek krijg inzake wortelrot, gele bladeren e.d. maar ze doen maar, ik de praktijk werkt het prima: in een hete periode zet ik onder alle bruggen die niet in de vaste grond staan een schotel. Bij het water geven mag de schotel vol met water blijven staan. Het teveel drinken ze 's nachts wel op. In de verhouding plant / pot op jouw foto hebben ze veel vocht nodig. En geef ze maar lekker veel mest: 3x per week mag nu best.

Succes en laat nog eens weten hoe het met de planten gaat.
TinekedV.

5 bedankjes

Berichtdoor Betty_ke op 14 jul 2013 15:06

Hey Tineke,

Mercie, ik doe mijn best om ze het zo goed mogelijk naar hun zin te maken ;-)

Ik geef hen op deze moment nog maar 1x mest per week maar ga het dan is aanpassen naar de hoeveelheid die u mij aanwijst en zien hoe ze daar op gaan reageren.
Ze zijn idd fors gegroeid, want het waren enkeltakkige met hier en daar een uitsteeksel en op die 2 maanden zijn ze niet een beetje maar enorm veel gegroeid.
Wij schrikken ook nog altijd hoe we ze letterlijk elke dag zien groeien :-)

Nu mijn potten je ziet het er niet aan maar zijn voorzien van een dubbele bodem met daaronder een reservoir voor overtollig water en al het gene wat er teveel in komt loopt er ook uit dan. Ik geef hen enkel s avonds bij valavond een redelijke hoeveelheid water een goeie 3 liter per keer (regenwater) En bij extreme warmte durf ik smorgens voor 7u ook nog eens goed water en staan ze onder een parasol ter bescherming van de zon want mijn tuin is zuidgericht en wij hebben gans de dag volle zon (mss bevordert dit hun groei ook wel wat? )

Ondertussen heeft mijn stukje ook een klein worteltje gekregen ;-) maar het staat nog steeds in het eerste water en dat water begint groen te worden kan dat kwaad of moet ik het water regelmatig verversen tot hier toe deed ik er telkens water bij

Groetjes
Betty_ke

0 bedankjes

Berichtdoor TinekedV. op 14 jul 2013 15:40

Betty de bruggen hebben nu veel water nodig. De grote knapen krijgen met de huidige warmte wel 20 liter per plant per dag. Jouw soorten kunnen prima tegen de hitte, als je ze maar voldoende water geeft. In principe doe ik dat alleen als de planten uit de zon staan.

Wortelen stekken: gebruik altijd leidingswater en vervang het regelmatig als het groen / vuil wordt.
TinekedV.

5 bedankjes

Berichtdoor Betty_ke op 14 jul 2013 18:28

Tineke,

Ik heb actie ondernomen hoor ivm de stek :-)
U zegt dat ze uitstekend tegen de zon kunnen, wel ik had vorige weken ondervonden dat als ze in de zon stonden ze nogal heel snel hun bladeren lieten hangen, terwijl wanneer ik ze onder de parasol zet en ze nog een klein straaltje kunnen meepikken, en natuurlijk de warmte van de zon tegen onze rode muur (geeft heel lang warmte af) ze toch net mooier staan.
Betty_ke

0 bedankjes

Berichtdoor TinekedV. op 15 jul 2013 07:20

Dat het blad in de zon gaat hangen komt doordat ze in een te kleine pot staan waardoor ze snel watergebrek hebben. Al mijn grote bruggen staan in een pot met grote gaten in de vaste grond zodat de wortels zelf ook op zoek naar vocht en voeding kunnen en doorstaan de hete zon prima. Mochten ze even gaan hangen is dat geen enkel probleemen plens water en het probleem is zo weer opgelost.
TinekedV.

5 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?