Daarnet ook een soortgelijk bericht geschreven op facebook, aangezien het echter nog niet voorbij is. Sterker nog het zwaarste moet nog komen, al is het dan meer een lokaal gebeuren. Vanochtend trok een oud maar heftig regengebied over de gehele breedte van Belgie en zuidelijk Nederland, die ondertussen zich rond midden Nederland bevindt. Dit was een oude MCS die gisterenavond al in de buurt van Bordeaux is ontstaan en daar flink heeft huis gehouden.
Het komt misschien raar over als er op dit moment naar buiten wordt gekeken, maar opklaringen zullen later deze middag de temperaturen snel laten stijgen. Afhankelijk van de tijd die het krijgt is 30 graden niet uit te sluiten. In deze lucht zullen nieuwe buien gaan onstaan, en aangezien de gehele atmosfeer vol potentie zit kunnen deze uitgroeien tot extreem zware exemplaren, supercells zijn niet onmogelijk.
Estofex komt dan ook met een level 3 voor een groot gedeelte van de Benelux, dit houdt in kans op hoge windsnelheden, grote hoeveelheid water maar ook grote hagel. Voor een beter visueel effect, pukkelpop gebeurde volgens mij in een level 2. Zoals gezegd wordt het een lokaal iets, en kan het dus zijn dat vanmorgen voor de één het is geweest voor vandaag maar dat voor een ander er nog een toetje gaat volgen. De potentie is er, nu maar eens kijken of die wordt benut. Het is misschien aan te raden indien mogelijk, echt kostbare exoten (potplanten) tijdelijk een veilig onderkomen te geven.
[b]Onderbouwing levels, meer op de website zelf.A major outbreak of severe storms is expected across regions of France, the Benelux countries and northwestern Germany. These storms may produce tornadoes, very large hail and widespread damaging wind gusts
A level 3 was issued across northern France, the Benelux and a part of northwest Germany for tornadoes, severe wind gusts, large or very large hail and excessive precipitation.
A level 2 was issued across parts of France, the Benelux countries and northwestern Germany for severe winds and large or very large hail, excessive precipitation and tornadoes.
A level 1 was issued across a larger part of France, the Benelux countries, northwest Germany as well as southeast England, parts of Denmark and north Spain for the same risks.
A level 1 was issued across the southern Alps, mainly for excessive precipitation and large hail.[/b]
De afgelopen jaren hebben laten zien dat de omgeving Woensdrecht behoorlijk gevoelig lijkt voor grote hagel, maar ontsnapte ik iedere keer. Persoonlijk zet ik dus vanmiddag in een mooi brandend zonnetje de kostbaarste in pot even tijdelijk weg en neem ik het zekere voor het onzekere.
Om dan het bericht af te sluiten met een positieve noot. Helaas wilt de pluim nog niet mee, maar de opers van de modellen GFS en EC gaat voor een nieuwe portie hitte eind volgende week. Hopelijk blijft dat er in aangezien hitte nooit teveel is