Actueel Weer overzicht

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor junglegarden op 26 jul 2013 13:49

Eindelijk een regenbui gehad, was wel even nodig, de temp. is wel teruggevallen helaas.
junglegarden

11 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 27 jul 2013 11:27

Er is hier zojuist een heftig front gepasseerd met zware regenval en harde windstoten. Alles behalve een paar potten staat nog rechtop. Het blad van de basjoos en Ensete zitten weer vol met scheuren :(
Voor de mensen boven de rivieren gaat het nog komen ;)

Succes...

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

462 bedankjes

Berichtdoor Remy op 27 jul 2013 12:12

Dat ging er rond 10:15 behoorlijk heftig aan toe. We hadden nog amper regen gehad maar de vijver was binnen 5 min weer bijgevuld. Een aantal bamboestruiken lagen bijna plat op de grond. Verder op het eerste gezicht gelukkig geen schade. Alle bladplanten staan toch wel enigszins beschut.
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 27 jul 2013 12:27

Daarnet ook een soortgelijk bericht geschreven op facebook, aangezien het echter nog niet voorbij is. Sterker nog het zwaarste moet nog komen, al is het dan meer een lokaal gebeuren. Vanochtend trok een oud maar heftig regengebied over de gehele breedte van Belgie en zuidelijk Nederland, die ondertussen zich rond midden Nederland bevindt. Dit was een oude MCS die gisterenavond al in de buurt van Bordeaux is ontstaan en daar flink heeft huis gehouden.

Het komt misschien raar over als er op dit moment naar buiten wordt gekeken, maar opklaringen zullen later deze middag de temperaturen snel laten stijgen. Afhankelijk van de tijd die het krijgt is 30 graden niet uit te sluiten. In deze lucht zullen nieuwe buien gaan onstaan, en aangezien de gehele atmosfeer vol potentie zit kunnen deze uitgroeien tot extreem zware exemplaren, supercells zijn niet onmogelijk.

Estofex komt dan ook met een level 3 voor een groot gedeelte van de Benelux, dit houdt in kans op hoge windsnelheden, grote hoeveelheid water maar ook grote hagel. Voor een beter visueel effect, pukkelpop gebeurde volgens mij in een level 2. Zoals gezegd wordt het een lokaal iets, en kan het dus zijn dat vanmorgen voor de één het is geweest voor vandaag maar dat voor een ander er nog een toetje gaat volgen. De potentie is er, nu maar eens kijken of die wordt benut. Het is misschien aan te raden indien mogelijk, echt kostbare exoten (potplanten) tijdelijk een veilig onderkomen te geven.

Afbeelding

[b]Onderbouwing levels, meer op de website zelf.
A major outbreak of severe storms is expected across regions of France, the Benelux countries and northwestern Germany. These storms may produce tornadoes, very large hail and widespread damaging wind gusts

A level 3 was issued across northern France, the Benelux and a part of northwest Germany for tornadoes, severe wind gusts, large or very large hail and excessive precipitation.

A level 2 was issued across parts of France, the Benelux countries and northwestern Germany for severe winds and large or very large hail, excessive precipitation and tornadoes.

A level 1 was issued across a larger part of France, the Benelux countries, northwest Germany as well as southeast England, parts of Denmark and north Spain for the same risks.

A level 1 was issued across the southern Alps, mainly for excessive precipitation and large hail.
[/b]

De afgelopen jaren hebben laten zien dat de omgeving Woensdrecht behoorlijk gevoelig lijkt voor grote hagel, maar ontsnapte ik iedere keer. Persoonlijk zet ik dus vanmiddag in een mooi brandend zonnetje de kostbaarste in pot even tijdelijk weg en neem ik het zekere voor het onzekere.

Om dan het bericht af te sluiten met een positieve noot. Helaas wilt de pluim nog niet mee, maar de opers van de modellen GFS en EC gaat voor een nieuwe portie hitte eind volgende week. Hopelijk blijft dat er in aangezien hitte nooit teveel is :)
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 27 jul 2013 21:43

Helaas of gelukkig maar net hoe je het wil noemen lijkt de storing van vanmorgen teveel energie te hebben verbruikt of in ieder geval de atmosfeer wat door elkaar gehusseld. Mede doordat het te lang bewolkt bleef in naloop van het Mcs kon het ook niet opwarmen zoals van te voren gedacht. De echte potentie die er was en is, lijkt tot op dit moment nauwelijks te worden gebruikt. Er zitten nog best wel wat pittige dingetjes in West Belgie en komend vanuit Noord Frankrijk, maar op dit moment weinig extreem. De waarschuwing van Estofex geldt nog enige tijd, dus de kansen zijn er nog steeds, echter laat de huidige stand van zaken niets van level 3 achtig formaat zien.
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor Rob op 28 jul 2013 00:57

Hi Robin,
het ging hier behoorlijk te keer hoor, vanochtend iets zwaarder als zojuist/nu.
Naar ik begreep hadden we vanochtend inslag in Fransiscus ziekenhuis (op minder dan 500 meter van mijn huis - was dan ook een megazware knal);
Al met al was de schade achter minimaal, een aantal afgebroken takken van de kiwi, en alle bamboe/floxen plat geregend. zal iets van 40mm neerslag zijn geweest, die net als bij Remi de vijver keurig aftopte.
Wat er nu bijkomt is extra verversing van water :lol:
De tuin kan het wel hebben; die bui van vanochtend was tegen 4 uur in de meeste schotels al weer verdwenen!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1138 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 28 jul 2013 11:10

Rob,

Inderdaad, sommige plekken zal het best tekeer zijn gegaan echter waren de buien gewoon ouderwetse onweersbuien. Schade die tot nu toe wordt waargenomen zijn bij een onweersbui in de zomer niet ongewoon. Er is gelukkig/helaas niets waargenomen van het level 3 kaliber. Hier was het in de ochtend veel heftiger, qua regenval en wind, sterker nog gisterenavond gewoon windstil. Nu trokken de heftigste pitten wel langs Steenbergen. Plaatsen waar de wind wel huis hield, ook geen extreme snelheden gemeten maar passende snelheden bij een pittige onweersbui.

Voor de visualisatie, hagel als in dit filmpje was mogelijk in een groot gedeelte van de Benelux en een stukje Duitsland. Duitsland ging er met de "hoofdprijs" vandoor. Beeld rondom de 4de minuut zegt een hoop. In dat opzicht ben ik dan ook reuze tevreden dat het systeem van de ochtend teveel energie had opgeslurpt. Ik houd best van een beetje extreem weer op zijn tijd, maar hagel als dit had en ken me gestolen worden.

http://www.youtube.com/watch?v=Hn_Te9urt1g

Meestal als ik besluit de planten binnen te zetten valt het altijd reuze mee, doet ik dit niet pakt het altijd heviger uit. Dit keer had ik dus voor het tweede gedeelte van de dag de kostbaarste exoten binnen gezet, met als gevolg dat het uiteraard reuze mee viel. :lol:
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor Rob op 28 jul 2013 12:03

@ filmpje: :o :o

Blijven doen, Robin..
golf= en tennisballen hagel kunnen we met onze banaantjes wel missen!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1138 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 28 jul 2013 13:08

Rob schreef:@ filmpje: :o :o

Blijven doen, Robin..
golf= en tennisballen hagel kunnen we met onze banaantjes wel missen!

Haha, je bent niet de eerste die me heeft aangeraden dat te blijven doen.

Hier nog wat gratis pingpong/tennisballen gesponsord door moeder natuur.

Afbeelding

Afbeelding
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 28 jul 2013 13:21

Op naar het volgende extreem dan maar? Zowel het GFS model als het EC model, maar ook wat onbekendere laten nu al enkele dagen een flinke stuw van hitte zien aanstaande vrijdag. Ook de donderdag ervoor verloopt aangenaam warm. In de verwachtingen is dit nog nauwelijks terug te vinden, waarschijnlijk doordat het gemiddelde wat lager uitkomt in de ensembles.

Rmgfs1322.gif
Rmgfs1322.gif (46.18 KiB) 2659 keer bekeken

21-22 graden op 850 hPa niveau (GFS kaart). In dit jaargetijden mag je daar dan zo'n 15 graden bij optellen indien de zon de ruimte krijgt, en dat lijkt het ook te krijgen op dit moment. Dat zou op grote schaal temperaturen tussen de 35-37 graden opleveren, en op grote schaal tegen de 40 of er misschien wel boven in Frankrijk. Het lijkt overigens over een kort event te gaan, aangezien daarna de koelere opties de overhand lijken te krijgen. Koel is in dat geval wel relatief, daar het nog altijd temperaturen oplevert van zo'n 23-26C afhankelijk van de locatie waar je woont.

Eens kijken hoe dit evolueert de aankomende week. Zou het wel weer eens mooi vinden om mijn persoonlijk record te zien sneuvelen, of in ieder geval de grenzen hiervan op te zoeken. :)
Exotic Life

57 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips