Nederlandse bomen

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Nederlandse bomen

Berichtdoor kenbeimer op 02 okt 2013 10:35

Met mijn stichting OKids, wil ik meedoen aan nationale boomplantdag. Echter wil ik de kinderen vanaf het allereerste begin betrekken en wil ze eikels, kastanjes e.d. laten verzamelen om deze te planten. Zo kunnen we over een of twee jaar de zelfgeplante bomen planten tijdens boomplantdag. Dit zijn welliswaar geen exotische planten of bomen, maar wist niet waar dit anders te plaatsen.

Informatie kunnen ouders en kinderen op dit moment vinden via: http://www.oldenzaalkids.nl/herfst.php

Nu is mijn vraag wat de beste manier is om de zaden, nootjes enz te planten zodat de opkomstkans het grootst is. Ze moeten tevens ook van locatie B terug naar A vervoerd worden, omdat ik ze niet op de locatie kan laten staan, dus het zal in potten moeten gebeuren.

Tot slot wil ik de zaden labelen. (Eikels en kastanjes zou met stift kunnen) zodat de kinderen via het internet hun eigen plantje kunnen volgen en eventueel over 1,2 jaar zelf kunnen planten. Nog tips hoe dit kan zonder ze ernstig te vergiftigen en hoe dit te doen met kleine zaden als neusjes of stel dat iemand berkenzaadjes meeneemt.
Hobbyist in kweken van planten vanaf het zaadje. Eenmaal opgegroeid gaan ze in de verkoop in 50% van de bruto inkomsten gaan naar mijn stichting OKids; www.oldenzaalkids.nl
kenbeimer

1 bedankjes

Re: Nederlandse bomen

Berichtdoor Nody op 02 okt 2013 11:22

Ik zou de zaden zelf niet labelen, maar de potjes waar je ze in doet.

Ook zou ik de zaden eerst tijdens de winter opslaan in een koude schuur of buiten onder een afdak dat ze niet rotten, maar wel hun koudestratificatie krijgen.

Met eiken en kastanjes kun je trouwens lang wachten op een 'plantbare' boom. Ik zou eerder berken of wilgenzaad verzamelen of als je toch de exotische kant op wilt: eucalyptuszaad.

Deze laatste kan binnen gezaaid worden, kiemt zeer snel en is in 2 jaar tijd al een aardig boompje.
Nody

23 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 02 okt 2013 12:14

Ik wil de planten uiteindelijk planten met nationale boomplantdag en de kids zelf dingen laten verzamelen. Wordt lastig met exoten. :P Eucalyptus kan ik overwegen, want ik heb op dit moment 20 snowgummi gezaaid, wie weet. :)
Hobbyist in kweken van planten vanaf het zaadje. Eenmaal opgegroeid gaan ze in de verkoop in 50% van de bruto inkomsten gaan naar mijn stichting OKids; www.oldenzaalkids.nl
kenbeimer

1 bedankjes

Berichtdoor Nody op 04 okt 2013 10:36

Je kunt altijd voor de veiligheid ze allemaal een eucalyptus-zaailing geven zodat ze altijd iets hebben als hun zelf gevonden zaad niet wil kiemen.

En ze kunnen tijdens de winter alvast iets zien groeien als ze ze thuis voor de vensterbank zetten.
Nody

23 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 05 okt 2013 22:54

Die heb ik t.z.t. nog niet klaar. Ik zal via een webalbum de kids op de hoogte houden, denk niet dat ouders staan te springen op zo'n grote bloempot met boompjes.
kenbeimer

1 bedankjes

Berichtdoor Rob op 06 okt 2013 02:16

Washingtonia kan ook nog als je iets aparts zoekt...niet voor buiten, maar voor kinderen is een palmboom natuurlijk erg veel spannender dan een eikel.
Zaadjes zijn wel erg klein, maar in dat geval kun je kinderen hun eigen labeltje laten schrijven of kleuren, is ook erg leuk.
Ik zou zaaien in zgn zaaitrays, relatief compact, schoon, diep genoeg en draagbaar (ik gebruik de 45 gat trays regelmatig).

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 07 okt 2013 12:42

Kinderen bij OKids zijn geen vaste klanten. Iedere vakantie komt er weer een ander aanbod. Heel leuk idee, maar mogelijk ongeschikt voor deze doelgroep, aangezien ze wellicht wel eens nooit meer zullen terugkeren.
kenbeimer

1 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 11 okt 2013 11:50

Ik begrijp dat Wilgen erg snel groeien? Zijn er nog meer snel groeiende bomen? Want dan ga ik daar ook zaad van verzamelen, zodat de kids niet alles zelf hoeven te verzamelen.

Ik geloof dat een Berk ook redelijk snel groeit.
kenbeimer

1 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 11 okt 2013 12:46

Snelgroeiende soorten zijn doorgaans de pioniers soorten en/of zachthout soorten ;)

Denk aan wilg en berk maar ook den en lariks kunnen snel groeien. Let wel, deze bomen hebben veel licht nodig.
Nadeel aan deze soorten is dat het zaad vaak nogal klein is.... vooral berk en wilg hebben hele kleine zaden.
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 12 okt 2013 08:45

Ach, is ook leuk. :) Wilgen hebben van die lange slierten geloof ik toch? Want dan weet ik al 1 verzamelplek. Is het ook van belang dat dit vers is, of zijn deze zanden wat kiemkrachtiger als de anderen?

Ik wil ook van die "neusjes" verzamelen, ben vergeten hoe die boom heet. Zal kijken of er genoeg Eucalyptus zaailingen van Snowgum overleven, om deze aan de collectie toe te voegen.

Den en Lariks zaden verzamelen gaat me wat moeilijker worden, maar wellicht kan ik vandaag bij de scouting een paar Dennenappels meenemen om hier de zaden uit te pluizen.

Zaaien is het best in potten potgrond en deze bedekken met bladeren? (Want dan moet ik die ook nog eens gaan verzamelen, haha)

Maandag 21 oktober is het zo ver, als de activiteit erop zit, zal ik linkje zetten naar foto's. :)
kenbeimer

1 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken