Actueel Weer overzicht

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor funeralroosjes op 25 okt 2013 00:50

zondag en maandag wordt er veel wind verwacht! op het land stoten tot 100km/u of zelfs meer
op zee is dit 120km/u.

u bent bij deze gewaarschuwd ;)
funeralroosjes

1 bedankjes

Berichtdoor StefanH op 25 okt 2013 10:51

Inderdaad:

Afbeelding

En een hysterisch nieuwsbericht vanuit de UK: http://www.express.co.uk/news/nature/43 ... utter-hell
Groeten,
Stefan
StefanH

28 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 25 okt 2013 11:22

Hoi, heb het ook gelezen dan gaan hier de planten verankerd worden met touwen, stenen en zo mee, heb de stallingen nog volstaan met klein spul! Ben al weer blij als het Dinsdag is harde wind bheeeee :evil:
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1033 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 27 okt 2013 12:11

Zeer zware windstoten en volgens de berichten wordt het nog erger,kwetsbare planten staan gelukkig veilig en laat de rest maar waaien. ;)
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 27 okt 2013 23:46

Morgen komt er sinds jaren (2007 was de laatste) weer een "echte" storm voorbij, vanuit zuidwesten. Windkracht 10 (Pak en beet 90/100 km per uur gemiddelde) moet mogelijk zijn bij een juiste timing in de kustgebieden, ijsselmeer en de wadden. Wind lijkt meer impact op Nederland en de UK te hebben dan België. De berekening voor windstoten laten op sommige modellen nog steeds tot 130/150 km per uur gaan. Binnenland eveneens forse wind, maar niet zo zwaar als de kustgebieden.

Kijkende naar hoe dik de bomen nog in blad staan, is het dan ook niet de vraag of er schade/problemen gaan ontstaan, maar eerder hoeveel. Als ik naar de tuin kijk, vrees ik met dergelijke windsnelheden behoorlijke schade aan de permanente Washingtonia.

Code rood ook namens het KNMI, Hirlam voor diezelfde kustgebieden, al diept de depressie op dit moment nog niet echt uit.
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 28 okt 2013 14:03

Het veilig stellen van kwetsbare planten heeft zijn vruchten afgeworpen,zo goed als geen schade alleen de bladeren van de bananen hangen aan flarden maar dat is normaal.
Wat ik veel erger vind is schade aan materieel zoals auto's en gebouwen een plantje kun je vervangen.
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 28 okt 2013 14:25

Hier zijn de windstoten ook enorm. Voorbije nacht is zelfs mijn betonmolen met bache overheen simpelweg omgewaaid. Alle glazen platen die ik al over de Yucca's had gezet om ze droog te houden zijn weggewaaid en enkele ervan zijn in stukken van elkaar gevallen :? Leuk puzzelwerk om dat uit de gazon te krijgen...
Bananenbladeren hangen er nog slechts in reepjes aan. Nog nooit voorgehad dat die er zo uitzien.
De hele vijver ligt nu ook bezaaid met afgerukte bladeren en andere losgekomen vuiligheid.
Zelden zo'n wind gezien en al zeker niet dat het zo lang blijft duren. Als ik dan het nieuws bekijk mogen wij blijkbaar nog van veel geluk spreken hier. Gelukkig geen schade aan het huis oid. Dat is natuurlijk altijd veel erger.
De t° gaan in de komende week ook naar beneden met nachtt° van 5° wat nog altijd goed te doen is zou ik zeggen. Alleszins tot 4 november nog geen vorst te zien. Zo lang blijven mijn boomvarens dus al zeker nog buiten. De andere kuipplanten staan al een 14 dagen binnen dus op een uurtje duw ik de boom- en andere varensoorten die in kuip staan wel binnen.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor hexina op 28 okt 2013 18:39

Hier gelukkig geen schade, de maurelli staat tegen de schutting en heeft daardoor ook geen schade. Wat zonde hitch vooral als je ook nog glas moet geen rapen overal.
Was idd heftig maar ik woon gelukkig in limburg en volgens mij is het hier meegevallen.
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 28 okt 2013 20:37

Hallo

Hitch schreef:... Alle glazen platen die ik al over de Yucca's had gezet om ze droog te houden zijn weggewaaid en enkele ervan zijn in stukken van elkaar gevallen :? Leuk puzzelwerk om dat uit de gazon te krijgen....

Daar kan ik me wat bij voorstellen. Dit jaar heb ik mijn afdakjes mooi geschilderd en omdat ik weet dat iedereen moet lachen als die dingen de lucht ingaan heb ik ze echt bijzonder stevig gemonteerd. Ze hebben dan ook geen krimp gegeven. Ik ben er een beetje fier op.

Ik vreesde vooral voor de canna' s maar die staan er nog bij alsof er niets gebeurd is. Het enige euvel is een omgevallen plastiek pot met een Seronea Repens, zonder schade, gaat volgend jaar de aardbodem in. De musa basjoo bladeren zijn vanzefsprekend serieus beschadigd, maar och als het binnenkort vriest gaan ze er toch af.

Weeral geluk in het leven, veel sterkte voor zij die meer schade hebben.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor jaak op 28 okt 2013 23:01

hier voor het eerst stormschade,een armdikke sikkimensis net onder de bladeren afgeknakt en de canna musafolia volledig open gewaaid,ik post binnekort wel een foto.

Groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
jaak
Moderator
Moderator

156 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips