Eucalyptus zaaien

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Eucalyptus zaaien

Berichtdoor kenbeimer op 23 jan 2013 11:32

Sinds ik op mezelf woon, ben ik helemaal weg van Eucalyptus planten. Twee soorten op zadengigant hebben mijn hart veroverd en deze zaai ik dan ook continue, met veel mislukkingen. Het betreft Eucalyptus soorten Caesia en Preissiana.

Caesia komt altijd een (groot) deel van op, maar de zaailingen sterven zeer vlot af. Ik heb het een keer voor elkaar gekregen om 4 blaadjes en de volgende twee in opkomst te hebben gehad, maar toen stierf deze toch af. Dit was de Caesia.
De Preissiana kwam zelden op en na opkomst gingen ze meestal binnen een dag al dood. Afgelopen zomer bleven er twee leven, waarvan er eentje toch het loodje heeft gelegd. De andere leeft nu nog steeds en heeft inmiddels 12 bladeren en 2 in opkomst. Van de lente wil ik deze in een zeer grote pot planten.

Van de Caesia heb ik nu eentje in leven, dat het oudste exemplaar is tot nu toe. Dat wil zeggen dat het de winter tot zo ver overleefd heeft, maar groeit verder niet. Na een grootschalige varenrouwbehandeling heb ik wel enige minimale groei geconstateerd, maar op dit moment heeft het plantje nog steeds 2 blaadjes en 2 in opkomst. Dit is al zo sinds de zomer van 2012.

Mijn manier van zaaien: Ik zaai in een Chinees bakje en controleer dagelijks op kiemingen. Zodra ik de eerste verschijnselen van een kiempje zie, plant ik ze METEEN over op een pot. Dit is voor mij de meest succesvolle overplant methode geweest, want het overlevingspercentage werd hoger en de planten bleven langer leven. Ik denk dat dit komt, omdat er op dit stadium nog geen wortels ver naar buiten gegroeid zijn, die kunnen beschadigen. De Preissiana heb ik inmiddels in de tweede pot staan, dus die heeft een overpotting al eens overleefd.

Tips?
Caesia heb ik mee geprobeerd:

- Meteen overpotten bij opkomst (met blaadjes). => Groei stopte inmiddelijk en stierven weken later pas af.
- In de kas laten zitten. => Beste groei resultaten, maar stierven af. Hier heeft een plantje ooit 4 bladeren (en 2 in opkomst) gehaald, mijn record.
- Meteen na ontkieming overpotten. => Beste overleving en de groei ging door. Meestal stierf de plant bij 2 of 4 blaadjes. Het record dat na de 4 bladeren nog meer in opkomst waren, niet behaald met deze methode.

Ik zoek nog tips, want ik wil de Caesia uiteraard ook aan mijn collectie toevoegen. :) Het laatste levende exemplaar geef ik de kans, misschien dat de lente wonderen doet?
Hobbyist in kweken van planten vanaf het zaadje. Eenmaal opgegroeid gaan ze in de verkoop in 50% van de bruto inkomsten gaan naar mijn stichting OKids; www.oldenzaalkids.nl
kenbeimer

1 bedankjes

Re: Eucalyptus zaaien

Berichtdoor kenbeimer op 22 sep 2013 20:40

Preisiana heb ik succes mee gehad, maar helaas vermoord. Caesia gaat me nu eindelijk goed af, 4e paar bladeren in zicht.

Maar waar kan ik eigenlijk het best Eucalyptus snow gummi (debeuzevilie) zaden kopen? Ze zijn bij onszaden.com te koop, maar het duurt daar langer dan een maand tot ze bezorgd zijn en de kiemkracht is heel laag. Ooit 1x kiempje gehad en ik heb nu al 3x geprobeerd, zucht. :(

Jammer genoeg staan ze niet op de lijst bij zadengigant, heb een e-mail gestuurd met de vraag of het misschien in hun bestand komt. Februari hoop ik mijn bestelling te doen, dus kent iemand nog een leuk adresje?
Hobbyist in kweken van planten vanaf het zaadje. Eenmaal opgegroeid gaan ze in de verkoop in 50% van de bruto inkomsten gaan naar mijn stichting OKids; www.oldenzaalkids.nl
kenbeimer

1 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 07 nov 2013 15:18

Dikke lol, want er groeit er weer eens eentje op de kop... De enige zaailing van dit soort... Kan hier iets aan gedaan worden? Wat is de beste handeling?

Afbeelding

Heb er nu nog niets aan gedaan.
kenbeimer

1 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 08 nov 2013 16:44

Ik bestel altijd eucalyptuszaad bij Kenny koala op e bay , verser kun je ze niet krijgen .Ik heb ook eucalyptus debeuzevillei te koop als je die toevallig zocht 20,30 en 40 cm hoog.
Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 09 nov 2013 21:20

Ik wil enkel planten die ik zelf gezaaid heb, zo eigenwijs ben ik dan weer wel. :P
kenbeimer

1 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 10 nov 2013 17:50

Dat is de juiste instelling :thumb_up:
Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 10 nov 2013 23:57

Nog tips voor een upside down zaailing?
kenbeimer

1 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 12 nov 2013 17:52

Ik zaai ieder jaar drie soorten, en dan zijn er altijd enkele tientallen die ik met een satestokje eventjes recht moet zetten . Met andere woorden : zorg dat het uiteinde van het worteltje met de grond contact maakt en dan groeit het worteltje vanzelf dieper de grond in en komt alles goed.
Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 13 nov 2013 16:17

Het worteltje is inmiddels in de grond geschoten, het zag er niet goed uit voor de zaailing, maar het lijkt erop dat ie nu toch weer wat gaat doen. Hij heeft een hele krul gemaakt, benieuwd of hij genoeg kracht over heeft om daadwerkelijk goed en sterk te groeien.

//update//
Ff met foto, ik noem dit een Eucalooping! :P
Afbeelding
kenbeimer

1 bedankjes

Keer terug naar Zaaien en stekken