door prutser 2 op 18 mei 2014 18:28
hallo paul nog even, nee aan die oude kan je niets meer doen, zijn uitgehard , en zullen breken of scheuren ,je kan ze wel met (ijzer draad ) recht zetten, maar zodra het weg gehaald wordt zullen ze hun oude positie weer in nemen, denk aan sneeuw , dan zullen ze ook krom gaan staan, maar zodra het smelt , keert de halm weer in zijn positie, dus dat, en ja ik gebruik bij scheef groeiende jonge halmen die plankjes , maar met instalatie draad om het plankje en een andere oude halm, en iedere dag trok ik het plankje dichter tegen die scheve halm ,en zo duwde ik het recht,terwijl de jonge halm gewoon door groeide , maar zodra het al 30 cm boven de grond was, had ik die halm al recht gekregen, en kon ik de draad en plankje weg halen en voor de volgende scheve gebruiken enz , of als er meerdere scheef uit kwamen die toch mooi dik waren, maakte ik meerdere plankjes, later dacht ik eraan , dat je ook een pvc buisje kan gebruiken in plaats van plankje, gewoon zo over die jonge halm heen zetten, draad erom heen en iedere dag iets rechter trekken, wel voorzichtig en op gevoel, werkt hetzelfde ,maar wat makkelijker, plankje kan bij storm wel eens los schieten, dus dat , en is hij eenmaal recht ,meteen die pvc verwijderen, kan je het jaar daarop weer gebruiken enz, ja ja we worden wel vinding rijk, later als de pol ouder wordt ,zal hij alleen maar rechte halmen aan maken, en mijn ervaring met vivax is toch dat vooral als het jong is ,makkelijk scheven halmen aan maakt, maar behoord hier na mijn experimenten tot het verleden, nu pas ik het toe bij andere mensen hier in dorp ,en ja het werkt uitstekend, op kleine tuine met vivax ,al is het jong, kaars rechte halmen, m,v,g, paul