vivax

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Re: vivax

Berichtdoor prutser 2 op 07 mei 2014 23:39

heel mooi pieter73, ziet er goed uit, die scheuten die er scheef uit komen ,kan je voorzichtig een plankje achter zetten ,en iedere dag iets verder zetten tot die scheut recht staat, weet dat het een werkje is , maar ja, dan weet je zeker dat ze verder recht zullen groeien , zeker als het zonde zou zijn ze later te moeten kappen als ze te scheef door groeien, maar ja, hobby he, met die vivax kwamen ze soms ook hier scheef uit de grond, en tja, als dat nou net die mooie dikke zou zijn, dus toen plankjes er tegen aan gezet, net zolang dat het recht groeide, maar als je de ruimte heb , dan geen probleem, maar pieter73 , daarom later mijn keuze voor die altrovaginata, die kaars recht omhoog groeit , zeker als er straks die scheuten uit komen zal ik zeker foto zetten, maar heel mooi om die scheuten weer uit de grond te zien komen, :thumb_up: m,v,g, paul
prutser 2

23 bedankjes

Berichtdoor YinYang op 14 mei 2014 11:44

Bij mij komen de scheuten ook scheef uit de grond en groeien ook wat scheef. Het zijn dunne scheuten dus ik verwacht toch dat die over een paar jaar verwijderd gaan worden. Ik doe dat nu niet, omdat 1) Het de eerste scheuten zijn en 2) Ik ergens had gelezen dat je de bamboe het beste de eerste 3 jaar met rust kunt laten.

De volwassen bamboe (vd geplante pollen), van zo'n 2,5/3 meter hoog groeien ook een beetje scheef. De toppen groeien wel weer recht, waardoor je dus aan de bovenkant een bochtje erin krijgt. Is hier wat aan te doen? Ik heb ook het idee dat dit door de wind kan komen, daar nog niet al het gaas in de schutting begroeid is met klimop en er dus (als het hard waait) een harde wind doorheen kan komen.

Verder heb ik ook nog 2 scheuten die niet verder lijken te groeien? Iemand een idee waardoor dit komt? De andere scheuten zijn alweer zo'n 60, 40 en 10 cm.
YinYang

0 bedankjes

Berichtdoor prutser 2 op 14 mei 2014 16:42

hallo yin yang, het klopt dat het beter is om de eerste paar jaar het lekker door te laten groeien, daarna kan je het gaan snoeien voorzichtig, het recht krijgen van jonge scheven scheutjes of scheuten heb ik hier toe gepast omdat mijn tuin erg klein is, en ook niet wilde snoeien, zeker als er een dikke scheef uit de grond kwam, ik kwam op het idee om er een plankje er tegen aan te zetten in de richting waar het naar toe groeide, en iedere dag iets strakker er tegen aan zetten, je duwt als het waren de nog zachte scheut recht, dat moet wel met gevoel want te veel druk kan het breken, ,op die manier had ik toch alle scheuten recht gekregen in mijn kleine tuin, er zullen vast wel meer forum leden zijn met andere ideen, en betere misschien, maar bij mijn werkte het uitstekend, maar als een bamboe al een hoogte heeft bereikt is het niet te doen om er een knik eruit te halen, ik denk ook door harde wind tijdens zijn groei dat het een knik of kronkel gekregen heeft, en de vraag over de niet door willen groeien van 2 scheuten, dat komt vaker voor bij jonge bamboe, er worden waarschijnlijk meer scheuten aan gemaakt dan de wortels kunnen voeden, komt ook bij mij ieder jaar wel eens voor dat er na massale opkomst , er een enkele plotseling stopt, de anderen groeien gewoon heerlijk door, m,v,g, paul
prutser 2

23 bedankjes

Berichtdoor YinYang op 14 mei 2014 22:06

Paul,

Dank voor je reactie. Ik ga het ook maar eens proberen op jouw manier. Je zet dan plankjes schuin er tegen aan? Dus 1 kant van het plankje in de grond (aan de kant waar de scheut naartoe groeit) en dan schuin tegen de scheut aanzetten?

De hogere bamboe was bij het planten ook recht, alleen door de wind lijkt de bamboe opeens losser in de grond te staan, waardoor deze alle kanten op waait. De toppen van deze hoge bamboe zijn helemaal flexibel, dus die waaien sowieso alle kanten op. Daar is ook verder niets aan te doen lijkt me, waardoor ik de kromme toppen niet kan voorkomen?

Is het een optie om ook plankjes tegen de hoge bamboe aan te zetten? Zal de bamboe zichzelf dan op een gegeven moment vaster in de grond gaan zetten (bewortelen)? Of is het een idee om de grond om de bamboe wat op te hogen en goed tegen de bamboe aan te drukken, zodat het wat stabieler wordt?
YinYang

0 bedankjes

Berichtdoor YinYang op 17 mei 2014 20:14

Is het trouwens een idee om de bamboe met een touw vast te spannen aan de schutting? De bamboe staat namelijk direct voor de schutting (max 1,5 meter er vanaf). Denk dat dat wel kan, toch? Als de bamboe daardoor recht blijft staan, blijft de bamboe dan uiteindelijk daardoor uit zichzelf ook rechter staan, wanneer je het touw weer weg haalt?
YinYang

0 bedankjes

Berichtdoor prutser 2 op 18 mei 2014 16:22

ja dat klopt, kan alleen bij jonge halmen die nog niet uit zijn gehard, die kan je recht trekken voorzichtig met een draad om je schutting, dan blijven ze recht door groeien, maar nogmaals , alleen bij nog niet uit geharde halmen, is eenmaal het schutblad eraf, dan harden ze snel af en kan je alleen maar toe kijken, ik heb ook hier verleden jaar enkele halmen zo langs de dakgoot om geleid, ook met touw , wand ze waren al hoog, maar het gedeelte zat nog met schutblad, dus nog redelijk om om te buigen, en zo kwam er een soort van bochtje zodat ze de dakgoot niet raakte, daarna groeide het verder recht omhoog, en ja, toen ik het touwtje later weg haalde ,bleef de vorm precies zo, zo maken ze volgens mij ook die wandel stoken, door in vroeg stadium voorzichtig om te buigen ,en na afharden ,en na enkele jaren rijpen ze af te zagen en te bewerken, tenminste dat denk ik , omdat de vorm zo blijft na afharding, m,v,g, paul
prutser 2

23 bedankjes

Berichtdoor YinYang op 18 mei 2014 17:52

Oké, bedankt Paul. Doe jij het echt met touw of ijzerdraad? met touw kan ik me voorstellen dat ze alsnog krom groeien als het telkens hard waait.. Bij de grote/oude bamboe kan ik er dus niets meer aan doen? De oude bamboe is opzich ook wel recht, maar staat scheef in de grond..
YinYang

0 bedankjes

Berichtdoor prutser 2 op 18 mei 2014 18:28

hallo paul nog even, nee aan die oude kan je niets meer doen, zijn uitgehard , en zullen breken of scheuren ,je kan ze wel met (ijzer draad ) recht zetten, maar zodra het weg gehaald wordt zullen ze hun oude positie weer in nemen, denk aan sneeuw , dan zullen ze ook krom gaan staan, maar zodra het smelt , keert de halm weer in zijn positie, dus dat, en ja ik gebruik bij scheef groeiende jonge halmen die plankjes , maar met instalatie draad om het plankje en een andere oude halm, en iedere dag trok ik het plankje dichter tegen die scheve halm ,en zo duwde ik het recht,terwijl de jonge halm gewoon door groeide , maar zodra het al 30 cm boven de grond was, had ik die halm al recht gekregen, en kon ik de draad en plankje weg halen en voor de volgende scheve gebruiken enz , of als er meerdere scheef uit kwamen die toch mooi dik waren, maakte ik meerdere plankjes, later dacht ik eraan , dat je ook een pvc buisje kan gebruiken in plaats van plankje, gewoon zo over die jonge halm heen zetten, draad erom heen en iedere dag iets rechter trekken, wel voorzichtig en op gevoel, werkt hetzelfde ,maar wat makkelijker, plankje kan bij storm wel eens los schieten, dus dat , en is hij eenmaal recht ,meteen die pvc verwijderen, kan je het jaar daarop weer gebruiken enz, ja ja we worden wel vinding rijk, later als de pol ouder wordt ,zal hij alleen maar rechte halmen aan maken, en mijn ervaring met vivax is toch dat vooral als het jong is ,makkelijk scheven halmen aan maakt, maar behoord hier na mijn experimenten tot het verleden, nu pas ik het toe bij andere mensen hier in dorp ,en ja het werkt uitstekend, op kleine tuine met vivax ,al is het jong, kaars rechte halmen, m,v,g, paul
prutser 2

23 bedankjes

Berichtdoor YinYang op 18 mei 2014 20:43

Paul, heb je misschien foto's van hoe jij het doet met die plankjes? :)

Wel jammer dat de oude bamboe niet meer recht te krijgen is. Maar denk dat het toch niet te voorkomen is dat de punt krom gaat staan/groeien (ookal is onderkant vd bamboe wel recht) door de wind etc...
YinYang

0 bedankjes

Berichtdoor prutser 2 op 19 mei 2014 17:28

zo ik heb de foto`s zal je tonen hoe ik het gedaan heeft, stelt eigelijk niets voor, maar werkt heel goed ,en daar gaat het om, als de stengel verder groeit, kan je het nog leiden met een draad of touwtje, als het toch weer schever wil groeien, m,v,g, paul, oja vandaar dat ik nu dus die atrovaginata heb staan, die groeit namelijk altijd recht omhoog, met mooie dikke halmen, maar dat is ieder zijn keuze,
Bijlagen
DSCF0720.JPG
hier zie je het plankje, deze scheut was eerst heel scheef
DSCF0720.JPG (292.87 KiB) 5160 keer bekeken
DSCF0721.JPG
ook deze was eerst scheef
DSCF0721.JPG (297.01 KiB) 5160 keer bekeken
DSCF0722.JPG
en ook deze
DSCF0722.JPG (243.99 KiB) 5160 keer bekeken
prutser 2

23 bedankjes