taal in discussie

Plaats hier de felicitaties aan de jarige Palmvrienden of maak een praatje over andere zaken dan exotische planten.

Re: taal in discussie

Berichtdoor s.janssen op 19 jun 2014 22:10

Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook niet de beste ben in grammatica en dat mijn zinnen ook niet altijd lopen zoals ze horen te lopen. Geef ik eerlijk toe.

Persoonlijk vind ik het wel vervelend als mensen er geen moeite voor willen doen of hopen dat ze snel antwoord krijgen.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 19 jun 2014 23:56

Het valt me de laatste jaren ook steeds vaker op dat vooral de jeugd steeds meer moeite heeft met de Nederlandse taal.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor Rico op 21 jun 2014 15:15

Ik heb ook vaak moeite met het spellen en het indrukken van het juiste knopje.
Vooral met dat d of dt geneuzel... meestal probeer ik dan de zin anders op te bouwen zodat ik geen d of dt meer heb ;)

Ik weet niet hoe het nu op de scholen gaat, maar toen ik nog op school zat (en heel soms ook in de school) snapte ik geen ene donder van de grammatica. Nu, 15 jaar later, legt mijn vriendin het op een andere manier uit en begin ik het steeds beter te snappen...
Het ligt dus naar mijn weten vooral aan de manier van lesgeven.
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor Rob op 21 jun 2014 15:54

Ik denk dat met name Sylvan hier de spijker op de kop slaat.
De teloorgang van 'den Nederlandsche taal' is m.i. absoluut niet te wijten aan domheid, ADHD of Dyslexie, maar zal meer te maken hebben met de snelheid van handelen in de 21e eeuw, en vooral de gemakzucht en acceptatie van die fouten in te sociale media zoals email en in ernstiger mate de snelle media zoals twitter etc.

Ik denk dat gesteld kan worden dat de kwaliteit van het schrijven evenredig is aan de importantie en bandbreedte van het bericht en dat de acceptatie van dit soort fouten afhankelijk is van leeftijd.
Even een berichtje posten vanuit de trein op een smartphone....is toch anders dan een sollicitatiebrief schrijven.
Voor mij valt een forumbericht ergens in de categorie snelle media, en ik verwacht en accepteer daarin absoluut een foutje.
Moet me wel van het hart: zo nu en dan zie ik berichten voorbij komen die echt als ernstig betiteld moeten worden.

Opgemerkt dient wel dat Google en het internet in algemene zin geen echte oplossing bieden. Er zijn altijd meerdere varianten van Latijnse benamingen op voorraad - wij vullen dat apparaat immers zelf met onze (soms foutieve) informatie. Winkelketens zijn inderdaad nog creatiever met hun missers, en ook daar ontbreekt meer en meer de wil om het echt goed te doen.
Voor wat betreft Latijnse benaming geloof ik het wel: de wil om het goed te doen is voor mij voldoende. Zelfs na jaren moet ik de juiste spelvorm van de Synechanthus warscewiczianus opzoeken in mijn encyclopedie (en ook nu kon ik hem niet eens vinden op Google.....)

Grappig wel dat niemand nog heeft vermeld dat het forum voor mij fouten met rood aanduid als ik een bericht zit te tikken, vergelijkbaar met Word, met daarbij de mogelijkheid om 'toe te voegen aan woordenboek'.
Het zou daarmee toch erg simpel moeten zijn om de ergste fouten te vermijden - als we maar willen en de moeite nemen.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 21 jun 2014 17:12

Precies Rob de laatste zin daar gaat het om, kleine moeite, even nakijken wat je zelf verstuurd, maar kennelijk is dat teveel gevraagd! Persoonlijk vind ik alles wat je op het net of op een forum zet je persoonlijke visite kaartje :fluiten:
Groet Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 21 jun 2014 23:43

Dat klinkt dan ook wel erg zakelijk Rob ;) ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor draco op 22 jun 2014 01:24

'Synechanthus warscewiczianus' Op de automatisch piloot vertrouwen, werkt evenmin zie het voorbeeld van Rob van deze palmsoort. Ik had er nog niet eerder van gehoord, maar Midden Amerika is tenslotte Rob zijn specialiteit. Er is ook een Chamaedorea soort naar deze onderzoeker vernoemd Chamaedorea warscewiczii. Van een consequente schrijfwijze bij zo 'n vernoeming is dus kennelijk geen sprake. Dat het hierbij weleens mis gaat, is begrijpelijk en vergeeflijk. De geslachtsnaam correct spellen zou echter geen probleem moeten opleveren.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 22 jun 2014 09:08

Rob schreef:Moet me wel van het hart: zo nu en dan zie ik berichten voorbij komen die echt als ernstig betiteld moeten worden.

:lol:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor shusui op 22 jun 2014 09:58

Wat plantennamen betreft vind ik dit een heel erg handige site:

http://www.theplantlist.org/

Ik gebruik hem heel vaak, zelfs als je je nog maar de eerste letters van het geslacht herinnerd kan je de plant vinden (iets wat bij google zelden lukt, zeker niet met iets als Synechanthus warscewiczianus ;) )

Je kan de juiste schrijfwijze van de naam raadplegen, en je ziet gelijk wat volgens Kew de meest juiste naamgeving is en wat de synoniemen zijn op dit moment (Is wel vrij ver doorgedreven wat herindelen betreft, zo hoort bijvoorbeeld Musella ondertussen terug bij Ensete volgens Kew )

Groeten,
Sven
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 22 jun 2014 11:23

Persoonlijk vind ik (zonder t) spelfouten HELEMAAL geen probleem.

Alleen op een forum waarop wij actief zijn, zou van het van respect betuigen wanneer je in ieder geval de moeite neemt om de naam van onze planten correct probeert te spellen.

Uit respect voor onze tropische, exotische, geweldige, schitterende planten.

:thumb_up:
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Felicitaties en gebabbel