door Rob op 21 jun 2014 15:54
Ik denk dat met name Sylvan hier de spijker op de kop slaat.
De teloorgang van 'den Nederlandsche taal' is m.i. absoluut niet te wijten aan domheid, ADHD of Dyslexie, maar zal meer te maken hebben met de snelheid van handelen in de 21e eeuw, en vooral de gemakzucht en acceptatie van die fouten in te sociale media zoals email en in ernstiger mate de snelle media zoals twitter etc.
Ik denk dat gesteld kan worden dat de kwaliteit van het schrijven evenredig is aan de importantie en bandbreedte van het bericht en dat de acceptatie van dit soort fouten afhankelijk is van leeftijd.
Even een berichtje posten vanuit de trein op een smartphone....is toch anders dan een sollicitatiebrief schrijven.
Voor mij valt een forumbericht ergens in de categorie snelle media, en ik verwacht en accepteer daarin absoluut een foutje.
Moet me wel van het hart: zo nu en dan zie ik berichten voorbij komen die echt als ernstig betiteld moeten worden.
Opgemerkt dient wel dat Google en het internet in algemene zin geen echte oplossing bieden. Er zijn altijd meerdere varianten van Latijnse benamingen op voorraad - wij vullen dat apparaat immers zelf met onze (soms foutieve) informatie. Winkelketens zijn inderdaad nog creatiever met hun missers, en ook daar ontbreekt meer en meer de wil om het echt goed te doen.
Voor wat betreft Latijnse benaming geloof ik het wel: de wil om het goed te doen is voor mij voldoende. Zelfs na jaren moet ik de juiste spelvorm van de Synechanthus warscewiczianus opzoeken in mijn encyclopedie (en ook nu kon ik hem niet eens vinden op Google.....)
Grappig wel dat niemand nog heeft vermeld dat het forum voor mij fouten met rood aanduid als ik een bericht zit te tikken, vergelijkbaar met Word, met daarbij de mogelijkheid om 'toe te voegen aan woordenboek'.
Het zou daarmee toch erg simpel moeten zijn om de ergste fouten te vermijden - als we maar willen en de moeite nemen.
08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C