chamaerops humilis zaad

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

chamaerops humilis zaad

Berichtdoor kolck op 29 jun 2014 13:58

heb een 2 stammige chamaerops humilis en alle 2 de stammen hebben bloemen gehad ,nu zijn de bloemen van de hoofdstam verdord en de 2e stam maakt nu zaad aan kan het zijn dat dit een 2 geslachtige stam is?
grt tonny
kolck

2 bedankjes

Re: chamaerops humilis zaad

Berichtdoor draco op 29 jun 2014 14:42

Dat zou kunnen als het individuele planten zijn die in één pot staan. Ik betwijfel of dit ook mogelijk is bij een clusterplant? Chamaerops humilis is eenslachtig, tweehuizig en draagt mannelijke of vrouwelijke bloeiwijzen op afzonderlijke individuen. Dit geldt ook voor Trachycarpus, al worden soms afwijkingen gemeld (eenhuizig/geslachtswisselingen ?).
Er zijn ook eenhuizige palmsoorten (Butia capitata bijvoorbeeld), maar de bloemen zijn bij mijn weten altijd eenslachtig, mannelijk of vrouwelijk. Ze vormen wel samen één bloeiwijze.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor kolck op 30 jun 2014 08:35

dus het is geen zaad dat hij maakt ? zal eens een foto maken
kolck

2 bedankjes

Berichtdoor draco op 30 jun 2014 09:49

kolck schreef:dus het is geen zaad dat hij maakt ? zal eens een foto maken

Ik ben benieuwd naar die foto. Ik heb meerdere individuen Chamaerops en de meesten zijn van het vrouwelijk geslacht. Dit jaar bloeide een man tegelijk met 2 vrouwen. Ik heb de man gecastreerd en de bloeiwijzen in de vrouwtjespalmen gehangen. In eerste instantie ontstonden er zygotes (bevruchte eicellen). In de grootste Chamaerops zijn deze alweer merendeels afgevallen. In de afgebeelde 'Cerifera' zet de zaadontwikkeling tot nu toe voort. De 'palmboom' Ch. humilis 'Arborescent' eveneens vrouwelijk ontwikkelt elk seizoen zygotes, maar daarvan komt nooit iets terecht. Vermoedelijk komen de zygotes hier spontaan tot ontwikkeling zonder dat bevruchting plaatsvond. Zie viewtopic.php?f=9&t=14407#p156745
Voor een succesvolle bevruchting moet je het treffen dat mannelijke en vrouwelijk bloemen tegelijk bloeien hetgeen lang niet altijd het geval is. Vorige jaar had ik geluk met Trachycarpus wagnerianus en leverde me dat onlangs 4000 rijpe zaden op. Dit jaar is de bloeiwijze bij de vrouw van deze palm nu nog in ontwikkeling, terwijl de mannelijke palm al maanden geleden bloeide. Ik weet niet of stuifmeel lang vitaal blijft en enige tijd houdbaar is, vermoedelijk niet (?)
Bijlagen
Chamaerops_zaad_isn.jpg
Chamaerops_zaad_isn.jpg (241.18 KiB) 4723 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor kolck op 30 jun 2014 11:14

2014-06-30 10.50.36
Afbeelding
2014-06-30 10.50.05
Afbeelding

2014-06-30 10.50.49
Afbeelding

zie op een plant grote stam had die gele bloem zoals op jou foto de andere stam niet

grt tonny
kolck

2 bedankjes

Berichtdoor draco op 30 jun 2014 14:02

Dit zijn duidelijk zaden in ontwikkeling. Weet je zeker dat er geen andere Chamaerops in de buurt heeft gebloeid? Bijgaande referentie geeft een antwoord op je vraag: "The flowers are borne in dense, short inflorescences at the top of the stems; it is usually (but not invariably) dioecious with male and female flowers on separate plants." http://en.wikipedia.org/wiki/Chamaerops
Het komt blijkbaar voor dat Chamaerops palmen mannelijke en vrouwelijk bloeiwijzen krijgen

Dit is overigens een mooi compacte groeiende 'Cerifera'.

groet,

Draco
draco

711 bedankjes

Berichtdoor kolck op 30 jun 2014 16:01

nu ik die fotos op wikipidia zie ,zie ik ook dus dat ik mannelijke en vrouwelijke bloemen had
heb dus geluk gehad :thumb_up: als ik zo lees met een 2 stamige Chamaerops.er stta zo als ik de buurt kan nergens een palm of wat dan ook :P alleen mijn tuin.en dan nu mijn vraag hoe kan ik straks die zaden gaan opkweken?

grt tonny
kolck

2 bedankjes

Berichtdoor draco op 30 jun 2014 17:11

Stel de laatste vraag in de rubriek zaaien en stekken. Ik heb weinig ervaring met het kweken van palmen uit zaad.
draco

711 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 30 jun 2014 17:18

Volgens mij gewoon 2 apparte palmen in 1 pot gezet geweest niet? En gelukkig toevallig mannetje en vrouwtje!

Op de startpagina (zie navigatiemenu linkerkolom) vindt je info over hoe palmen te zaaien. Rijpe verse Chamaerops zaden zijn makkelijk te kiemen,en hoef je niet te stratificeren of kraken of vijlen, gewoon pellen en zaaien. Wat warmte en na een maand of 2 komen de eerste boven. Het zal nog een tijd duren eer ze rijp zijn dus je kan je nog op je gemak voorbereiden/inlezen. ;)

grtjes
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor kolck op 02 jul 2014 16:02

nee dit is een plant heb er al die stammen af gehaald en deze 2 laten zitten heb dus gewoon geluk toch :D

grt tonny
kolck

2 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen