kolck schreef:dus het is geen zaad dat hij maakt ? zal eens een foto maken
Ik ben benieuwd naar die foto. Ik heb meerdere individuen Chamaerops en de meesten zijn van het vrouwelijk geslacht. Dit jaar bloeide een man tegelijk met 2 vrouwen. Ik heb de man gecastreerd en de bloeiwijzen in de vrouwtjespalmen gehangen. In eerste instantie ontstonden er zygotes (bevruchte eicellen). In de grootste Chamaerops zijn deze alweer merendeels afgevallen. In de afgebeelde 'Cerifera' zet de zaadontwikkeling tot nu toe voort. De 'palmboom' Ch. humilis 'Arborescent' eveneens vrouwelijk ontwikkelt elk seizoen zygotes, maar daarvan komt nooit iets terecht. Vermoedelijk komen de zygotes hier spontaan tot ontwikkeling zonder dat bevruchting plaatsvond. Zie
viewtopic.php?f=9&t=14407#p156745Voor een succesvolle bevruchting moet je het treffen dat mannelijke en vrouwelijk bloemen tegelijk bloeien hetgeen lang niet altijd het geval is. Vorige jaar had ik geluk met Trachycarpus wagnerianus en leverde me dat onlangs 4000 rijpe zaden op. Dit jaar is de bloeiwijze bij de vrouw van deze palm nu nog in ontwikkeling, terwijl de mannelijke palm al maanden geleden bloeide. Ik weet niet of stuifmeel lang vitaal blijft en enige tijd houdbaar is, vermoedelijk niet (?)
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"