Overwinteren venus vliegenval

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Overwinteren venus vliegenval

Berichtdoor JDB1989 op 24 aug 2014 17:03

Dag iedereen,

Vorig jaar kocht ik een klein plantje van de venus vliegenval. Deze is nu al goed gegroeid, maar ik weet niet goed wat te doen tijdens de winterperiode. Vorige winter heb ik ze gewoon in de woonkamer gehouden en zijn ze dus nooit in rust gegaan (ik vond ze zo klein en had schrik dat ze de winterrust niet zouden overleven :roll: ) . Op internet lees ik steeds dat deze plant een rustperiode nodig heeft, zelfs als het een kamerplant is. Toch is mijn plant in zijn nopjes zonder die rustperiode. Is deze rustperiode echt nodig? En wat zijn de gevolgen indien deze plantjes gewoon doorgroeien zonder rustperiode?

Als de rustperiode volgens jullie toch noodzakelijk is, mag ik deze dan bijvoorbeeld in de kelder plaatsen?

Hier alvast een fotootje van mijn plantjes (met een sarracenia ernaast)

Afbeelding
JDB1989

3 bedankjes

Re: Overwinteren venus vliegenval

Berichtdoor trachypalm op 24 aug 2014 20:21

Ik zou hem niet in de kelder zetten met de paar bladeren die die nog heeft moet hij nog wel licht krijgen ;)
bekijk ook eens mijn tuin viewtopic.php?f=49&t=10593 Groetjes,
Hendrik
trachypalm

8 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 24 aug 2014 21:07

Ik geloof dat de rustperiode ook compleet bladloos kan Trachypalm, maar ben dr niet geheel zeker van ;)
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 24 aug 2014 22:22

Een rustperiode is zeker wel nodig, je zal merken dat de plant beter zal groeien en bloeien na de rustperiode. Het is heel makkelijk, zet de plant op een koude plek (hoeft niet perse licht te zijn), zolang het maar koud is maar wel vorstvrij. Heb je geen koude plek zet dan de plant in de koelkast.

Je hebt duidelijk je huiswerk gedaan :thumb_up: Vleeseters horen in een laagje water te staan, je hebt wel regenwater gebruikt toch?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor JDB1989 op 25 aug 2014 18:41

bedankt iedereen voor de antwoorden!

@ S.janssen: Ik doe altijd mijn huiswerk als ik wat in huis haal :D en ja ik heb regenwater gebruikt :) Kalk kunnen ze niet tegen.

Ik ga ze deze winter zeker een rustperiode geven!
JDB1989

3 bedankjes

Berichtdoor FredPutten op 20 sep 2014 10:28

Ik heb mijn vliegenval heel lang buiten laten staan vorig jaar. Pas toen de plant ging afsterven deze uit de pot gehaald en schoongemaakt. Ook alle baadjes verwijderd. De plant in licht vochtig keuken papier gerold en in een bakje in de groentenla van de koelkast gelegd. In maart de plant weer opgepot en eerst in de vensterbank tot de vorst over was. Daarna weer naar buiten en het is weer een prachtige plant geworden.
FredPutten

1 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 20 sep 2014 15:02

In de botanische tuin in amsterdam hebben ze de venus vliegenval al een paar jaar buiten staan. Ook tijdens de strenge winters van de afgelopen jaren. Het grootste probleem bij het binnen overwinteren is toch vaak de te hogen temperaturen.
Als je ze in een moerasdeel zet zouden ze buiten moeten kunnen overwinteren.
Ik zelf ben momenteel bezig mijn moerasdeel van de vijver opnieuw aan te leggen en hier wil ik dus ook grote hoeveelheden venus vliegenval plaatsen.
Op advies van de botanische tuin in A'dam en Utrecht is de beste aanplant tijd late zomer vroege herfst. (dus eind augustus tot en met oktober).

Reden die ze mij aangaven was de relatieve hoge luchtvochtigheid en de relatieve hoge watertemperatuur/luchttemperatuur en grondtemperatuur van de vijver/moerasdeel. Hierdoor kunnen de planten zich beter voorbereiden op de winter.

Aanplant in de het vroege voorjaar werd mij afgeraden omdat de water / grondtemperatuur erg laag is dan.

Aanplant in de zomer werd mij ook afgeraden ivm mogelijk zonnebrand / verbranding door de hoge lichtintensiteit.
Venus vliegenval zou USDA 8 moeten zijn.

Hierbij een kaartje met het verspreidingsgebied.
Afbeelding

Zoals je ziet de bovenste staten zijn toch vrij koude staten met regelmatig strenge winters.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Rob op 20 sep 2014 22:29

Ik zou Florida toch geen typisch winters gebied willen noemen Jos... :lol:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 20 sep 2014 23:17

Hier staan ze al jaren in een moeraskuip en in de winter blijven ze gewoon staan en sterven ze af bij veel vorst. De kuip houdt ik wat droger en zet ik koud weg. In het voorjaar haal ik de verdorde delen weg zodat er meer licht bij de planten kan komen en dan weet je niet wat je ziet.

De Sarracenia purpurea is de de meest winterharde vleeseter die er is die ook op je foto staat.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 22 sep 2014 08:55

Rob schreef:Ik zou Florida toch geen typisch winters gebied willen noemen Jos... :lol:

Rob :D het gaat om de staten new jersey en Delaware. (en ook de hoogvlaktes van north en south caroline. Daar is het toch regelmatig behoorlijk koud.

Met betrekking tot de sarracenia soorten zie dit kaartje.

Afbeelding
De meest noordelijke staten zijn over het algemeen kouder dan Nederland/Belgie.

En dan ook maar de verspreidingsgebied van de Darlingtonia californica die tot op hoogtes van 2800 meter wordt gevonden.
Afbeelding
Oeps...kaartje is een nachtfoto geworden :-) gaat dus om de staten Californie en oragon)
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Keer terug naar Winterbescherming