In de botanische tuin in amsterdam hebben ze de venus vliegenval al een paar jaar buiten staan. Ook tijdens de strenge winters van de afgelopen jaren. Het grootste probleem bij het binnen overwinteren is toch vaak de te hogen temperaturen.
Als je ze in een moerasdeel zet zouden ze buiten moeten kunnen overwinteren.
Ik zelf ben momenteel bezig mijn moerasdeel van de vijver opnieuw aan te leggen en hier wil ik dus ook grote hoeveelheden venus vliegenval plaatsen.
Op advies van de botanische tuin in A'dam en Utrecht is de beste aanplant tijd late zomer vroege herfst. (dus eind augustus tot en met oktober).
Reden die ze mij aangaven was de relatieve hoge luchtvochtigheid en de relatieve hoge watertemperatuur/luchttemperatuur en grondtemperatuur van de vijver/moerasdeel. Hierdoor kunnen de planten zich beter voorbereiden op de winter.
Aanplant in de het vroege voorjaar werd mij afgeraden omdat de water / grondtemperatuur erg laag is dan.
Aanplant in de zomer werd mij ook afgeraden ivm mogelijk zonnebrand / verbranding door de hoge lichtintensiteit.
Venus vliegenval zou USDA 8 moeten zijn.
Hierbij een kaartje met het verspreidingsgebied.
Zoals je ziet de bovenste staten zijn toch vrij koude staten met regelmatig strenge winters.