Welke palm is dit

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Re: Welke palm is dit

Berichtdoor draco op 23 sep 2014 21:11

Typefouten maak ik ook geregeld of er ontbreken woorden. Typisch genoeg zie ik dat pas na plaatsing en zelfs dan nog niet altijd :oops: Met name in deze rubriek plantidentificatie is het belangrijk dat de eigennamen van planten goed worden opgeschreven. Veel vragen hier zijn afkomstig van enthousiaste beginners. Die wil je niet al meteen op het verkeerde spoor zetten. Overigens wordt de soortnaam met een kleine letter geschreven. :)
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 23 sep 2014 23:02

Het was toch Chamaerops excelsa? :fluiten:
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Klaas-Jan op 23 sep 2014 23:10

s.janssen schreef:Het was toch Chamaerops excelsa? :fluiten:

Ik wou het nog zeggen Sylvan, maar het leek me verstandig daar niet over te beginnen.
Klaas-Jan

34 bedankjes

Berichtdoor Lampenz op 24 sep 2014 08:50

Breng me maar weer op een dwaalspoor hoor. Blijkbaar heeft de trachycarpus fortunei twee namen? als ik dit moet geloven? (a)
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 24 sep 2014 09:30

Nee, in feite maar één naam hoewel de vorige naam nog (te) veel door kwekers wordt gebruikt. In de Floralux heb ik zelfs wel eens beide naast elkaar gezien. Alsof het aparte soorten waren :fluiten:

Dit gebeurt trouwens regelmatig met soortnamen.
Bij de ontdekking wordt verondersteld dat de "nieuwe" palm onder een bepaald geslacht valt wat nadien dan weer niet juist blijkt.

Zo werd de fortunei verondersteld van een Chamaerops soort te zijn maar nadien (en hierbij heeft uiteraard het DNA onderzoek veel geholpen) bleek hij toch fundamenteel anders. Een nieuwe soortnaam dus; Trachycarpus. Binnen het Trachycarpus geslacht zagen we de argyratus dan weer verdwijnen als nieuwe soort nl Guihaia argyrata.

We zien dit ook bij Areca waarbij de meest verkochte toch een Dypsis bleek te zijn. De Veitcha die nu lekker door het leven mag als Adonidia. etc etc

Maar ook binnen een bepaald geslacht wordt er soms wat geschoven en gedaan. Ik denk dat het Trachycarpus geslacht hierin de kroon spant. Niet toevallig m.i. de meest verkochte palmgeslacht. Handelaren vinden om de haverklap een nieuwe soort uit, zogezegd wegens een afwijkend habitat. Vroeg of laat komt dan toch uit dat de "nieuwe" soort gewoon onder een reeds bestaande valt.

Zelf ben ik geen purist in de zin dat iedereen alles foutloos moet schrijven. Ieder zijn vakgebied nietwaar. ;) Wel vind ik het de moeite om zelf in de juiste benamingen en bewoordingen te schrijven. Dagelijks ontvang ik vragen over "takken" die niet meer mooi zijn bv.
Een aannemer zal ook nooit antwoorden met "we zullen nog wat extra lijm tussen de bakstenen smeren". Maar hij begrijpt wel wat je bedoelt. :D
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Plantenidentificatie