cyathea cooperi

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: cyathea cooperi

Berichtdoor Hitch op 10 dec 2014 11:08

Als je wil bestellen lijkt het me nu wel het moment. Geen vorst meer voor een heel tijdje.
Cyathea tomentossissima vind ik persoonlijk ook kwa uiterlijk een betere keuze. Is één van mijn favorieten en was de eerste soort waar ik ooit mee begonnen ben.
De hele dag volle zon is echter een fabeltje voor deze plant hoor. Had dit jaar mijn 2 exemplaren bijna verloren. De ene had ik door plaatsgebrek in de serre te vroeg buitengezet waardoor die nog een -6°C over zich heen kreeg in een natte kuip waarbij alles stijfbevroren en achteraf dood is gebleken en de andere heb ik voor het eerst de hele zomer in volle zon laten staan waarbij hij in een grotere overpot stond zodat de kluit en onderzijde van het stammetje constant in de schaduw stonden. Hij kreeg elke dag flink water maar de veren konden het uiteindelijk toch niet aan en verdroogden compleet. Begin augustus heb ik hem dus snel verplaatst naar een halfschaduwplaats en alle verdroogde veren afgeknipt waarna hij terug herpakte met toch nog 2 kleine nieuwe mooie veren. Volgend jaar houd ik hem dus enkel nog op halfschaduw. 3/4de van de dag zon zal hij ook nog wel aankunnen.
Bij mij staan enkel de Blechnum tabulare(=nog één van mijn favorieten), Blechnum nudum en de Dicksonia antarctica de hele dag in de volle zon en dit lijken de enigen te zijn die hier geen last van ondervinden maar ze staan allemaal wel op een schaal behalve de D. antarctica die is uitgeplant.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 10 dec 2014 11:56

Hoi, ik ben ook begonnen in de volle zon met de C.tomentosissima [wat overigens geen soort op zich is maar een cooperi variant], in de volle zon groeit deze beter, dat jouw exemplaar is verdroogt zal ermee te maken hebben dat de kluit is uitgedroogd anders kan het blad niet uitdrogen! Ik heb ze 7 jaar en in die tijd zijn de zon plekken dichtgegroeid zodat de planten halfschaduw of echt gefilterd zonlicht kregen, dit liet ze enorm groeien zowel blad als stam, wat een vormloos geheel ging geven, de veren worden te lang 1.5 m wat resulteert in doorhangen of afbreken ervan, ik heb dit voorjaar dan ook besloten alle veren te knakken en de plant opnieuw in de volle zon te plaatsen, deze groeit nu veel beter en de verhoudingen blad / stam zijn nu weer in verhouding hij is nu nog bezig met blad nr 8 eruit te gooien.
De blechnum nudum is dan weer een schaduw tot halfschaduw plant, die het daar dan ook het beste doet, je kunt dan tegen beter weten in de planten in de zon gaan houden maar dan blijft het behelpen met kunstingrepen, ik heb dit ook gedaan tot het een keer mis gaat omdat je ze vergeet extra water te geven of je verhinderd bent er niet bij kunt zijn als het nodig is, daarom plaats ik planten liever zoals ze in de natuur ook staan.

Groet Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor foggy1978 op 10 dec 2014 17:00

Ga ze beide hebben.....tomentosissima en cooperi.De tomentosissima in de zon vanaf 12h tot savonds 19h en cooperi in de zon van smorgens tot 14h, erna schaduw.
Van 8h tot 10h is ochtenzon, kan niet zoveel kwaad maar va 10h tot 14h wel warme zon....heb geen andere keus en plaats meer dus......Dat hij niet zo schoon staat en kleinere bladeren geeft is niks zolang alles maar groen blijft. Mijn dicksonias staan ook in volle zon en geen problemen mee.Lees daar bij cooperi verschillende dingen over op sites. Tzal een testje worden
Nathouden is geen probleem.....ook het gras rond cooperi maak ik nat...
2014/2015 : min -4,5 c 23 januari/max 37c 1 juli
2015/2016 : Min -6 c 18 januari / max

Vroeger ging ik op reis om tropische planten te zien. Nu kan ik niet meer op reis door mijn tropische planten.....
foggy1978

4 bedankjes

Berichtdoor Bulldog op 11 dec 2014 15:56

foggy1978 schreef:Deze staat nu in aanbieding en zou hem willen aanschaffen. Kan ik deze nu laten overwinteren in vorstvrije veranda zodat ik die in mei buiten kan zetten en verpotten? grtz

waar weet je die in aanbieding staan?
in zoiets zijn we natuurlijk altijd geintereseerd :D
Bulldog

39 bedankjes

Berichtdoor foggy1978 op 11 dec 2014 16:28

Bulldog schreef:
foggy1978 schreef:Deze staat nu in aanbieding en zou hem willen aanschaffen. Kan ik deze nu laten overwinteren in vorstvrije veranda zodat ik die in mei buiten kan zetten en verpotten? grtz

waar weet je die in aanbieding staan?
in zoiets zijn we natuurlijk altijd geintereseerd :D

Bij myplantshop(fernshop) maar ga er nu om bij iemand van forum....heb ook gelezen dat haartjes giftig kunnen zijn bij cooperi. Speciaal hanteren? grtz

Vroeger ging ik op reis om tropische planten te zien. Nu kan ik niet meer op reis door mijn tropische planten.....
foggy1978

4 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 11 dec 2014 18:11

Hoi, haartjes zijn niet giftig maar irriteren mateloos als je die op je huid krijgt!
Tip;' ik zou er pas in het voorjaar eentje aanschaffen, nu moet je ze gaan stallen met alle risico van dien, koel stallen enz., als je ze te warm zet nu krijg je slappe veren wat de plant niet ten goede komt ;)

Gr. Eduard
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor foggy1978 op 11 dec 2014 19:22

Eduard schreef:Hoi, haartjes zijn niet giftig maar irriteren mateloos als je die op je huid krijgt!
Tip;' ik zou er pas in het voorjaar eentje aanschaffen, nu moet je ze gaan stallen met alle risico van dien, koel stallen enz., als je ze te warm zet nu krijg je slappe veren wat de plant niet ten goede komt ;)

Gr. Eduard

Er is niks vervelender dan tuinkriebels midden in winter. :lol: ...en wachten,volgende winter moet ik ze ook koel overwinteren dus maakt niet veel uit voor mij. Moet er eens aan beginnen en heb veel plek. grtz wim

foggy1978

4 bedankjes

Berichtdoor draco op 11 dec 2014 20:06

[quote="Eduard"]Hoi, ik ben ook begonnen in de volle zon met de C.tomentosissima [wat overigens geen soort op zich is maar een cooperi variant]

Waar haal je deze kennis vandaan Eduard. In het science-based Three Ferns van Mark F. Large en John E. Braggins vind ik hier niets over en staat Cyathea tomentosissima als een uniek species vermeld. Deze boomvaren is endemisch voor Nieuw Guinea en groeit zowel langs rivieroevers als in open graslanden tot 3000-3300 m hoogte. De dichte 'beharing' beschermt de varen tegen optredende nachtvorsten. De bescherming ontstaat mede doordat vanwege de hoge luchtvochtigheid dauw zich als rijp afzet op de beharing. Als gevolg van de vrijkomende kristallisatiewarmte zal het blad hierdoor minder snel en diep afkoelen. Overdag staat deze varen bloot aan intense zonnestraling bij temperaturen ver boven het vriespunt.

groet
Han
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 11 dec 2014 20:50

Hoi Han, Ik heb de info van een Brits forum, ze hebben DNA onderzoek laten doen en bleek deze toch niet soort echt [de gene die wij kennen met die naam] de plant die wij kennen met die naam heet voortaan Cyathea Cooperi "Highland lace" er moet ook een echte C.Tomentosissima bestaan maar die ziet weer anders uit! Heb hem zelf nog niet gezien, zo veranderd er veel de laatste jaren wat niet altijd prettig is, we zijn zo aan die namen gewend ;)

hier de link; http://www.growingontheedge.net/viewtop ... ntosissima

Groet Eduard.
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor draco op 11 dec 2014 22:09

Waar DNA onderzoek al niet goed voor is Eduard, behalve om misdadigers en overspelplegers aan het licht te brengen ;)
In Tree Ferns staat een veldopname afgebeeld van John Braggins van Cyathea tomentosissima in Nieuw Guinea. Deze lijkt sprekend op de plant zoals ik mij die herinner. Ik heb deze indertijd overgedragen aan Ro vanwege de toenemende omvang. Tree Ferns is overigens alweer een jaar of 10 oud en de wetenschap schrijdt voort. Als ik mij de Wegener hypothese van de aardscholtektoniek goed herinner zaten Nieuw Guinea en Australië lange tijd aan elkaar vast. Een mogelijk nauwe genetische verwantschap tussen de endemische boomvarens van deze habitats is dus goed voorstelbaar. De evolutie van boomvarens kende waarschijnlijk een traag verloop. Het fenotype van een plant evolueert soms sneller dan het DNA, een paar kleine genetische veranderingen kunnen al een flinke uiterlijke verandering teweegbrengen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming