Als je wil bestellen lijkt het me nu wel het moment. Geen vorst meer voor een heel tijdje.
Cyathea tomentossissima vind ik persoonlijk ook kwa uiterlijk een betere keuze. Is één van mijn favorieten en was de eerste soort waar ik ooit mee begonnen ben.
De hele dag volle zon is echter een fabeltje voor deze plant hoor. Had dit jaar mijn 2 exemplaren bijna verloren. De ene had ik door plaatsgebrek in de serre te vroeg buitengezet waardoor die nog een -6°C over zich heen kreeg in een natte kuip waarbij alles stijfbevroren en achteraf dood is gebleken en de andere heb ik voor het eerst de hele zomer in volle zon laten staan waarbij hij in een grotere overpot stond zodat de kluit en onderzijde van het stammetje constant in de schaduw stonden. Hij kreeg elke dag flink water maar de veren konden het uiteindelijk toch niet aan en verdroogden compleet. Begin augustus heb ik hem dus snel verplaatst naar een halfschaduwplaats en alle verdroogde veren afgeknipt waarna hij terug herpakte met toch nog 2 kleine nieuwe mooie veren. Volgend jaar houd ik hem dus enkel nog op halfschaduw. 3/4de van de dag zon zal hij ook nog wel aankunnen.
Bij mij staan enkel de Blechnum tabulare(=nog één van mijn favorieten), Blechnum nudum en de Dicksonia antarctica de hele dag in de volle zon en dit lijken de enigen te zijn die hier geen last van ondervinden maar ze staan allemaal wel op een schaal behalve de D. antarctica die is uitgeplant.