trachycarpus sp. manipur

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: trachycarpus sp. manipur

Berichtdoor JmC4c op 30 dec 2014 15:20

Na 1 nachtje -5°C staat die er zo nu bij

Afbeelding
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 30 dec 2014 19:19

Hier idem als J-M.
Mijn grootste exemplaar (foto eerder in dit topic) staat beschermd dus heeft zeker nergens last van. Een tweede exemplaar dit voorjaar uitgeplant staat in een tent maar ziet ook gewoon vorst en heeft eveneens ook nergens last van. Een derde exemplaar ook dit voorjaar uitgeplant in de volle schaduw en volledig onbeschermd had nu alleen maar last van het gewicht van de sneeuw :)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 30 dec 2014 20:41

Vandaag de palm nog eens gaan bekijken en gelukkig is de verkleuring weer helemaal bijgetrokken. Toch raar.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 30 dec 2014 21:30

Hmmm, geen idee. Ik heb die van mij dit voorjaar uitgeplant en nu ingewikkeld met jute en een afdak. Ik zie het van het voorjaar wel weer. Maar ik ben eigenlijk wel positief door de verhalen.
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor PALMY op 06 jan 2015 15:45

Hallo

Mijn Manipurs zijn nu reeds 8 jaar oud en zijn allemaal vanaf zaadje opgekweekt.
Mijn ervaring is dat de manipur als zaailingen sterker zouden moeten zijn dan de fortunei.
Ik heb eens in de tijd een test gedaan op vorstbestendigheid met 100 manipur zaailingen buiten aan te planten. Tot mijn verbazing na de sterke winter die wij toen hadden gehad hadden bijna alle manipur zaailingen overleeft waarbij 60% van mijn fortunei zaailingen het niet hadden overleeft.
Enkel zat er veel tragere groei in de manipur zaailingen tegenover de fortunei zaailingen. De zaailingen hadden 2 jaar in de volle grond gezeten waarbij ik deze exemplaren allemaal in in de volle grond van mijn open serre heb aangeplant. Wat wel mooi is aan deze variateit is de blauwe schijn die langzaam in de bladeren tevoorschijn komt tijdens de opgroei naar volwassen exemplaren. Bij grote en volwassen exemplaren zal de schijn van blauw in de bladeren enkel maar toenemen en intenser worder en duidelijk een verschil aantonen tegenover een fortunei. Ook de onderkant van de bladeren zullen of zou moeten een witte schijn vertonen na tijd.
Bijlagen
WP_20141205_09_14_05_Pro.jpg
WP_20141205_09_14_05_Pro.jpg (231.08 KiB) 4309 keer bekeken
PALMY

2 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 06 jan 2015 16:07

Wow, mooie entree op het forum zo! Welkom :)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 06 jan 2015 21:27

Mooi exemplaar!
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 06 jan 2015 23:09

Zeker een mooi exemplaar! :)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 07 jan 2015 00:00

Ja, die bovenste bladeren laten die blauwe kleur al zien. Mooi! Ik vind het kruipen van jonge Manipurs alleen niet zo mooi en dat zie je bij deze ook. Hij trekt nogal scheef weg.

Gelukkig trekt dat weer recht als hij ouder wordt. Pluspunt is natuurlijk die geweldig mooie blauwe kleur. Dat heeft hij voor op een Fortunei.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor PALMY op 07 jan 2015 00:58

Gouden HandPalm schreef:Ja, die bovenste bladeren laten die blauwe kleur al zien. Mooi! Ik vind het kruipen van jonge Manipurs alleen niet zo mooi en dat zie je bij deze ook. Hij trekt nogal scheef weg.

Gelukkig trekt dat weer recht als hij ouder wordt. Pluspunt is natuurlijk die geweldig mooie blauwe kleur. Dat heeft hij voor op een Fortunei.

Hallo

Ja ik weet het , Die manipur ( waarbij ik er ongeveer rond de 45 ) van die exemplaren in de grond heb staan hier en daar wel een beetje krom , dat komt omdat ze vanaf klein al in volle grond staan en wat naar het licht gegroeid zijn , Opzich zou ik ze iets moeten los stekken en ze wat recht corrigeren maar na paar jaar zullen ze weer naar de zonlicht groeien , paar jaar geleden had ik alle exemplaren al eens gecorrigeerd en rechtgezet , toch hebben ze allemaal een mooie rechte stam. Dus weet je nu ook welke kant van mijn serre het meeste zonlicht schijnt :D
Alle exemplaren zal ik echter met tijd niet kunnen behouden in mijn serre want deze worden nu eenmaal te groot en een bos vol manipurs in mijn tuin uitplanten zie ik nu ook niet echt zitten. Volgens mij en vele anderen exotenexperts zouden dit de grootste exemplaren wel kunnen zijn die vanuit zaad in belgisch klimaat zijn opgekweekt. Kan wel kloppen want deze zaden zijn ooit een van de eerste ingevoerde manipur zaden in europa geweest toen de manipur zelf door de meeste exotenliefhebbers en experts nog niet gekend was.
Die grote princeps had iedem hetzelfde probleem van kromgroeien naar het licht en heb ik vorig jaar nog opnieuw rechtgezet , hij staat weer recht voor paar jaar :D
PALMY

2 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen