Gouden HandPalm schreef:Ja, die bovenste bladeren laten die blauwe kleur al zien. Mooi! Ik vind het kruipen van jonge Manipurs alleen niet zo mooi en dat zie je bij deze ook. Hij trekt nogal scheef weg.
Gelukkig trekt dat weer recht als hij ouder wordt. Pluspunt is natuurlijk die geweldig mooie blauwe kleur. Dat heeft hij voor op een Fortunei.
Hallo
Ja ik weet het , Die manipur ( waarbij ik er ongeveer rond de 45 ) van die exemplaren in de grond heb staan hier en daar wel een beetje krom , dat komt omdat ze vanaf klein al in volle grond staan en wat naar het licht gegroeid zijn , Opzich zou ik ze iets moeten los stekken en ze wat recht corrigeren maar na paar jaar zullen ze weer naar de zonlicht groeien , paar jaar geleden had ik alle exemplaren al eens gecorrigeerd en rechtgezet , toch hebben ze allemaal een mooie rechte stam. Dus weet je nu ook welke kant van mijn serre het meeste zonlicht schijnt
Alle exemplaren zal ik echter met tijd niet kunnen behouden in mijn serre want deze worden nu eenmaal te groot en een bos vol manipurs in mijn tuin uitplanten zie ik nu ook niet echt zitten. Volgens mij en vele anderen exotenexperts zouden dit de grootste exemplaren wel kunnen zijn die vanuit zaad in belgisch klimaat zijn opgekweekt. Kan wel kloppen want deze zaden zijn ooit een van de eerste ingevoerde manipur zaden in europa geweest toen de manipur zelf door de meeste exotenliefhebbers en experts nog niet gekend was.
Die grote princeps had iedem hetzelfde probleem van kromgroeien naar het licht en heb ik vorig jaar nog opnieuw rechtgezet , hij staat weer recht voor paar jaar