Plumeria zaaien

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Plumeria zaaien

Berichtdoor Zulfu op 27 maart 2015 21:33

Beste forumleden,

Mijn zoektocht op het interweb bracht me hier. Hopelijk kunnen jullie me op weg helpen.
Onlangs heb ik mijn hobby uitgebreid en een aantal soorten bomen/bloemen/planten aan mijn verzameling toegevoegd. Waaronder bijvoorbeeld de Albizia Julibrissin die ik onlangs gezaaid heb en nu prachtig begint te groeien. Inmiddels stekjes van een paar centimeter.

Een andere soort waar ik het mee probeer is de Plumeria. Alleen deze die doet niks :S

Ik heb zoveel gelezen op internet inmiddels en iedereen schrijft wat anders waardoor het voor mij alleen onduidelijker wordt. Mijn hoofdvraag is dan ook; Hoe zaai je de Plumeria het beste?

Ik heb 10 zaden als proef gezaaid in normale zaaigrond. Pluimpje uit de grond en verticaal de grond in gestoken. Nu 2 weken verder en 0,0 beweging in. Volgens mij zag ik zojuist schimmel dus wss gaat deze poging verloren. Misschien teveel water gegeven?

Heeft iemand ervaring met Plumeria zaaien? Wat voor grond heb je gebruikt? Zaden wel of niet voorgeweekt? En hoeveel en hoe vaak water geven?

Alvast bedankt voor de reacties!
Zulfu

0 bedankjes

Re: Plumeria zaaien

Berichtdoor s.janssen op 28 maart 2015 00:14

Ik heb plumeria aantal keer gezaaid en tot nu toe 100% succes, na 6 dagen al planten boven de grond. Ik heb het harde gedeelte in de grond gestoken en warm weggezet rond de 25-30 graden. Als grond heb ik kokosgrond gebruikt (van de Action) ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 28 maart 2015 20:31

Ik heb ze vorig jaar met succes gezaaid. Het werkte het beste om ze plat op het zaaimudium te leggen en nauwelijks te bedekken, maar wel vochtig te houden. Eerst komt er een vrij dikke witte wortel uit de shuttle die zich naar onderen in de aarde boort.

Je moet wel een beetje verse zaden hebben, anders lukt het niet. Het was mijn tweede poging.

Probleem bij mij was niet het zaaien maar ze in de winter te laten overleven. Ze sneuvelen al bij +10 tot +12 graden en zo warm krijg ik het niet in mijn koloniale buitenresidentie te Ermelo in de winter.

Het zijn dus eigenlijk kamerplanten die je op warme zomerdagen eventjes buiten kunt zetten voor de lol. Voor de rest heb je er niet veel aan in ons klimaat.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Zulfu op 01 apr 2015 21:06

Bedankt voor de reacties.

Nu plots toch 2 doorgekomen, waarvan één alweer een centimeter of 3. Misschien toch de zaden niet te vochtig houden?
Zulfu

0 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 01 apr 2015 22:27

Verse zaden? Welnee, hier liggen ze al 2 jaar in de diepvries en ze ontkiemen nog steeds. :)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Keer terug naar Zaaien en stekken