Itrme schreef:Wat voor denneboom praatje dan precies over? Een Pinus (den), spar (fijnspar, douglas spar, zilverspar).
Verschil zit hem erin dat de ene boom beter tegen zware snoei kan als de ander. De regel met deze bomen is wel dat je absoluut niet mag toppen aangezien ze geen nieuwe top aanmaken.
De takken tot de schutting inkorten zou prima moeten kunnen, Gewoon even aan de buren vragen of je dat vanaf hun kant mag doen. (Als ze het niet erg en lelijk vinden natuurlijk

)
Hoi, ik dacht een zilverspar. En het zijn de buren die willen dat er takken afgaan,
dus als hun dan tegen kale plekken aankijken, dan is dat hun probleem.
Ze vinden dat de boom teveel schaduw geeft, maar de tuinen liggen hier pal
op het zuiden, dus staat hier heel de dag de zon in de tuinen, alleen vanaf een uur of 4
krijgen ze dan een beetje schaduw van de boom te verwerken, maar 2 uur later draait de
zon toch weg achter de rij huizen, en dan is het overal schaduw.
En in e hoogte ga ik er toch niks afdoen, want dat hangt niet in de weg, dus
de onderste takken verwijderen, gaat niet voor meer zon zorgen, en als
de onderste takken weg zijn, dan hang ik er toch een camouflagenet in de boom
tot op de schutting, want ik wil geen inkijk, dus voor meer zon hoeven die takken niet weg,
maar het zijn aso's die wat te klagen moeten hebben, dus wil ik best een paar takken
verwijderen, maar dan alleen de onderste, en alles want dan op 3,5m hoogte oversteekt
blijft gewoon hangen, want daar hebben ze geen last van, dan alleen een beetje veegwerk
van uitvallende naalden.