tja, in potten blijven ze wel klein, die velutina en sabrina ( bloed banaan ) en ornata, het zijn mooie snel bloeiende banaantjes, heb ook hier geprobeerd, maar de winters waren toch wel moeilijk om door te komen, dus maar in suriname in me tuin daar uit geplant, en wel wel, leek wel onkruid, werden bijna 2 meter hoog, en bloeien, en ja temp van 40 graden hebben ze geen moeite mee, heb wel ontdekt dat de eerste bloem geen zaden gaf, net als hier in nederland bij mij het geval was, wel kleine banaantjes, maar de 2e die in bloei kwam zat vol zaden en de banaantjes waren dikker en groter, en een tros beien om die bloemen heen, uitkijken daar wand die bijen zijn daar niet zo aardig als hier

dus zelf bestuivend ?? ik heb zo mijn twijfels, er groeien namelijk eerst vrouwelijke bloemen en daarna pas de mannelijke, dat was ook daar de reden dat de eerste die in bloei kwam geen zaden gaf, maar de 2e die kort daarna in bloei kwam wel, omdat die eerste gewoon door bleef bloeien met die mannelijke bloemen , en die bijen deden de rest, m.v.g. paul