Bananesoort voor in veranda

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Bananesoort voor in veranda

Berichtdoor Hitch op 02 nov 2015 13:40

Ik zou graag een bananesoort hebben om permanent in mijn veranda te houden in kuip. In de zomer kan de t° in die veranda al eens oplopen tot 42-43°C dus daar moet hij tegen kunnen. In de winter is de veranda vorstvrij (volgend jaar word dat 's nachts minimum 16°C omdat tegen dan de pelletkachel word geplaatst) en overdag 21-22°.
De plant moet dus alleszins tegen hoge t° kunnen en mag niet hoger dan 2.5 m worden.
Welke soorten kan ik houden?
Hitch

156 bedankjes

Re: Bananesoort voor in veranda

Berichtdoor Kai op 02 nov 2015 20:49

Musa ornata of velutina zijn leuke kleine soorten. Prima temperaturen, maar kijk wel uit met droge lucht en spint, daar zijn bananen doorgaans vrij gevoelig voor.
Kai

17 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 03 nov 2015 14:42

OK! Dan ga ik stilaan eens op zoek.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Kai op 03 nov 2015 19:47

Ik kan je wel helpen aan een mooie velutina uit eigen kweek.
Kai

17 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 04 nov 2015 08:54

Dank je voor het aanbod Kai maar ondertussen weet ik al dat Canna banana ze ook heeft en dat is hier maar 12 km af tegen Amsterdam waar jij woont :?
Heb net een tip gelezen van iemand op dit forum dat Canna banana ook de Musa cheesmanii heeft staan waar ik ook naar op zoek ben dus dat is dan wat ze noemen 2 vliegen in één klap.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 04 nov 2015 08:59

Ik herinnerde me daarnet dat ik ooit eens 2 prachtige Musa zebrina's heb gehad welke ook vrij snel in bloei kwamen en snel te vermeerderen waren door zijscheuten. Door pech bij overwintering ben ik deze verloren. Ik kan jammer genoeg nergens meer terugvinden waar ik me deze ooit heb aangeschaft (ik vermoed dat dat indertijd nog bij Palmhunter moet geweest zijn maar deze is ondertussen al meer dan een jaar overgeschakeld naar gewone(re) tuinplanten).
Iemand die weet waar deze verkocht worden?
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor prutser 2 op 07 nov 2015 22:28

tja, in potten blijven ze wel klein, die velutina en sabrina ( bloed banaan ) en ornata, het zijn mooie snel bloeiende banaantjes, heb ook hier geprobeerd, maar de winters waren toch wel moeilijk om door te komen, dus maar in suriname in me tuin daar uit geplant, en wel wel, leek wel onkruid, werden bijna 2 meter hoog, en bloeien, en ja temp van 40 graden hebben ze geen moeite mee, heb wel ontdekt dat de eerste bloem geen zaden gaf, net als hier in nederland bij mij het geval was, wel kleine banaantjes, maar de 2e die in bloei kwam zat vol zaden en de banaantjes waren dikker en groter, en een tros beien om die bloemen heen, uitkijken daar wand die bijen zijn daar niet zo aardig als hier :lol: dus zelf bestuivend ?? ik heb zo mijn twijfels, er groeien namelijk eerst vrouwelijke bloemen en daarna pas de mannelijke, dat was ook daar de reden dat de eerste die in bloei kwam geen zaden gaf, maar de 2e die kort daarna in bloei kwam wel, omdat die eerste gewoon door bleef bloeien met die mannelijke bloemen , en die bijen deden de rest, m.v.g. paul
prutser 2

23 bedankjes

Berichtdoor Johnsnoekbaars op 08 nov 2015 08:38

Hallo, ik heb een week geleden musa zebrina gezaaid. Er
zijn daar al 2 van opgekomen dus de verwachtingen zijn hoog.
Johnsnoekbaars

3 bedankjes

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers