Hallo,
Afgelopen zomer heb ik van een Oostenrijkse kennis deze plant gekregen

. Zij had hem een aantal jaren geleden meegenomen uit Zuid(elijk) Afrika. Ze vertelde dat het een heel zeldzame plant is en dat het bij haar een paar jaar duurde voor hij voor het eerst bloeide. Hij werd steeds groter en hij kon worden gedeeld zodat ik er één kon krijgen. Volgens haar noemt men in Zuid Afrika deze plant een "Olifantsoor". Dit gegeven leverde mij bij mijn zoektocht op internet op dat dit een Poederkwast/Bloedlelie moet zijn. De Latijnse naam ben ik nog altijd niet uit. Het is volgens mij een Haemanthus of Scadoxus, maar verder kom ik niet. Het lijkt een Multiflora, maar die heeft volgens mij geen gestippelde steel en die staat ook wat hoger op de steel. Kortom: wie weet welke soort dit is??
Verdere info: blad is ca. 15 cm hoog vanaf de grond. De bloemsteel ca. 30 cm. Hij blijft groen in de winter. De bloem is al wat uitgebloeid op onderstaande foto.
Het goede nieuws is verder dat ik enkele zaadjes tot kleine plantjes heb weten op te kweken voor 1 iemand die een haemanthus coccineus wilt ruilen.... (ben benieuwd)