Welke Haemanthus/Scadoxus is dit?

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Welke Haemanthus/Scadoxus is dit?

Berichtdoor RvdV op 15 jan 2016 20:57

Hallo,

Afgelopen zomer heb ik van een Oostenrijkse kennis deze plant gekregen :) . Zij had hem een aantal jaren geleden meegenomen uit Zuid(elijk) Afrika. Ze vertelde dat het een heel zeldzame plant is en dat het bij haar een paar jaar duurde voor hij voor het eerst bloeide. Hij werd steeds groter en hij kon worden gedeeld zodat ik er één kon krijgen. Volgens haar noemt men in Zuid Afrika deze plant een "Olifantsoor". Dit gegeven leverde mij bij mijn zoektocht op internet op dat dit een Poederkwast/Bloedlelie moet zijn. De Latijnse naam ben ik nog altijd niet uit. Het is volgens mij een Haemanthus of Scadoxus, maar verder kom ik niet. Het lijkt een Multiflora, maar die heeft volgens mij geen gestippelde steel en die staat ook wat hoger op de steel. Kortom: wie weet welke soort dit is??

Verdere info: blad is ca. 15 cm hoog vanaf de grond. De bloemsteel ca. 30 cm. Hij blijft groen in de winter. De bloem is al wat uitgebloeid op onderstaande foto.

Het goede nieuws is verder dat ik enkele zaadjes tot kleine plantjes heb weten op te kweken voor 1 iemand die een haemanthus coccineus wilt ruilen.... (ben benieuwd)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
RvdV

0 bedankjes

Re: Welke Haemanthus/Scadoxus is dit?

Berichtdoor de Haan op 15 jan 2016 23:18

Het is geen Haemanthus
de Haan

40 bedankjes

Berichtdoor RvdV op 15 jan 2016 23:38

Bedankt voor de reactie! Maar wat dan wel?
RvdV

0 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 15 jan 2016 23:44

Scadoxus multiflorus, als ik hem vergelijk met die van mij :)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor RvdV op 17 jan 2016 13:44

Bedankt! Gisteren nog verder gezocht op internet. Ik denk inderdaad dat het een Scadoxus Multiflorus ssp. Multiflorus is :)

Als iemand nog een tip heeft voor een Haemanthus Coccineus te koop of te ruil hoor ik nog het graag!
RvdV

0 bedankjes

Berichtdoor Hanselman op 17 jan 2016 23:49

Inderdaad scadoxus multiflorus.
Hanselman

30 bedankjes

Keer terug naar Plantenidentificatie