Tropical Henkie schreef:De reden dat ik een groeilamp zoek is omdat ik geen geschikte, naar mijn weten, plek heb met de juiste condities om de vorstgevoelige bananen goed de winter door te laten komen. Overal in huis is het rond de 18 a 20 graden. En ik heb begrepen dat dit te warm is om de maurelli, velutina en lotusbanaan in rust te krijgen. Je hebt dan kans dat ze door blijven groeien, zonder het licht dat ze wel nodig hebben om gezond te kunnen groeien. En als gevolg slappe groei krijgen of het gaat kapot, dacht ik. Maar ja, ik ben ook een leek hierin. Dit is de eerste keer dat ik bananen binnen probeer te overwinteren. En in de schuur bij ons is het ook niet ideaal. Ook een donker hol, koud en vochtig.
Vandaar mijn gedachte om een groeilamp aan te schaffen. Dan kunnen ze gewoon rustig en gezond binnen verder groeien. Alleen zou jij dus, als ik het goed begrijp, eerder een lamp kiezen met een stuk lagere wattage en dan 1 lamp op 1 plant?
Ik overwinter jonge boomvarens in de kelder met een natriumdamplamp. geeft een realistische kleurtemperatuur (als zonlicht).
De lamp is 70watt,er hangt ook een natriumdamplamp van 250watt meer deze blijft uit.
voor de rest hangen er 4 buislampen van 58 watt om een opp van 40m² te verlichten.
De natriumdamplamp brandt 8u en de buislampen 4u. dit geeft geen misgroei in het voorjaar.
enkel de jonge planten hebben genot van de natriumdamplamp en kunnen hierdoor verdergroeien. de grotere boomvarens hebben een groeistop, dus de buislampen zijn hiervoor voldoende.
groeten Mario R.