Groeilampen voor exotische planten

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Groeilampen voor exotische planten

Berichtdoor Tropical Henkie op 27 sep 2016 09:50

Hallo bananabob,

Als ik dat eerder had geweten had ik die van 600 watt niet besteld. Erg jammer. Op het internet staat zoveel informatie en ook vaak tegenstrijdig dat ik als leek er niet uitkwam. Vandaar dat ik hier input vroeg.

Helaas is de bestelling sinds gisteren al verzonden. Anders had ik dit nu gecanceld. Nu zal ik maar gaan afwachten en vooral hopen dat het toch goed werkt. In ieder geval bedankt voor de link naar een goed werkende kweeklamp.

Groeten Arthur
Tropical Henkie

2 bedankjes

Berichtdoor stef01 op 27 sep 2016 10:07

De producten zijn prima, maar ik ben van gedachten veranderd

Producten zonder kwaliteitsgerelateerde problemen kunnen worden geretourneerd binnen 30 dagen na ontvangst van de bestelling. Kies voor details over het retourbeleid de regio waar de bestelling is afgeleverd: Europese Unie of Verenigde Staten en de rest van de wereld.
stef01

7 bedankjes

Berichtdoor Tropical Henkie op 27 sep 2016 10:44

Hoi stef01,

Bedoel je in positieve zin of negatieve zin? En waardoor ben je van mening veranderd? Even voor mijn duidelijkheid. ;)

Mvg. Arthur
Tropical Henkie

2 bedankjes

Berichtdoor stef01 op 27 sep 2016 13:57

Tropical Henkie schreef:Hoi stef01,

Bedoel je in positieve zin of negatieve zin? En waardoor ben je van mening veranderd? Even voor mijn duidelijkheid. ;)

Mvg. Arthur

Dat is van de site waar je hebt besteld wat hierboven staat , je kan ze binnen de 30 dagen terug sturen als je niet tevreden bent , dat is wat ik bedoel
stef01

7 bedankjes

Berichtdoor Tropical Henkie op 27 sep 2016 14:41

Bedoel je dan dat ik het beter kan retourneren in jou ogen? En dan 1 groeilamp zoals bananabob heeft voorgesteld te bestellen?

Groeten Arthur
Tropical Henkie

2 bedankjes

Berichtdoor stef01 op 27 sep 2016 18:42

Hallo Henkie ,

Dat is natuurlijk ieder zijn keuze , als je de groeilampen van 600 watt neemt ( wietlampen )
die nemen 120 op 120 cm en 30 cm boven de planten om geen strekgroei te krijgen dat is de ideale afmeting , nu mag je gelijk welke lamp nemen als die ver boven de planten hangt zo krijg je een groter licht oppervlak en kan je meer plaatsen maar dan nog zullen die planten naar het licht willen en als je verschillende grote in planten hebt dan heb je al een probleem..
Vergelijk het niet met de serres ( tuinbouw ) die hangen ook hoog boven de planten maar dat is gewoon om de dagen te verlengen overdag krijgen de planten volop daglicht..
Als je nu ook nog eens licht van buitenaf kan meenemen door ramen heb je een voordeel , zijn het 4 muren zie ik het niet goedkomen..
Trouwens waarom al die moeite voor wat bananen die elektriciteit gaat je meer kosten dan de planten heb je al eens gerekend 600 watt aan 0,25 cent per kw dagtarief en je zit al aan 0,6 kw per uur dat worden dure planten tegen dat het voorjaar terug start..
Ik vind lampen goed om jonge zaailingen op te kweken voor een tijdje maar niet om planten te overwinteren
stef01

7 bedankjes

Berichtdoor Tropical Henkie op 27 sep 2016 20:56

De reden dat ik een groeilamp zoek is omdat ik geen geschikte, naar mijn weten, plek heb met de juiste condities om de vorstgevoelige bananen goed de winter door te laten komen. Overal in huis is het rond de 18 a 20 graden. En ik heb begrepen dat dit te warm is om de maurelli, velutina en lotusbanaan in rust te krijgen. Je hebt dan kans dat ze door blijven groeien, zonder het licht dat ze wel nodig hebben om gezond te kunnen groeien. En als gevolg slappe groei krijgen of het gaat kapot, dacht ik. Maar ja, ik ben ook een leek hierin. Dit is de eerste keer dat ik bananen binnen probeer te overwinteren. En in de schuur bij ons is het ook niet ideaal. Ook een donker hol, koud en vochtig.

Vandaar mijn gedachte om een groeilamp aan te schaffen. Dan kunnen ze gewoon rustig en gezond binnen verder groeien. Alleen zou jij dus, als ik het goed begrijp, eerder een lamp kiezen met een stuk lagere wattage en dan 1 lamp op 1 plant?
Tropical Henkie

2 bedankjes

Berichtdoor boomvaren op 27 sep 2016 22:08

Tropical Henkie schreef:De reden dat ik een groeilamp zoek is omdat ik geen geschikte, naar mijn weten, plek heb met de juiste condities om de vorstgevoelige bananen goed de winter door te laten komen. Overal in huis is het rond de 18 a 20 graden. En ik heb begrepen dat dit te warm is om de maurelli, velutina en lotusbanaan in rust te krijgen. Je hebt dan kans dat ze door blijven groeien, zonder het licht dat ze wel nodig hebben om gezond te kunnen groeien. En als gevolg slappe groei krijgen of het gaat kapot, dacht ik. Maar ja, ik ben ook een leek hierin. Dit is de eerste keer dat ik bananen binnen probeer te overwinteren. En in de schuur bij ons is het ook niet ideaal. Ook een donker hol, koud en vochtig.

Vandaar mijn gedachte om een groeilamp aan te schaffen. Dan kunnen ze gewoon rustig en gezond binnen verder groeien. Alleen zou jij dus, als ik het goed begrijp, eerder een lamp kiezen met een stuk lagere wattage en dan 1 lamp op 1 plant?

Ik overwinter jonge boomvarens in de kelder met een natriumdamplamp. geeft een realistische kleurtemperatuur (als zonlicht).
De lamp is 70watt,er hangt ook een natriumdamplamp van 250watt meer deze blijft uit.

voor de rest hangen er 4 buislampen van 58 watt om een opp van 40m² te verlichten.

De natriumdamplamp brandt 8u en de buislampen 4u. dit geeft geen misgroei in het voorjaar.

enkel de jonge planten hebben genot van de natriumdamplamp en kunnen hierdoor verdergroeien. de grotere boomvarens hebben een groeistop, dus de buislampen zijn hiervoor voldoende.

groeten Mario R.
boomvaren

14 bedankjes

Berichtdoor bananabob op 27 sep 2016 22:31

ik overwinter mijn washingtonia`s en bananen ook op de zolder.
en heb een zolder raam van 80x130 en geen extra verlichting.
in voorjaar paar weken schaduw plek in tuin daarna langzaam meer zon.

die spaarlampen heb ik alleen voor jonge plantjes (laatste jaren alleen pepers) op te groeien tot ze naar buiten kunnen, maar die zijn zeker weten minder watt/meer effectief groei licht dan die chinese ledlamp die jij besteld hebt.
die bevat zoiezo veel te veel rood licht.

gr bananabob
bananabob

2 bedankjes

Berichtdoor Tropical Henkie op 28 sep 2016 09:35

Hallo bananabob,

Hoe doe jij dat precies dan op zolder..

Gewoon zonder groeilamp en de bladeren eraan laten?
Pot je ze dan op en blijf je ze water geven met 18/20 graden in huis?

Als dit kan dan heb ik geen groeilamp nodig. Dan is dus ook mijn zolder raam afdoende om ze de winter mee door te krijgen. Alleen jammer van het geld. Nou ja, moet ik het maar als leergeld zien toch. Gelukkig kan ik het nog retourneren.

Alvast bedankt voor je reactie. :thumb_up:

Gr Arthur
Tropical Henkie

2 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers