palmboomtje

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

palmboomtje

Berichtdoor gerry op 27 nov 2008 13:24

ik eb n nog maar een leek in dit onderwerp maar heb toch zo een 1000 zaadjes in bakken met potgrond gestoken en die het langste er in zitten(6weken )beginne nu uit te komen de washingtonia
ik heb ze uitgeplant en bij de chauffage gezet nu hopen dat ze verder groeien
gerry

0 bedankjes

Re: palmboomtje

Berichtdoor Christophe op 28 nov 2008 00:37

Hallo Gerry,

In de eerste plaats welkom op dit forum!

Je bent dus een beginner en meteen duizend zaadjes :D Dat ken ik hoor. Bij mij begon het ook met tien zaadjes ... of toch maar 20 ... en dan 50 en dan meteen maar honderd en nu verkoop ik zelf al zaadjes. :) Ik heb reeds in de dertig soorten.

Als ik je een tip mag geven met je washingtonia. Ze zijn als jonge zaailingen (ook als oudere planten eigenlijk) vrij gevoelig aan schimmeltjes en zo. Als je één of twee plantjes hebt zie je dat zo, maar als je er duizend hebt ... Professionele kwekers spuiten zelfs preventief op de washingtonia, omdat ze zo gevoelig zijn. Zelf had ik bij mijn eerst test met de Washingtonia Filifera tijdens de eerste winter zo'n 90% kwijt door een schimmeltje. Nuja, al doende leert men hé :D

Laat ons weten waneer ze allemaal uitkomen :)

Groeten,
Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Toon op 28 nov 2008 19:33

hallo,

van harte welkom op het forum. hopelijk komt het allemaal goed met je palmen en kan je ook veel informatie op het forum vinden.

je kan ook altijd eens op mijn webblog gaan kijken. daar staat ook nog wel wat nuttige informatie en er komt altijd wel wat bij. dit is de link:
http://palmvrienden.net/toonwellens/

groeten
Toon
Laatst bijgewerkt door Toon op 18 dec 2008 20:43, in totaal 1 keer bewerkt.
Toon

8 bedankjes

Berichtdoor gerry op 29 nov 2008 19:27

bedankt voor de reactie en ik zal nog veel op dit forum kompen ik ga ook proberen een website aanmaken
gerry

0 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 29 nov 2008 19:41

Hallo Gerry,

Als je hulp nodig hebt met het blog mag je me altijd mailen.

Groeten,
Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor gerry op 31 dec 2008 18:25

een paar vraagjes ik heb zo een 20 tal zaadjes van de washintonia fortinei die uitkomen ik had deze in bakjes gezaaid van ongeveer 5 cm hoogte en stonden bij de verwarmingsketel in de kelder (donker).heb deze allemaal uitgeplant afzonderlijk in een afgesneden plastieke fles en terug folie overgetrokken lijkt me beter voor te bevochtigen en heb deze op de slaapkamer op de verwarming geplaatst.is dit een goede oplossing of niet ?

hab ook een 50 tal zaden van de phoenix canerensis waarbij een wit scheutje uitkwam is dit een wortel of al een blaadje van de stam heb dez ook allemaal afzonderlijk uitgeplant en heb dzez ook op de slaapkamer op de radiator geplaats maar komt verder niets uit

ps hoe plaats ik foto's op dit forum

en de beste wensen iedereen
gerry

0 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 01 jan 2009 14:43

Hallo Gerry,

Als zaadjes zijn uitgekomen, mag je ze voorzichtig uitplanten. Als je een afgesneden plastic fles gebruikt, moet je er wel op letten, dat je gaten in de bodem maakt (maar dat weet je waarschijnlijk wel :) ) De plastic-folie is echt niet nodig. Ik zou dit zelfs niet doen, om de luchtcirculatie rond het piepjonge plantje te bevorderen.

In verband met de Phoenix canariensis. Dit wit scheutje komt dat juist uit de wortel, of is het het witte puntje dat boven de aarde kwam uitpiepen?

In het eerste geval is het niet goed om ze te verplanten. Als het witte puntje juist uit de wortel komt, kan je ze beter rustig laten verder kiemen tot de blaadjes er zijn. Let er wel op dat dit in het geval van de Phoenix is. Ooit had ik drie honderd Phoenix canariensis gezaaid, en de zaden begonnen na 1 maand reeds te kiemen. Ik plantte de zaden voorzichtig uit, maar amper 10% heeft het overleefd. Je kan deze soort dus beter zaaien, water geven, en rustig laten kiemen tot er blaadjes opkomen. Dus de Phoenix canariensis niet verplanten tijdens het kiemingsproces.

In het tweede geval zal uit het witte puntje dat boven de aarde komt piepen het groene blaadje komen. ;)

Eens je zaden zijn gekiemd, en blaadjes vormen, mag je ze gerust van de radiator halen. Dit doe ik toch altijd. De folie die het water vasthoudt gaat er immers van, en de grond zou te snel kunnen uitdrogen, wat zo goed als 'fataal' is voor de jonge zaailingen.

Als er nog vragen zijn dan hoor ik ze graag!

Jij ook een fijn 2009!

Groetjes,
Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor gerry op 02 jan 2009 14:55

waarom moet je er gaatjes in de flessen maken wist dat niet ? als ik de folie er af doe is het best dat ik ze onder de radiator zet ? om de hoeveel dagen moet je deze plantjes water geven ?

bij de phoenix ik had deze samen in grote bakken geplant en de witte scheuten waren door elkaar aan het groeien daarom dacht ik dat het beste was om ze ieder appart te plantten ik denk dat die scheutjes de wortels nog maar zijn hoor

grts gerry
gerry

0 bedankjes

Berichtdoor gerry op 02 jan 2009 14:59

hoe krijg ik hier foto's op geplaatst ????????,,,,
gerry

0 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 02 jan 2009 15:29

Je moet bij alle planten potten gebruiken met gaatjes in de bodem voor een goede lucht/waterhuishouding. Anders stikken de planten. Ik zet mijn palmenzaailingen gewoon naast de radiator als ze zijn gekiemd. (niet op de radiator, om te voorkomen dat de grond uitdroogt) Gewoon de grond vochtig houden. In de winter niet te veel water geven.

Het zullen inderdaad de wortels zijn. Toch kan je ze beter laten groeien tot ze blaadjes vormen. Om ze dan te scheiden neem je een kruiwagen of grote kuip vol met water en steek je de hele kluit met zaailingen in het water. Vervolgens woel je de grond van rond de wortels en scheidt je de plantjes voorzichtig van elkaar. Mocht er een worteltje afbreken is dit geen ramp hoor, zolang het de hoofdwortel maar niet is.

Foto's uploaden:

Onder het venstertje waar je je bericht typt staat er een tabblaadje: Bijlage toevoegen. Klik daarop en vervolgens op 'Bestand kiezen'. Je selecteert de foto op de computer en klik daarna op 'Voeg bestand toe'

Groetjes,
Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen