Hallo Gerry,
Als zaadjes zijn uitgekomen, mag je ze voorzichtig uitplanten. Als je een afgesneden plastic fles gebruikt, moet je er wel op letten, dat je gaten in de bodem maakt (maar dat weet je waarschijnlijk wel

) De plastic-folie is echt niet nodig. Ik zou dit zelfs niet doen, om de luchtcirculatie rond het piepjonge plantje te bevorderen.
In verband met de Phoenix canariensis. Dit wit scheutje komt dat juist uit de wortel, of is het het witte puntje dat boven de aarde kwam uitpiepen?
In het eerste geval is het niet goed om ze te verplanten. Als het witte puntje juist uit de wortel komt, kan je ze beter rustig laten verder kiemen tot de blaadjes er zijn. Let er wel op dat dit in het geval van de Phoenix is. Ooit had ik drie honderd Phoenix canariensis gezaaid, en de zaden begonnen na 1 maand reeds te kiemen. Ik plantte de zaden voorzichtig uit, maar amper 10% heeft het overleefd. Je kan deze soort dus beter zaaien, water geven, en rustig laten kiemen tot er blaadjes opkomen. Dus de Phoenix canariensis niet verplanten tijdens het kiemingsproces.
In het tweede geval zal uit het witte puntje dat boven de aarde komt piepen het groene blaadje komen.

Eens je zaden zijn gekiemd, en blaadjes vormen, mag je ze gerust van de radiator halen. Dit doe ik toch altijd. De folie die het water vasthoudt gaat er immers van, en de grond zou te snel kunnen uitdrogen, wat zo goed als 'fataal' is voor de jonge zaailingen.
Als er nog vragen zijn dan hoor ik ze graag!
Jij ook een fijn 2009!
Groetjes,
Christophe