T'Zoels Varenrijk

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Re: T'Zoels Varenrijk

Berichtdoor chrisvm op 02 okt 2010 18:46

Herschaalde kopie van september 2010(planten) 043.jpg
Herschaalde kopie van september 2010(planten) 043.jpg (61.78 KiB) 3860 keer bekeken
Herschaalde kopie van september 2010(planten) 076.jpg
Herschaalde kopie van september 2010(planten) 076.jpg (71.22 KiB) 3860 keer bekeken

Cyathea sp.Mexico.. deze heb ik via postpakket ontvangen
op die manier :|
Herschaalde kopie van september 2010(planten) 032.jpg
Herschaalde kopie van september 2010(planten) 032.jpg (62.58 KiB) 3860 keer bekeken
Herschaalde kopie van september 2010(planten) 033.jpg
Herschaalde kopie van september 2010(planten) 033.jpg (63.12 KiB) 3860 keer bekeken

De moment toen ik het pakket open deed was ik in alle staten..
maar nu een dikke week later zijn ze toch goed aan de groei..geen schade opgelopen.
chrisvm

19 bedankjes

Berichtdoor chrisvm op 02 okt 2010 18:56

Herschaalde kopie van september 2010(planten) 068.jpg
Herschaalde kopie van september 2010(planten) 068.jpg (63.02 KiB) 3860 keer bekeken

kleine c.cooperii waarvan ik er 2 laten afkomen heb van Nederland en die doen het goed..

Herschaalde kopie van september 2010(planten) 080.jpg
Herschaalde kopie van september 2010(planten) 080.jpg (75.45 KiB) 3860 keer bekeken

de kleinsten van m'n varenfamilie:
c.spinulosa
c.medullaris
c.krul cooperii
c.australis
c.tomestossissima

Herschaalde kopie van september 2010(planten) 084.jpg
Herschaalde kopie van september 2010(planten) 084.jpg (43.53 KiB) 3860 keer bekeken
Herschaalde kopie van september 2010(planten) 085.jpg
Herschaalde kopie van september 2010(planten) 085.jpg (41.88 KiB) 3860 keer bekeken

asplenium antiquum

zo dit is het voorlopig..heb ook nog enkele driopteris mannelijke en vrouwelijke varen en osmundo regalis..en verscheidene bosvarens die ik gered heb van hun dood want de gemmentewerkers waren in de bos hier kort bij alles aant ommaaien(om zot van te worden hehe)

Grtz Chris
chrisvm

19 bedankjes

Berichtdoor rabbit op 02 okt 2010 19:06

Ziet er allemaal goed uit Chris.
Begint al een aardige collectie te worden.

Groet,
Bert
Roept de koekoek in mei,dan is april voorbij.
rabbit

6 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 02 okt 2010 19:57

ziet er goed uit doe vooral zo verder en zeker met de foto's
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor chrisvm op 02 okt 2010 20:51

@Bart,Bert,John en Eduard :thai:
grtz Chris
chrisvm

19 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 03 okt 2010 13:45

Ziet er goed uit Chris, verzameling begint al behoorlijk te groeien.
Misschien dat het aan mij ligt maar de tomentosissima lijkt op een cooperi/ brownii gezien het blad.
De Cyathea sp mexico lijkt een Sphaeropteris, straks wordt het vrij makkelijk om de soort te bepalen aangezien bijna alle Cyathea's uit Mexico uit de Alsophila groep komen.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor chrisvm op 03 okt 2010 15:12

Hoi Ro..bedankt voor de tip..
dus...de c.tomentosissima zou een cooperi of browni zijn..dikke bal! dat was niet de bedoeling maar deze heb ik onder die naam aangekocht bij c b..(als ik de vergelijking doe trekt ie harder op m'ne c.cooperi)
op die manier zal ik ze nooit van elkaar kunnen scheiden(herkennen)
Dan..sphaeropteris en cyathea is toch hetzelfde??of ben ik mis en is de info die ik google ook mis..en zou deze ook gewoon een c.cooperi zijn(de sp mexico)??
Tja ,als dat zo is dan is m'n collectie qua verschillende soorten al terug kleiner geworden.. :|

Alleszins was ik ook van dat gedacht dat ie hard op de cooperi trekt ..voor zover ik daar iets van ken..alle begin is moeilijk hehe :roll:
dan heb ik wel c.cooperi's in overvloed tssss
De tijd zal het uitwijzen zoals jij zegt en moest het zo zijn dan zal ik er enigte moeten verdelen onder m'n familie..m'ne pa is er ook door gebeten :lol:
chrisvm

19 bedankjes

Berichtdoor KevinC op 03 okt 2010 15:18

Dat is al een mooie collectie Chris! ;)

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Berichtdoor chrisvm op 03 okt 2010 15:39

Thx Kevin maar zit met een zwaar dilemma..
Beste varenvrienden..
Als ik google met de woorden Alsophila,sphaeropteris en Cyathea kom ik altijd op dezelfde uit..
deze benamingen zijn gewoon synoniem aan elkaar..maw deze hebben alle dezelfde betekenis of ben ik nu echt op het verkeerde spoor aant zoeken..
Dat m'ne treefern bijbel maar rap geleverd wordt.misschien dat het daar wat duidelijker in vermeld word..
Wil daarmee niet zeggen dat het hier op het forum niet duidelijk is dus ik gooi hier naar niemand met stenen..
En anders wacht ik wel tot de canna banana beurs om eens goed te informeren bij de varenkenners onder ons..
:thai: :thai:
chrisvm

19 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 03 okt 2010 15:49

Ik kan het ook mis hebben met de tomentosissima, heb je misschien een betere foto van het blad of close-up foto's van de plant?

De Cyathea's zijn onderverdeeld in 3 groepen ( 4 kennelijk tegenwoordig), namelijk de Alsophila, Cyathea en Sphaeropteris. De meeste soorten die in omloop zijn komen uit de Sphaeropteris groep, hier vallen o.a. brownii, cooperi, medullaris, tomentosissima onder, deze soorten zijn gemakkelijk te herkennen aan hun haren, deze haren zijn totaal anders dan o.a. de australis, cunninghamii, smithii, deze vallen weer onder de Aslophila groep. Om een totale uitleg hievover te geven ben ik en paar pagina's verder en zal jullie dat op dit moment besparen.
Hier kan je meer info vinden hoe de soorten zijn ingedeelt bij de Cyathea's:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cyathea

Dat je sp mexico een cooperi kan zijn is mogelijk maar hoeft niet. Volgens mij geeft de naam "mexico"alleen aan dat de sporen uit Mexico kwamen maar dat de persoon niet wist om welke soort het ging, zo heb ik ook een paar van mijn soorten genoemd om het makkelijk te houden.
Het probleem met sporen is dat je nooit zeker bent of het om de echte soort gaat en/ of ze zijn besmet met een andere soort, van het grootste gedeelte wat uit sporen wordt opgekweekt blijkt later dat het om een cooperi variant gaat, ik heb dit zelf nu ook 2x meegemaakt.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens