Een palm gaat idd veel beter groeien in volle grond MAAR pas als de palm zo'n drie jaar in volle grond staat. Vermits deze er elk jaar terug uitgaat zal die zeker niet beter groeien in volle grond, sterker nog, hij zal helemaal niet groeien, in het najaar en de winter is hij in shock van de schade aan de wortels door het uitsteken en in het voorjaar weer shock door het in de koude grond te zetten. In een hete zomer zal die dan mss een beetje groeien op een heet zuidelijk plekje waar de grond dan toch nog warm genoeg word....
M.a.w. geen goed plan.

In een pot word de aarde ook goed warm in de zon waardoor die ook goed vooruit gaat hoor, mijne heeft een record van meer dan een cm per dag, het juiste aantal mm's weet ik niet meer van buiten maar kan ik wel opzoeken !
Ik heb het ook zo gedaan, ineens in heel grote pot zodat die jaren ongestoord kan groeien en ook veel ruimte heeft zodat die goed en dik groeit. Wel heel belangrijk waar je moet op letten is dat door de hele grote pot alles heel lang nat blijft dus zeker goed in het oog houden en bij vele regendagen droog zetten !
Succes !!