door palmguy op 20 maart 2011 11:25
Hallo allen,
Hartelijk dank voor input en wisselwerking.
Gisteren weer eens een erg zonnige dag, mijn Sabal die ik toch maar weer naar een zonnige plaats gesleurd had vertoonde tegen een uur of 2 weer wat bijkomende verdroging.
Ik heb em meteen naar een schaduwrijke plaats gesleurd en daar komt het verval dan tot stilstand. Alle bladeren zijn geimpacteerd. de mooie plant van 2 weken geleden ziet er niet uit.
Spijtig van de 90 €, het zij zo. Op de één of andere manier denk ik dat de plant er wel door komt maar dat uiteindelijk alle bladeren behalve de speer (die er erg goed uitziet) er af gaan.
Hoe komt dit nu ? Hij lijkt niet in de klei geplaatst, onderaan de pot zie ik wortels, dus ik denk niet dat er sprake is van een extreem beschadigd wortels.
Misschien ligt de oorzaak toch in het feit dat de plant deze winter voor het eerst is blootgesteld geweest aan factoren die hij/zij niet gewoon was en dat nu de groei opgang komt de schade zichtbaar wordt. Extra water - niet te koud - doet de plant duidelijk goed. Ik meen te weten dat Sabals het graag vochtig hebben.
Laat ons hopen dat ie erdoor komt, het zal dan voor de eerste 4 jaar een echte "minor" zijn in mijn verzameling (nog te beperkt) , we leren er van.
Erkentelijke groeten
Vriendelijke groeten
Guy