Verzorging Sabal Minor

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: Verzorging Sabal Minor

Berichtdoor palmguy op 16 maart 2011 22:19

Hallo Ben,

Lijkt me inderdaad een mogelijke misschien waarschijnlijke verklaring

orinoco schreef:I Planten van dit formaat zijn vaak in volle grond gekweekt en om ze voor de verkoop in een pot te krijgen worden de wortels wel even "op maat" afgestoken.

Dank u voor de input
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 17 maart 2011 11:44

Controleer zeker of hij niet in klei staat! Bij het afsteken geen ongebruikelijke behandeling... :?
zie ook palmen met een kleikluit.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 19 maart 2011 10:50

Hallo allen

voor zij die het interesseren.
2 bladeren die onherroepelijk verloren waren heb ik verwijderd, bijna alle andere bladeren vertoonden ook verval maar minder catastrofaal. Gisteren heeft het goed geregd hier, de plant lijkt er van genoten te hebben, het verval is gestabiliseerd.

Ze voorspellen, zonnige, droge dagen, het zal uitkijken worden.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor francois eijkhout op 19 maart 2011 12:52

Top Guy dat zijn leuke berichten heel veel succes Groeten Francois :D
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 19 maart 2011 15:26

Van dit soort berichten kunnen we bijleren vind ik.Sabal minor is een soort voor ons klimaat waar we alle informatie over kunnen gebruiken vooral ervaringen die ermee opgedaan worden in de Lage Landen. :thumb_up:
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 19 maart 2011 23:42

Ik heb volgens mij hetzelfde probleem met mijn sabal minor.
De zaailing is ongeveer 15cm hoog en heeft stuk of 4 bladeren met 1 op komst.
De plant liet 1 blad verdrogen wat ik al raar vond. Ik wil niet nog een risico lopen om nog een plant weg te gooien door wortelrot.De zaailingen hebben zo ver ik weet wel altijd zon gehad om dat ze op een kas stonen op een school. Nu zijn er aantal dagen erg warm geweest met in de volle zon vandaag 22 graden. Ik heb de zaailing als enige water gegeven en hopelijk trekt het bij.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 20 maart 2011 11:25

Hallo allen,

Hartelijk dank voor input en wisselwerking.

Gisteren weer eens een erg zonnige dag, mijn Sabal die ik toch maar weer naar een zonnige plaats gesleurd had vertoonde tegen een uur of 2 weer wat bijkomende verdroging.
Ik heb em meteen naar een schaduwrijke plaats gesleurd en daar komt het verval dan tot stilstand. Alle bladeren zijn geimpacteerd. de mooie plant van 2 weken geleden ziet er niet uit.
Spijtig van de 90 €, het zij zo. Op de één of andere manier denk ik dat de plant er wel door komt maar dat uiteindelijk alle bladeren behalve de speer (die er erg goed uitziet) er af gaan.

Hoe komt dit nu ? Hij lijkt niet in de klei geplaatst, onderaan de pot zie ik wortels, dus ik denk niet dat er sprake is van een extreem beschadigd wortels.
Misschien ligt de oorzaak toch in het feit dat de plant deze winter voor het eerst is blootgesteld geweest aan factoren die hij/zij niet gewoon was en dat nu de groei opgang komt de schade zichtbaar wordt. Extra water - niet te koud - doet de plant duidelijk goed. Ik meen te weten dat Sabals het graag vochtig hebben.

Laat ons hopen dat ie erdoor komt, het zal dan voor de eerste 4 jaar een echte "minor" zijn in mijn verzameling (nog te beperkt) , we leren er van.

Erkentelijke groeten
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 20 maart 2011 12:13

Terloops al enige malen aangehaald,maar het is heel goed mogelijk dat de factor zon hier toch ook geen onbelangrijke rol speelt. Ik doel hier dan op het fenomeen "sun shock" waar ook andere planten last van kunnen hebben,zeker planten die binnen overwinteren.
Sabal minor komt in de natuur voornamelijk voor als ondergroei in vrij open bossen,dus niet constant in de volle zon,maar wel warm en vochtig.
Misschien dat een plek met bv enkele uren ochtendzon een beter resultaat geeft...

Groet,Ben
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 30 mei 2011 21:24

Allen,

Voor zij die het interesseert, half april heb ik deze plant in de volle grond gezet op een plaats met voornamelijk ochtendzon tot zo' n een uur of 2 in de namiddag. In mei kwam de groei op gang die zoals algemeen gekend erg traag is in ons klimaat. Vandaag - waarschijnlijk gezien het warme weer - heeft de speer zich al gedeeltelijk geopend. Ik was de ganse dag bijzonder benieuwd zou dit nieuwe blad ook meteen verschroeien ? Toen ik vanavond thuis kwam van m'n werk wist ik het, helaas ook dit nieuwe blad verschroeit meteen vooraleer het geopend is. Maar meteen terug uitgegraven en naar een nog meer schaduwrijke plaats gezet. De plant heeft nu enkel een beetje zon in de periode half mei - half september. Ik geef de Sabal Minor wel veel water, opzoekingen lijken aan te tonen dat deze plant wel van een vochtige omgeving houdt, hetgeen ik zeker kan beamen.
Laatst bijgewerkt door palmguy op 30 mei 2011 21:50, in totaal 1 keer bewerkt.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor erna op 30 mei 2011 21:42

Dat is gek, hier staat er eentje in de volle zon, en geen schade. Gekocht in de Italiaanse Oase enige tijd terug waar hij in een serre stond.
Bij thuiskomst hem wat laten wennen aan de zon, en geplant op een zonnige plaats, waar hij zowat het grootste gedeelte van de dag zon heeft. Hij heeft wel graag veel water.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?