winterharde en snel groeiende makkelijke palmboom

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: winterharde en snel groeiende makkelijke palmboom

Berichtdoor Dejagere op 18 jun 2011 21:55

wsnbm schreef:Ik denk dat Yakuza wel een punt heeft.
Winterhard in de zin van, onbeschermd een normaal leven lang ergens kunnen vertoeven.

Ik denk dat niemand hier op het forum 100% onbezord zijn Fortunei de winter in ziet gaan, laat staan alle palmen die "nog" minder winterhard zijn.

Tuurlijk het ene jaar komt de palm er moeiteloos (zo lijkt t) de winter door, maar eigenlijk weten we allemaal eens gaat koning winter het gevecht winnen . . . . toch?

Hoezo niemand die zijn Trachy onbezorgd de winter ingaat met Trachy????Ik moet eerlijk zeggen dat ik tot 2 jaar geleden niet wist dat Trachies in volle grond problemen hadden om te overwinteren( ik heb nog maar paar jaar internet).Ik had rond 1999 een eerste Trachycarpus in de volle grond en had nog nooit gehoord dat ze speerrot kregen door koude.Ik ben meer gaan opletten juist door de verhalen hier op het forum.Ik heb wel dankzij het forum geleerd dat door een dikke schorslaag aan te brengen de wortels ook beter beschermd zijn en dan meer bladeren per jaar produceren.Ik moet wel zeggen dat ik maar sinds 1999 palmen heb en dus nog geen strenge winter gehad heb met mijn palmen.De voorbije winters was het dan ook niet kouder dan -7°.Tja als we weer winters gaan krijgen zoals halverwege de jaren 80 weet ik dankzij het forum wat me te wachten staat .Er zijn hier in de streek heel wat Trachys uitgeplant bij mensen die er nul de ballen van kennen en deze gaan ook niet dood dus ik weet niet waarom ik niet gerust de winter in zou gaan bij deze soort,ja wat lelijke bladeren na de winter zie ik soms.Ik zie soms wel lelijke ex door de verkeerde standplaats,door windschade.Ik maak me enkel zorgen om andere soorten in volle grond.Een Trachy die hier in zuidwest vlaanderen dood gaat komt door verkeerde aanplanting,bodemomstandigheden,zwakke plant,aanplant net voor de winter maar gezien de zachte temp sinds 1997 zeker niet door de koude.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor hexina op 19 jun 2011 16:31

Zo zie je maar weer dat je op dit forum lekker je kennis kunt uitbreiden.
Ik heb hier al echt super veel geleerd en ik ben zelfs geinspireerd geraakt erdoor.
Inmiddels staan er hier 14 zaden in de kweekbak.
:lol: :lol: :lol:
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor hexina op 13 jul 2011 10:22

onze waggies hebben sinds aankoop in april van dit jaar al 4 bladeren gekregen en nummer 5 gaat nu open en speer 6 is al zichtbaar. Ze groeien echt super goed hier op ons terras en ik ben blij dat ik van te voren via dit forum de juiste keus heb gemaakt des tijds :mrgreen:

Dus palmvrienden harstikke bedankt hoor :thumb_up:
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 13 jul 2011 10:37

Niets te danken graag gedaan.

Namasté
Marc_S

66 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 13 jul 2011 21:02

Mooi zo,je moet natuurlijk ook altijd een beetje geluk hebben met de aankoop van palmen maar met goede informatie kun je natuurlijk al heel wat miskopen vermijden;Gr Eddy.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor hexina op 14 jul 2011 08:37

@marc lang niet gezien alles goed man :thumb_up:

@eddy Ja mensen uit onze omgeving waren sceptisch dat wij palmen wilde.
Mijn schoonzus heeft waarschijnlijk een Phoenix canariensis gehad voor zover wij weten.
Deze werd gewoon zomaar aangeschaft en werd in de volle grond in de tuin geplant zonder een extra groot gat te graven en daar een goed zandmengsel in te doen.
De honden plasten er ook nog eens tegen aan en binnen een jaar was deze toen al best dure palm dood.
Men vond dat wij er niet aan moesten beginnen omdat die van mijn schoonzus ook niet lang had geleefd. Vandaar dat ik op jullie forum terrecht kwam. Ik wilde niet dezelfde fout maken en zocht goeie en betrouwbare informatie en dat is gelukt.

Mijn schoonzus wist ook niet beter en vond het doodzonde dat ze niet goed is geinformeerd en de palm werd ook nog eens veel te vroeg geleverd wat voor extra problemen zorgde.

Ze heeft zich niet meer er aan durven te wagen hoewel ze het erg mooi vond.
Ik wil dadelijk eens op zoek gaan naar een waggie voor een mooie prijs en haar deze kado doen. Ze wil hem in kuip gaan houden vanwege de honden. Ik wil haar deze dan kado doen omdat ze altijd goed voor ons is geweest en omdat ze gewoon een super lieve tante is voor mijn kindjes. Ze heeft het niet makkelijk gehad de laatste tijd door rugproblemen dus wil haar gewoon in het zonnetje zetten onder de palmboom :thumb_up: :mrgreen:

Inmiddels gelooft men in onze omgeving dat onze palmen het beter zullen doen omdat we de juiste info hebben gevonden en de juiste palm voor onze tuin hebben uitgezocht.
En ik heb er ook nog eens een leuke hobby aan over gehouden en dat is excoten houden.
Wahhaahahahahaha allemaal jullie schuld :lol: :mrgreen: :thumb_up:
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 14 jul 2011 11:03

Hoi Esther,

Hier gaat alles goed en de palmen groeien lekker en er zijn er dit jaar weer een hoop uitgekomen.
De Canna’s staan in de bloei en de Canna brasiliensis heeft al zaad.
Bananen groeien als “Kool” :lol
Leuk dat je voor je schoonzus ook een palm gaat halen, kijk eerst even goed rond voordat je er een koopt. De prijzen verschillen nogal en als je ziet dat de palm met houtjes in de pot vast zit dan is dit een waarvan de wortelkluit niet ontwikkeld is. Dit zijn de zogenaamde potgedrukte palmen en zijn vaak wel wat goedkoper maar slaan ook vaak slecht aan. Deze komen uit de volle grond en het wortelstelsel moet zich eerst opnieuw vormen.
Als ik ergens een redelijk geprijsde tegen kom laat ik het wel weten.
Ze kan hem gewoon in de garage overwinteren als ze die heeft. Een vriend van mij overwinterd daar ook zijn palmen e.d. en heeft deze niet verwarmd en dat gaat uitstekend zonder licht. Heeft alleen licht dat door het glas van de deur schijnt.
Ik dacht dat je nog wat palmpjes kwam halen en waarschijnlijk heb je de laatste mail van een tijdje terug ook wel weer niet gekregen. Ik hoor het wel als je er nog wilt hebben.
Ik kom niet zo goed overweg met dit forum en volgens mij gaat er regelmatig wat fout ik mis ook vaker berichten die ik geplaatst heb.

Groeten

Marc
Marc_S

66 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 14 jul 2011 11:53

Dat is vreemd Marc. Zou het kunnen dat we die verplaatst hebben naar een andere rubriek ofzo? Je kunt jouw eigen berichten wel gemakkelijk terugvinden via de knop "toon je eigen berichten" bovenaan het scherm. ;)

Trouwens, een Trachy kan prima buiten overwinteren hoor. Zelfs in pot.
Bij strenge vorst pak je dan wel de pot het best een beetje in. Je kunt hem ook zo veel mogelijk tegen een warme gevel plaatsen.
Daar zullen ze beter tegen kunnen dan binnen overwinteren in het donker.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor hexina op 14 jul 2011 12:32

Marc_S schreef:Ik dacht dat je nog wat palmpjes kwam halen en waarschijnlijk heb je de laatste mail van een tijdje terug ook wel weer niet gekregen.

Hoi Marc,

Klopt maar ik had je daar gewoon over bericht hoor.
Ik had gezegd dat ik me warm aanbevolen hield maar aangezien jij er niet was op het forum heb ik gewoon geduldig gewacht. Het ging om de Trachycarpus fortunei var.tesan, trachycarpus var.winsan & Trachycarpus Fortunei var.nanital
Ik wil deze graag komen halen
Weet alleen even niet hoe en wanneer. Moet ik ze nog ompotten naar een grotere pot want anders moet ik uiteraard even wat grotere behuizing regelen.

Het is hier even erg druk en ik heb 2 kinderen die ik moet verzorgen.
Ik kan wel in het weekend een keertje komen en ik neem aan dat de palmen niet weglopen :lol: ofd ze moeten al naar mij toe lopen :mrgreen:

We spreken nog wel een keer af hoor maar ik moet dus gewoon even kijken wanneer :thumb_up:
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 14 jul 2011 12:45

Hoi Esther,

Nee, ze lopen niet weg hoor en ik dacht dat je het vergeten was of zo.
Maakt ook niet uit en ik weet wat het is om 2 kinderen te verzorgen.
Die van ons zijn het huis uit :P en als je dan denkt dat je uitgezorgd bent.
:lol: :lol: :lol: .
Dan hebben ze de grote zorgen die eigenlijk weer niets voorstellen omdat ze zich veel te druk maken over zaken die zich meestal van zelf oplossen.

Haast je niet, palmen lopen niet weg, heb er een kleine 600 (zeshonderd) was geen typfout.

Namaste

marc
Marc_S

66 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen