wsnbm schreef:Ik denk dat Yakuza wel een punt heeft.
Winterhard in de zin van, onbeschermd een normaal leven lang ergens kunnen vertoeven.
Ik denk dat niemand hier op het forum 100% onbezord zijn Fortunei de winter in ziet gaan, laat staan alle palmen die "nog" minder winterhard zijn.
Tuurlijk het ene jaar komt de palm er moeiteloos (zo lijkt t) de winter door, maar eigenlijk weten we allemaal eens gaat koning winter het gevecht winnen . . . . toch?
Hoezo niemand die zijn Trachy onbezorgd de winter ingaat met Trachy????Ik moet eerlijk zeggen dat ik tot 2 jaar geleden niet wist dat Trachies in volle grond problemen hadden om te overwinteren( ik heb nog maar paar jaar internet).Ik had rond 1999 een eerste Trachycarpus in de volle grond en had nog nooit gehoord dat ze speerrot kregen door koude.Ik ben meer gaan opletten juist door de verhalen hier op het forum.Ik heb wel dankzij het forum geleerd dat door een dikke schorslaag aan te brengen de wortels ook beter beschermd zijn en dan meer bladeren per jaar produceren.Ik moet wel zeggen dat ik maar sinds 1999 palmen heb en dus nog geen strenge winter gehad heb met mijn palmen.De voorbije winters was het dan ook niet kouder dan -7°.Tja als we weer winters gaan krijgen zoals halverwege de jaren 80 weet ik dankzij het forum wat me te wachten staat .Er zijn hier in de streek heel wat Trachys uitgeplant bij mensen die er nul de ballen van kennen en deze gaan ook niet dood dus ik weet niet waarom ik niet gerust de winter in zou gaan bij deze soort,ja wat lelijke bladeren na de winter zie ik soms.Ik zie soms wel lelijke ex door de verkeerde standplaats,door windschade.Ik maak me enkel zorgen om andere soorten in volle grond.Een Trachy die hier in zuidwest vlaanderen dood gaat komt door verkeerde aanplanting,bodemomstandigheden,zwakke plant,aanplant net voor de winter maar gezien de zachte temp sinds 1997 zeker niet door de koude.