Sorry voor de veel te late reactie van mij maar door omstandigheden en veel te weinig tijd ben ik lange tijd niet meer op het forum geraakt...
Maar hier ben ik dus weer.
Even iedereen van antwoord voorzien...
@Alain & Raymond, thx ! Nee idd, de gebuur heeft idd een andere hobby maar jawel hoor, hij is begonnen met opruimen en zijn tuin zou aangelegd worden. Het zou een mooi groot gazon worden, hij is dat onkruid ook beu en de hond is ook een reden ervan.
@Bart, hahaha, da's nog geen slecht gedacht van dat Trachy zaad !
Yep, goed gezien, die Butia's gaan normaal volgend jaar de grond in. Eigenlijk alles wat je ziet in pot gaat de grond in hoor, op enkele uitzonderingen na natuurlijk.
@Patrick & bommetje & Niek & Jonathan, Thx !
@ Erna, thx, idd een hele verandering, nu begint het al een beetje op een tropische tuin te lijken he.

Maar ik ben nog heel ver weg als ik jullie tuin wil evenaren hoor !
@Chris, Zoals Bart al aangeeft heb ik al een kleine antartica dit jaar aangeschaft om ervaring mee op te doen en te leren enz... Ik heb ook weinig schaduw in de tuin dus veel boomvarens komen er niet, ook mede doordat weinig boomvarens vorstbestendig zijn en ik heb al kottekes genoeg voor de palmen.

Ik ben ook verliefder op palmen dan varens dusja, maar er zal ook wel nog ne grote boomvaren (antartica) volgen enzo hoor...
@Chistophe, Ja he, hoe langer hij hier staat hoe verliefder ik erop word.

Die stam is echt geweldig en ook daarom heb ik hem in het gazon (lees: in het zicht) gezet i.p.v. in de border. Nogmaals groten dank voor het helpen hem hier thuis te krijgen Christophe !!
@Richard, op foto is het niet zo goed te zien maar de Chamaerops is herstellende van (winter)schade, vele scheuten met speerrot en zoals je mss ziet heeft die ook nog heel weinig blad. Daarom dat die ook voor lage prijs werden verkocht. Het zou idd kunnen maar ik laat hem nog even bekomen en aansterken in die giant pot
(ging net door de deur Christophe
) en dan kan ik hem komende winter nog in de grote tent tegen de gevel zetten en moet ik zeker niet bijverwarmen. Volgend jaar krijgt die zijn vast plekkie !
@Kevin, Thx ! Het is idd een serieus verschil tegenover toen ja. Je moet nog maar eens afkomen he als je het nog eens rustiger hebt, we spreken wel nog eens af.
@John, Thx ! Zo groot vind ik het nu ook weer niet hoor maar ik kan begrijpen dat iemand met een kleinere tuin dit wel gigantisch vind natuurlijk.

Is idd jammer van al die grond bij de buurman maarja...
Die groene heg is van de achter buurman.
@Corrine, Thx voor de complimenten ! Idd, toen ik dat hier schreef dat ik de bloemen ging afknippen dacht ik nog zoals jouw maar nu ben ik overtuigd van het ander verhaal.

Wie zegt dat die groei kwam doordat je de bloemen hebt gesnoeit
Nee, even een voorbeeld, een goed gesettelde Trachy kan op een goed seizoen zo'n 30cm stam groeien, stel nu je hebt twee identieke trachy's, maar de een bloeit en de ander niet, toch zal diegene die bloeit niet minder groeien dan diegene die niet bloeit hoor. Ik heb al van iemand een verslag gelezen die bijhielt hoeveel bladeren de Trachy maakte per jaar. Het eerste jaar maakte die geen bloemen en gaf die een bepaald aantal bladeren, het jaar erna bloeide de palm met 4 bloemtakken en maakte dat jaar 3 bladeren meer als het jaar daarvoor. Dus ik denk niet meer dat het meer energie vraagt ofzo en laat de natuur gewoon zijn gang gaan.
Maar iedereen doet en denkt wat hij/zij wil natuurlijk.

Zo, ik heb iedereen gehad denk ik. Binnekort kom ik met nieuwe foto's maar wacht nu even op de zomer...
Ik heb trouwens ook reuze nieuws, mijn grote Sabal gaat weer bloeien en wel met
drie bloemtakken ! En ook mijn
Sabal riverside 
gaat voor het eerst bloeien