Dimi's exotisch hof'ken !! ;-)

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Dimi's exotisch hof'ken !! ;-)

Berichtdoor cpo op 05 jul 2011 20:38

Eh Dimi nou moet je me toch even wat uitleggen. In een ander topic schrijf je namelijk dat je vroeger dacht dat de bloeiwijze van de palmen de planten zoveel energie kosten (ik heb ze namelijk afgeknipt) maar ik lees hierboven dat je nog steeds de bloeiwijze afknipt....dat begrijp ik even niet.

In het andere topic heb ik trouwens ook vermeld dat sinds we de bloeiwijze hebben gesnoeit en na 1,5 week alweer groei is te zien in de palm en dat mijn conclusie is dat de bloeiwijze zeker weten de planten (heel veel) energie kost.

Sorry was even off topic
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 24 jul 2011 01:52

Sorry voor de veel te late reactie van mij maar door omstandigheden en veel te weinig tijd ben ik lange tijd niet meer op het forum geraakt... :oops:
Maar hier ben ik dus weer. :)

Even iedereen van antwoord voorzien... (a)

@Alain & Raymond, thx ! Nee idd, de gebuur heeft idd een andere hobby maar jawel hoor, hij is begonnen met opruimen en zijn tuin zou aangelegd worden. Het zou een mooi groot gazon worden, hij is dat onkruid ook beu en de hond is ook een reden ervan. :P

@Bart, hahaha, da's nog geen slecht gedacht van dat Trachy zaad ! :mrgreen:
Yep, goed gezien, die Butia's gaan normaal volgend jaar de grond in. Eigenlijk alles wat je ziet in pot gaat de grond in hoor, op enkele uitzonderingen na natuurlijk. :happy_thai:

@Patrick & bommetje & Niek & Jonathan, Thx ! :thai:

@ Erna, thx, idd een hele verandering, nu begint het al een beetje op een tropische tuin te lijken he. :) Maar ik ben nog heel ver weg als ik jullie tuin wil evenaren hoor ! ;)

@Chris, Zoals Bart al aangeeft heb ik al een kleine antartica dit jaar aangeschaft om ervaring mee op te doen en te leren enz... Ik heb ook weinig schaduw in de tuin dus veel boomvarens komen er niet, ook mede doordat weinig boomvarens vorstbestendig zijn en ik heb al kottekes genoeg voor de palmen. :P Ik ben ook verliefder op palmen dan varens dusja, maar er zal ook wel nog ne grote boomvaren (antartica) volgen enzo hoor... ;)

@Chistophe, Ja he, hoe langer hij hier staat hoe verliefder ik erop word. :D Die stam is echt geweldig en ook daarom heb ik hem in het gazon (lees: in het zicht) gezet i.p.v. in de border. Nogmaals groten dank voor het helpen hem hier thuis te krijgen Christophe !! :thai:

@Richard, op foto is het niet zo goed te zien maar de Chamaerops is herstellende van (winter)schade, vele scheuten met speerrot en zoals je mss ziet heeft die ook nog heel weinig blad. Daarom dat die ook voor lage prijs werden verkocht. Het zou idd kunnen maar ik laat hem nog even bekomen en aansterken in die giant pot (ging net door de deur Christophe :mrgreen: ) en dan kan ik hem komende winter nog in de grote tent tegen de gevel zetten en moet ik zeker niet bijverwarmen. Volgend jaar krijgt die zijn vast plekkie ! ;)

@Kevin, Thx ! Het is idd een serieus verschil tegenover toen ja. Je moet nog maar eens afkomen he als je het nog eens rustiger hebt, we spreken wel nog eens af. ;)

@John, Thx ! Zo groot vind ik het nu ook weer niet hoor maar ik kan begrijpen dat iemand met een kleinere tuin dit wel gigantisch vind natuurlijk. (a) Is idd jammer van al die grond bij de buurman maarja... :roll:
Die groene heg is van de achter buurman.

@Corrine, Thx voor de complimenten ! Idd, toen ik dat hier schreef dat ik de bloemen ging afknippen dacht ik nog zoals jouw maar nu ben ik overtuigd van het ander verhaal. :) Wie zegt dat die groei kwam doordat je de bloemen hebt gesnoeit :P
Nee, even een voorbeeld, een goed gesettelde Trachy kan op een goed seizoen zo'n 30cm stam groeien, stel nu je hebt twee identieke trachy's, maar de een bloeit en de ander niet, toch zal diegene die bloeit niet minder groeien dan diegene die niet bloeit hoor. Ik heb al van iemand een verslag gelezen die bijhielt hoeveel bladeren de Trachy maakte per jaar. Het eerste jaar maakte die geen bloemen en gaf die een bepaald aantal bladeren, het jaar erna bloeide de palm met 4 bloemtakken en maakte dat jaar 3 bladeren meer als het jaar daarvoor. Dus ik denk niet meer dat het meer energie vraagt ofzo en laat de natuur gewoon zijn gang gaan. :happy_thai:
Maar iedereen doet en denkt wat hij/zij wil natuurlijk. ;)

Zo, ik heb iedereen gehad denk ik. Binnekort kom ik met nieuwe foto's maar wacht nu even op de zomer... :roll:
Ik heb trouwens ook reuze nieuws, mijn grote Sabal gaat weer bloeien en wel met drie bloemtakken ! En ook mijn Sabal riverside :!: gaat voor het eerst bloeien :thumb_up:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor cpo op 24 jul 2011 09:41

Toch nog even een reactie op de gesnoeide bloemen hoor, hihi (en dan hou ik erover op) Misschien zijn onze palmen een anders verhaal, die zijn vorig jaar september verhuist en waren niet in al te goede conditie (wortel verloren, strenge natte winter, droog voorjaar) Het frappante vonden wij dat de palm lekker aan t groeien was en daarmee stopte toen de bloemen tevoorschijn kwamen, 1 week na de snoei begonnen de bladeren weer te groeien. Toeval of niet, normaal gesproken bij een gezonde palm zal het inderdaad geen moer uitmaken, maar ik denk nu in ons geval wel. En jep verder laat ik normaal gesproken de natuur zijn gang gaan, thanx voor je uitleg in ieder geval!
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 03 aug 2011 20:19

Ik hoop dat afgelopen twee dagen niet DE zomer was van 2011 :roll: maar ik heb dan wel even geprofiteerd van het mooie weer om wat foto's te maken van de tuin. :)
Zullen we maar beginnen met de twee eye-catchers van dit jaar namelijk de grootste maurelli & mijn Tetrapanax. Zoals iedereen wel weet hebben we lange tijd (weken) veel harde wind gehad dus alle bananenbladeren zijn helaas goed gescheurd of afgebroken. Ondanks dat vele gescheurde blad vind ik de Maurelli er nog redelijk mooi bijstaan en de laatste week heeft hij er nog 2,5 ongescheurde bladeren uitgegooid ! :thumb_up: Foto's zeggen meer en hebben jullie ook liever natuurlijk dus hier... ;)

Afbeelding

Ik heb ook even geposeerd :P om de grote van de plant beter te kunnen inschatten, hij reikt nu de 4 meter ! 8-) (ik ben 1,83m klein)

Afbeelding

En dan nog een fotootje van de stam (speciaal voor Djoeke Jupiler genomen :mrgreen: )
Hij was eerst een pak dikker maar ik heb veel los staande schubben weggesneden zoals je ziet omdat het wat mooier zou zijn.

Afbeelding

En dan de Tetrapanax, die is niet veel meer in de hoogte gegroeid maar hij groeit goed. Ook die vele harde wind doorstaat die probleemloos tot mijn grote vreugde en verbazing, de bladeren zijn niet alleen gigantisch (vrienden noemen het dinosaurus plant :D ) maar de bladeren zijn ook nog eens heel erg stevig !! Gisteren wou ik nog een onderste blad verwijderen dat geel was geworden (aan het afsterven) maar ik moest met bijna al mijn kracht trekken om het los te krijgen. :o Soit, genoeg geklets --> foto's... :mrgreen:

Afbeelding

Een paar weken terug begon die ineens kleinere en rare bladeren aan te maken en toen dacht ik dat er bloei ging volgen waar Erna mij had voor gewaarschuwd.

Afbeelding

Maar nu een hele tijd later word duidelijk wat er aan de gang was. De kop is gesplitst ! En wel in ZES nieuwe koppen/groeipunten !! :o Ik heb er zo goed mogelijk foto's van proberen nemen maar als je goed kijkt zie je het wel, het zijn er 5 bovenaan en nog een zesde iets lager aan de zijkant. Hieronder de foto's...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Echt geweldige plant, stam is zo dik als mijn arm ! 8-)
En dan nu een paar algemene tuin foto's...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Prachtige bloem...

Afbeelding
Afbeelding

Eindelijk nog eens een bijna ongescheurd blad op mijn 4m hoge sikkimensis :)

Afbeelding

En zoals ik al eerder had vertelt is mijn Sabal riverside ook voor de eerste keer beginnen bloeien ! :thumb_up: (goed kijken...)

Afbeelding

Zodra de bloemetjes er zijn volgen nieuwe foto's. ;)
Ook mijn grote Sabal palmetto X minor gaat weer bloeien met maar liefst 3 bloemtakken ! 8-) Wel veel te laat op het jaar denk ik niet ? :? (goed kijken...)

Afbeelding

En dan gisteren heb ik ook nog iets speciaals ondekt bij een van men T. Takil's (sp. Kumaon) Er begint nog een tweede palm uit het stammetje te groeien ?! :o Het komt echt uit het stammetje en niet uit de grond, benieuwd wat het word ! :) Foto's....

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En nog een mooi overzicht fotootje zoals gewoonlijk ! ;) Eindelijk begint het op een exoten tuin te lijken vind ik... :)

Afbeelding

Zo dat was het weer voor nu. Hopelijk word het gauw terug zoals voorbije dagen want in die twee warme dagen zag ik meteen enorme groei ! :shock: Let us pray... (a)

(Foto's on request van bepaalde planten/dingen altijd mogelijk !!) ;)
Groeten Dimi ! ;)

Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 03 aug 2011 20:42

Hey Dimi ,

knap knap :thumb_up: die jupiler kom ik eind augustus zeker halen ;)
De maurelli is de max hé alleen vind ik het gras er rond vind ik niet zo mooi
Van wat is die bloem ?
Die dubbele stam bij de palm zou dat niet een zaadje zijn dat er onder nog beginne kiemen is.
En vind je het niet spijtig dat de tetrapanax splits zou ga je misschien niet zo hoge stam krijgen .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 03 aug 2011 21:13

djoeke schreef:Hey Dimi ,

knap knap :thumb_up: die jupiler kom ik eind augustus zeker halen ;)
De maurelli is de max hé alleen vind ik het gras er rond vind ik niet zo mooi
Van wat is die bloem ?
Die dubbele stam bij de palm zou dat niet een zaadje zijn dat er onder nog beginne kiemen is.
En vind je het niet spijtig dat de tetrapanax splits zou ga je misschien niet zo hoge stam krijgen .

Ja het gras was niet het plan maar door het koude herfst weer heb ik het toch maar gedaan om toch wat groei van betekenis te creeren. Vind het zelf ook niet zo mooi hoor maja.. :)
Die bloem is een Lilium, welke juist moet ik even zoeken, ik laat het je later nog weten !
Die dubbele stam is zeker geen gekiemd zaadje nee. Het is echt een vergroeiing aan de stam en het zijn al onmiddelijk gesplitste blaadjes als je goed kijkt ;)
Nee, vind het niet spijtig van de Tetrapanax, ik herrinner me de mooie stam van Niek nog en dat vond ik wel nice. Waarom zou die dan niet meer zo hoog worden denk je ? Elk groeipunt word een stam/tak op de hoofdstam dus groeit toch nog verder omhoog ? :) Alleen meer stammen en veel meer bladeren dus ! :mrgreen:
Groeten Dimi ! ;)

Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor hexina op 03 aug 2011 21:51

He Dimi,

Idd lange tijd niet gezien zeg :happy_thai:
Wat heb je weer prachtige foto's geschoten van je tuin.
Vooral de maurelli vind ik echt helemaal te gek.
Jeetje wat heeft die een dikke stam zeg. ongeloofelijk :roll:

Mijn tetrapanax is nog een kleine baby en heeft 2 blaadjes. Een blaadje van 2 cm en een blaadje van nu een halve cm groot. Maar hij begint nu te groeien.
Hoop dat de plantengoden met mij zijn :thai: en goed over ze zullen waken :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

groetjes Esther
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor cpo op 04 aug 2011 09:18

prachtig die maurelli! enneh wat is er nou erg aan gescheurde bladeren? Je ziet bananenplanten niet anders in de tropen, ik vond het absoluut niet storen. Heel gaaf die tetrapanax, mooi als ie zo vol wordt met al die groeipunten, die van mij is zover nog lang niet, iets groter als die van hexina als ik het zo lees, maar nog lang geen reuzeplant!
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 04 aug 2011 09:53

Hele mooie tuin, en wat een ruimte, heerlijk!! En inderdaad reusachtige bladeren op die Maurelli :o

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor amourath op 04 aug 2011 11:56

cpo schreef:prachtig die maurelli! enneh wat is er nou erg aan gescheurde bladeren? Je ziet bananenplanten niet anders in de tropen, ik vond het absoluut niet storen.

Die staan er dan ook altijd erg slordig bij, alleen valt het minder op doordat ze zo weelderig groeien. Ik vind een banaan ook véél mooier met gaaf blad, veel imposanter ook en op één of andere manier ziet hij er zo ook gezonder uit. Daarom heb ik de mijne ook uit de wind staan 8-)
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video