Ik sluit me volledig bij Richard aan.
Het heeft niets met de oprechtheid van de verkoper te maken want dat klinkt wel in orde.
Tijdens de wintermaanden staat de palm letterlijk stil. Er gebeurt niets en de palm blijft er mooi uitzien. Pas in het voorjaar wanneer de sapstromen weer langzaam op gang komen worden de eerste symptomen van de winterschade zichtbaar.
Dus overleg goed met de verkoper.
Wat ook niet onbelangrijk is; waar en hoe bracht deze palm de laatste winters door?
Sinds april 2008 is hij in NL schreef je. Stond de palm toen in pot buiten? Of werd hij steeds de serre binnen gereden? Indien de palm buiten stond kun je (indien echt zo ongeduldig

) het wel riskeren. Indien de palm steeds binnen werd gezet heeft hij nooit echt strenge vorst gekend, zeker niet in combinatie met sneeuw, wind, vocht,...
Eén ding wil ik nog wel meegeven. Ik snap de ongeduldige houding maar al te goed hoor.
Zo'n eerste palm en meteen een echte blikvanger in de tuin. Dat kan niet snel genoeg gaan hè
MAAR... als we even rationeel blijven wil je toch ook een mooie palm komende zomer neem ik aan? Mócht hij een klap krijgen van de winter (wanneer de tuinen er toch maar triest bij liggen) zit je van de zomer met een palm die er niet uit ziet.... en juist dán wil jij er ook van genieten.
Vrgr
Niek
ivm de drainage; ik denk dat je daarvoor die kleikorrels hebt moeten kopen