Trachycarpus fortunei vs Trachycarpus wagnerianus

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trachycarpus fortunei vs Trachycarpus wagnerianus

Berichtdoor Paulus de B. op 08 sep 2011 08:35

Hoi,
ik woon op een dijklichaam welke erg droog is (verzakkingen aan huis gehad vanwege droogvallen dijk na slaan metalen damwand).
Een drainageput is daarom in mijn geval niet zinvol.

Twijfel nog steeds of ik toch niet beter een Wagnerianus kan kiezen.....

Groet,
Paul
Paulus de B.

0 bedankjes

Berichtdoor arpad veldhuis op 08 sep 2011 08:43

ik zou voor een `fortunei` kiezen een wagnerianus vind ik minder winterhardt dan een fortunei en als die schade hebt na de winter groeit de fortunei snellerweg.

gr arpad
ik ben niet verslaafd,ik hebt gewoon teveel planten
arpad veldhuis

57 bedankjes

Berichtdoor Paulus de B. op 08 sep 2011 08:45

arpad veldhuis schreef:ik zou voor een `fortunei` kiezen een wagnerianus vind ik minder winterhardt dan een fortunei en als die schade hebt na de winter groeit de fortunei snellerweg.

gr arpad

Ahh, eindelijk iemand die in het voordeel van de Fortunei spreekt :P !
Paulus de B.

0 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 08 sep 2011 08:53

De verschillen in groeisnelheid en winterhardheid zijn minimaal te noemen en daarom zijn de twee op dit vlak vergelijkbaar. Ik zou mijn beslissing dus niet op deze kleine verschillen baseren. Beter gaan voor de plant die jij zelf het mooiste vindt. Rekening houdende met het feit dat de wagnerianus beter bestand is tegen wind.

Daarnaast zou ik ZEKER wachten met uitplanten in de volle grond tot volgend jaar april. Een palm die nu nog wordt gepland zou het wel eens erg moeilijk kunnen krijgen bij een strenge winter.

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor Paulus de B. op 08 sep 2011 08:58

Hey Richard,

de afspraak tot plaatsing is al gezet. Heb ook garantie erop en die jongen rijdt toevallig elke dag langs mijn pand. Ik heb hem gevraagd ook steeds even een kritische blik te werpen op de palm bij slechte omstandigheden.
Ik wil hem gewoon zo graag plaatsen daar mijn huis recentelijk volledig nieuw in de verf is gezet en het geheel prachtig gecomplementeerd wordt met een mooie palm.

Ik vertrouw op de expertise van de kweker, kreeg echt de indruk dat hij het geen onbezonnen idee vond om hem nu nog te plaatsen.

We wachten af.....

Groetjes,
Paul
Paulus de B.

0 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 08 sep 2011 09:07

Ik twijfel niet aan de oprechtheid van de verkoper. Vaak is de kennis beperkt tot eigen ervaring. Het is ook goed mogelijk dat alles prima gaat, maar het zou zomaar mis kunnen gaan. Het vervelende dan is dat speerrot agv vorst zich laat in het voorjaar, of zelfs pas in de zomer kan openbaren. Dan zijn we al 7 tot 8 maanden verder.... Als je garantie dit nog bestrijkt, kan je het riskeren. Zoniet..., zou ik toch wachten ;)

Groet, Richard
Não faz mal!

palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor Paulus de B. op 08 sep 2011 09:19

Richard,

wat ik doe is het volgende;

ik zal de verkoper confronteren met jouw info en hem vragen hoe hij de kans op speerrot inschat.
Komt er geen bevredigend antwoord uit dan wacht ik tot volgend jaar, indien hij de kans verwaarloosbaar acht en ik heb toch problemen volgend jaar (na de 6 maanden garantie) dan meld ik me weer bij hem. Ik heb genoeg overredingskracht om het probleem op dat moment netjes op te lossen.

Ik ben en blijf gewoon ongeduldig (zit in mijn aard :lol: ).

Groet,
Paul
Paulus de B.

0 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 08 sep 2011 09:23

"Ongeduldig '' :lol: klinkt heel herkenbaar. Maar vaak is een beetje geduld hebben toch beter. Tenslotte is tuinieren niets anders ;) Je komt er vast wel uit met die verkoper, succes ermee :thumb_up:
Não faz mal!

palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 08 sep 2011 09:31

Ik sluit me volledig bij Richard aan.
Het heeft niets met de oprechtheid van de verkoper te maken want dat klinkt wel in orde.

Tijdens de wintermaanden staat de palm letterlijk stil. Er gebeurt niets en de palm blijft er mooi uitzien. Pas in het voorjaar wanneer de sapstromen weer langzaam op gang komen worden de eerste symptomen van de winterschade zichtbaar.

Dus overleg goed met de verkoper.
Wat ook niet onbelangrijk is; waar en hoe bracht deze palm de laatste winters door?
Sinds april 2008 is hij in NL schreef je. Stond de palm toen in pot buiten? Of werd hij steeds de serre binnen gereden? Indien de palm buiten stond kun je (indien echt zo ongeduldig ;) ) het wel riskeren. Indien de palm steeds binnen werd gezet heeft hij nooit echt strenge vorst gekend, zeker niet in combinatie met sneeuw, wind, vocht,...

Eén ding wil ik nog wel meegeven. Ik snap de ongeduldige houding maar al te goed hoor.
Zo'n eerste palm en meteen een echte blikvanger in de tuin. Dat kan niet snel genoeg gaan hè :)
MAAR... als we even rationeel blijven wil je toch ook een mooie palm komende zomer neem ik aan? Mócht hij een klap krijgen van de winter (wanneer de tuinen er toch maar triest bij liggen) zit je van de zomer met een palm die er niet uit ziet.... en juist dán wil jij er ook van genieten.

Vrgr
Niek

ivm de drainage; ik denk dat je daarvoor die kleikorrels hebt moeten kopen ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor erna op 08 sep 2011 10:28

hallo Paulus,

:welkom: op dit forum, en ik hoop voor jou dat we een zachte winter tegemoet gaan.
Persoonlijk zou ik ook geen palm meer planten in het najaar, maar eerder wachten tot april.. Als je hem toch zou uitplanten denk eraan om hem stevig vast te zetten, zodat hij niet omwaait bij een echte najaarsstorm.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen