Buiten dat de rijstoogst in Thailand afhankelijk is van de weersomstandigheden, zijn er de onnatuurlijke invasieve belagers die de rijstplanten belagen. Onnatuurlijk omdat ze eigenlijk niet in het biotoop thuishoren, maar destijds (1980 in Taiwan) ingevoerd werden ter consumptie (escargot). Dit laatste gegeven bracht me echter in twijfel naar de juiste benaming, daar de slakken die we vinden in onze rijstvelden naar verluid niet eetbaar zouden zijn.... je wordt ziek en krijgt er hoofdpijn van zeggen ze hier. Verder onderzoek bracht me dan op een gegeven dat het grootste aantal van de slakken hier besmet zouden zijn met een parasiet die door ratten overgebracht wordt (
Angiostrongylus cantonensis of rat longworm).
Voorlopig hou ik het hier bij twee gevonden soorten, namelijk "หอยโข่ง" of hŏi-kòhng (Pila ampullacea) en "หอยเชอรี่" of hŏi-cherry (Pomacea canaliculata), waarbij ik als leek uiterlijk geen onderscheid kan tussen maken.

Dit is het droeve einde van deze slakken op onze rijstvelden..... een massagraf van duizenden exemplaren. Spijtig dat je er hoofdpijn van krijgt

't is maar dat ge het weet...