Onlangs passeerde ik in mijn plaatselijk dorp voorbij een oprit en zag dat de inwoner planten verkocht zoals strelitzia en een aantal Yucca 's. Ik wist dat hij ook een grote trachy staan had en die was plotseling verdwenen en stond achter de poort van zijn oprit. Nu woensdag (16 mei) passeerde ik er nog eens en zag op zijn bord van "te koop" een klein papiertje hangen + grote palm, dus met de veronderstelling dat hij dus zijn grote palm ook ging verkopen ben ik dus gestopt om meer info te vragen over zijn palm. De palm bleek dus 2 jaar in de vollegrond gestaan te hebben en was de eerste winter goed beschermd geweest maar bij de voorgaande winter van 2011 niet beschermd met als gevolg heel wat bladschade. De groeispeer is dus nog in orde op het eerste zicht. Hij was ondertussen al uit de vollegrond gehaald door de inwoner. Het is er eentje met een stam van meer dan 2 meter en dat voor de prijs van SLECHTS 100 euro...
Ik ga de palm morgen afhalen en heeft een grote wortelkluit, ik kan hem bij mij niet in de vollegrond plaatsen omdat ik in een huurhuis woon. Dus de oplossing is om hem in een grote houten zelfgemaakte bak te gaan plaatsen van 100cm x 100cm en 100cm hoog...
Hoe zou ik de palm hierin het beste plaatsen? Welke grondsoort? Moet ik een drainage voorzien (potgrond en grind onderaan)? Eventueel een buis plaatsen zodat ik met water dichter bij de wortels kan komen? Wat gebruiken om wortelgroei te stimuleren. Ik wil dit project goed tot het einde brengen en dankzij jullie ervaring kan dit alleen maar slagen...