Grote trachycarpus moet in grote plantenbak!!!

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Grote trachycarpus moet in grote plantenbak!!!

Berichtdoor roosje op 17 mei 2012 23:51

Onlangs passeerde ik in mijn plaatselijk dorp voorbij een oprit en zag dat de inwoner planten verkocht zoals strelitzia en een aantal Yucca 's. Ik wist dat hij ook een grote trachy staan had en die was plotseling verdwenen en stond achter de poort van zijn oprit. Nu woensdag (16 mei) passeerde ik er nog eens en zag op zijn bord van "te koop" een klein papiertje hangen + grote palm, dus met de veronderstelling dat hij dus zijn grote palm ook ging verkopen ben ik dus gestopt om meer info te vragen over zijn palm. De palm bleek dus 2 jaar in de vollegrond gestaan te hebben en was de eerste winter goed beschermd geweest maar bij de voorgaande winter van 2011 niet beschermd met als gevolg heel wat bladschade. De groeispeer is dus nog in orde op het eerste zicht. Hij was ondertussen al uit de vollegrond gehaald door de inwoner. Het is er eentje met een stam van meer dan 2 meter en dat voor de prijs van SLECHTS 100 euro...
Ik ga de palm morgen afhalen en heeft een grote wortelkluit, ik kan hem bij mij niet in de vollegrond plaatsen omdat ik in een huurhuis woon. Dus de oplossing is om hem in een grote houten zelfgemaakte bak te gaan plaatsen van 100cm x 100cm en 100cm hoog...
Hoe zou ik de palm hierin het beste plaatsen? Welke grondsoort? Moet ik een drainage voorzien (potgrond en grind onderaan)? Eventueel een buis plaatsen zodat ik met water dichter bij de wortels kan komen? Wat gebruiken om wortelgroei te stimuleren. Ik wil dit project goed tot het einde brengen en dankzij jullie ervaring kan dit alleen maar slagen...
roosje

3 bedankjes

Re: Grote trachycarpus moet in grote plantenbak!!!

Berichtdoor zwemparadijsje op 18 mei 2012 00:02

een bak van 1 kub grond???

je wilt hem niet in de grond zetten omdat je huurt. dat kan Ik begrijpen, maar een enorme bak van een kub grond neer zetten volg ik dan niet helemaal. hoe haal je die weg mocht je verhuizen? Een kraan bij laten komen? Of hem verpotten voor de verhuizing naar wat kleiners? Dan zit je nog met een enorme bak grond, zal een beste onderneming worden om te slopen en te deponeren daar je dus geen eigen erf hebt. Vergeet niet dat is 1000 liter grond. Een bak van 200 liter lijkt me meer dan zat en ook niet meer hanteerbaar met zo een boom erin.
zwemparadijsje

1 bedankjes

Berichtdoor Rob op 18 mei 2012 00:06

Drainage is je belangrijkste zorg Roos.

Afvoergaten en goed doorlatende grond zijn je grootste zorg. Voor een dergelijk project neem geen genoegen met potgrond! Maak hem desnoods zelf en zorg dat teveel aan vocht er direct weer uitloopt.

Optioneel zou je de bak kunnen isoleren met polystyreenplaten iod enm alvast verwarming aanleggen met kabels oid.. realiseer je dat afgelopen winter trachycarpus het echt niet gemakkelijk had, en er erg weinig in bak hebben overleefd buiten!

Vwb bemesting en wortel groei stimulatie: dat is de minst belangrijke stap. Grondsoort en verpakking is echt essentieel. Als je per se wilt kietelen, dan zijn er veel mogelijkheden; koemestkorrels zijn sowieso veilig en verbeteren de afvoer, beendermeel en bloedmeel zijn ook altijd je goede vrienden bij aanplant!

Om eerlijk te zijn, zou ik hem gewoon in de volle grond zetten. Heb jaren terug ook gehuurd met moeders, en daar prutsten we gewoon in de volle grond, huur of geen huur..Mocht je ooit weg gaan dan moet ie eruit, maar voor mij is alles beter dan in container (als je ze niet binnen kan halen).

Succes met je project!
Rob

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 18 mei 2012 00:08

Je kan altijd eens informeren bij tuinaanleggers voor plantenpotten van zo'n 250 of 500L.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor roosje op 18 mei 2012 00:21

@ zwemparadijsje, ik doe dit omdat ik zeker wil zijn dat hij genoeg nieuwe wortels kan vormen en het kan evengoed zijn dat het 80 op 80 op 80 gaat worden. Eerst bekijken hoeveel wortelkluit hij momenteel heeft, stond beschermd in een zak maar zag er vrij groot uit.
@Rob, Hoe zou ik de grond dan het beste draineren? met veel grind erdoorheen? zand? en voor de rest potgrond of beter opvulgrond?
Ik zou grote gaten in de bodem maken van 3cm diameter om goed te kunnen afwateren en die platen die jij voorsteld ga ik zeker plaatsen tegen de vorst. Ik ga hem dus uiteraard zelf maken. Moet de wortelkluit op verse grond geplaatst worden of mag hij rechtstreeks op de bodem gezet worden om dan zijdelings nieuwe wortelen aan te maken. Ik weet het zijn veel vragen maar wil dit tot een goede einde brengen en ok vollegrond is altijd beter maar wil mij toch wat werk besparen bij de eventuele verhuis de komende jaren...Mijn andere palmen staan ook allemaal in grote zelfgemaakte kuipen die ik in de winter in mijn garage plaats met een trance-pallet. Hadden enkel wet bladschade opgelopen... Deze nieuwe palm kan ik niet in mijn garage plaatsen en zal hem goed moeten beschermen met een afdak en vliesdoek en een lichtslang...
roosje

3 bedankjes

Berichtdoor Rob op 18 mei 2012 00:43

Als je nu al palmen hebt staan dan weet je wel wat voor grond er in moet ;) , en is de verwarming/isolatie/drainage je grootste uitdaging.
Mijn suggestie zou zijn om in ieder geval 5cm polystyreen in de bak te gebruiken om te isoleren zijkant en bodem. Ik gebruik het hier bovenop de grond rond de Butia en bij -12 is de grond eronder vorstvrij!
Bouw verwarmingskabels in in de bak. Verwarmen van het groeipunt is onvoldoende bij een winter als dit jaar!

Vraag ook eens aan Christophe; die woont ook in Stekene, en weet vast hoe het lokaal zit!
Komt bij dat ie al een paar jaar knutselt aan palmen, en bovendien wel een goeie gast is ;)

Ten laatste de spreuk van de dag:
Garages zijn nutteloos voor autoos. Voor palmen (en ook bananen) zijn ze van onschatbare waarde :!:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 22 mei 2012 17:01

Huren is voor mij geen argument om ze niet in de volle grond te zetten :fluiten:
Ik huur ook en de tuin staat er vol mee. Tenzij je natuurlijk niet van plan bent lang te blijven wonen op die plaats..?
En moeten ze er tzt uit, dan zal dat wel loslopen. Op het forum zijn er genoeg reportages te vinden van geslaagde transplantaties. Natuurlijk krijgt de palm daar een klap van, maar met overwinteren in kuip zit je ook niet 100% safe...

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor arian1970 op 26 mei 2012 20:57

Misschien kun je wel ergens een palm huren?
arian1970

9 bedankjes

Berichtdoor retep43 op 02 jun 2012 21:31

Ik heb zelf een palm met een stam van nu 1,40m, en die heb ik 2 jaar geleden van een 90 literkuip, naar een krat van 350 liter verplaatst, en dat was toen al jaren over tijd, want
in die 90 liter kuip was geen potgrond meer te vinden en was het een grote wortel, die er gewoon aan de bovenkant uitkwam, en dat voor een palmpje van slechts 1,20 stamhoogte.
Ook ik huur, en heb eerst de poort opgemeten, en een krat op die maat gemaakt
en waar ik weer een onderstel met rubber zwenkwielen onder gezet heb. Dan heb ik nog 2 kleinere trachy's die in 90 liter potten staan, en een stuk of 10 kleintjes in kleine potjes staan. Dan nog een stuk of 25 musa basjoos, een paar kleine lotusbananen, en staat alles in potten.
Dit omdat ik een heel kleine plaats heb waar in de zomer een zwembad wordt neergezet, en de bananen en palmen er dan decoratief omheen gezet worden, en dat zwembad maakt dan in de winter plaats voor een zelfgemaakt metalen frame kas met zeil, bubbelfolie en tempex, en waar dan alle planten in overwinteren. Dus in de volle grond is geen optie omdat ik erg veel heb, en ik alles tig keer moet kunnen verplaatsen tijdens de jaarlijkse "verbouwingen"
Zie hier een foto van de kluit. Ik moest de kuip kapot snijden omdat hij gewoon bol stond, en hij er dan met geen geweld er af te krijgen was.
Bijlagen
DSCF1876.JPG
DSCF1876.JPG (122.91 KiB) 7981 keer bekeken
retep43

2 bedankjes

Berichtdoor retep43 op 02 jun 2012 21:33

hier een foto van de nieuwe kist waarin hij staat.
Bijlagen
DSCF1927.JPG
DSCF1927.JPG (118.71 KiB) 7979 keer bekeken
retep43

2 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen