SOS wie weet nog raad bij deze ellende???

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: SOS wie weet nog raad bij deze ellende???

Berichtdoor cpo op 31 mei 2012 11:42

en de rest van de foto's nu maar even in de 2 delen, ik liep net vast namelijk, grrr en ik heb het al zo druk!
Bijlagen
_DSC6291kl.jpg
een trachy aan de groei met schade, zo zien alle trachy's er bij ons uit na de horrorwinter
_DSC6291kl.jpg (86.51 KiB) 3389 keer bekeken
_DSC6294kl.jpg
dacht dat deze droog was, maar.....zie volgende foto
_DSC6294kl.jpg (128.8 KiB) 3389 keer bekeken
_DSC6295kl.jpg
niets is minder waar, dit trok ik er gisteren nog uit, aan de onderkant schimmel
_DSC6295kl.jpg (110.48 KiB) 3389 keer bekeken
_DSC6292kl.jpg
een andere gezaagde trachy deze blijft maar prut produceren in de kern van het gat
_DSC6292kl.jpg (107.37 KiB) 3389 keer bekeken
_DSC6302kl.jpg
als laatste een soort van wondertje, dit kleine speertje heeft een grote trachy van een meter of 6 zelf uit zijn kern geduwd, hij is al een tijdje aan de groei, het speertje was helemaal verdroogt
_DSC6302kl.jpg (246.33 KiB) 3389 keer bekeken
_DSC6303kl.jpg
de kroon van de hoge trachy waar het verdroogde speertje uitkwam
_DSC6303kl.jpg (165.26 KiB) 3389 keer bekeken
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Berichtdoor cpo op 31 mei 2012 11:49

kortom we wachten maar af, we doen ons best, misschien nog een paar afzagen, dan zie je toch beter de gaten/kern en is het beter droog te houden en dan maar afwachten hopen op wonderen......
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 31 mei 2012 13:13

Ik zou ze niet allemaal afzagen.
Laat de natuur zijn gang gaan, je weet nooit.
Daarbij kan je tegen de stam een mooie klimplant laten groeien als hij hoog genoeg is.

Ik hoop de je genoeg kleine planten hebt ter vervanging.
Ik heb altijd diverse planten op voorraad en kweek ze van zaad op, dan blijven de kosten gering om ze na zo'n winter te vervangen.

Groeten en succes ermee,

Marc
Marc_S

66 bedankjes

Berichtdoor cpo op 31 mei 2012 13:22

We hebben al een aantal nieuwe exemplaren aangeschaft, en hier staan ook heel wat zaailingen, maar een aantal palmen heb ik al 12 jaar, ze zijn 1,5 jaar geleden mee verhuist naar onze nieuwe tuin. Dan is het extra zuur, 1 zijn we al vorige winter kwijt geraakt en nu heeft er nog een zo'n joekel speerrot, dat is echt om te janken hoor. De kleinere die zijn gensneuvelt boeit me eerlijk gezegt wat minder. Maar het blijft een heel slagveld hier hoor en 1 zo'n trachystam zonder blad van een meter of 5 in de tuin vind ik eigenlijk gek zat, de rest moet wel een kruin blijven houden hoor. ;)
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 31 mei 2012 13:33

Jammer Corine, groot verlies :( ik leef met je mee

Het zou me verbazen als dit nog goed komt. Inzagen zou nog een laatse redmiddel kunnen zijn. Ik zou het zeker doen! Alhoewel Ik vrees dat het ook hiervoor al te laat is, zeker na de afgelopen warme dagen, waarbij de schimmels lekker hun gang hebben kunnen gaan.

Een leuke klimplant tegen een dode stam is inderdaad een optie... , maar toch niet de reden waarvoor we deze planten aanplanten. Ik zou zeker nog een laatste poging wagen. Let wel op dat je niet te ver zaagt.

Succes!
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor cpo op 31 mei 2012 13:37

dank je, ik hou het goed in de gaten en mocht er iets van groei ergens te bekennen zijn laat ik het weten.....
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 31 mei 2012 21:30

De volgende uitspraak is wat dubbelzinnig

cpo schreef:ik hou het goed in de gaten

Corrine, je bent niet alleen hoor, ik weet maar al te goed hoe het voelt om 70% van de exoten die je graag ziet en die begin februari buiten stonden te verliezen, een mens hoopt en wacht op herstel in plaats daarvan valt er enkel bijkomende schade te bespeuren. Soms liet ik het hoofd erbij hangen en vroeg ik me af hoe het verder moet met deze hobby.
Ik heb maar één nieuwe grotere fortunei met extra dikke stam in de volle grond geplaatst dit jaar. Mijn aandacht verschuift wat naar yucca' s. Zo heb ik enkele kleinere Yuccatjes die langzaam groeien, ook enkele ontkiemdende Nannorrhopsen waren een echte opkikker deze lente. ( alhoewel dat vast ook moelijke jongens worden )

Ik zou zeggen Corrine, tracht enkele lichtpunten te ontdekken of koop enkele nieuwe desnoods kleinere exemplaren van planten die je graag ziet, zorg ervoor dat je deze echt goed kunt beschermen volgende winter als het weer echt heftig zou worden, zodat we de volgende lente weer niet zo een tik krijgen ( op den duur krijgen we er zelf nog koprot van wat niet de bedoeling is )
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 31 mei 2012 22:26

ik heb geen tips voor je maar vind het wel heel zuur...

hier leken de palmen snel te herstellen van de speerrot maar achteraf bleek dat het niet echt rot was. een deel van de speer was weggerot slechts zodoende komt nu de andere helft van het blad omhoog en groeit het vrolijk verder.

heb wel wat voorbarig dus 3 stuks in beginsel al weggedonderd als beginnersfoutje :o

ik denk dat je de natuur zn werk mag laten doen verder en vrees als ik die diepe kraters zo zie het beroerdste eigenlijk :cry:
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor Ladymacsalsa op 31 mei 2012 23:20

Leef met jullie mee .,het is altijd naar om ze te verliezen maar je weet maar nooit.
vr gr doei
Ladymacsalsa

13 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 01 jun 2012 08:26

Hey Corrine, ik heb ook met je te doen meid ! :( Maar ik ga wel eerlijk zijn tegen je, als ik de foto's zo zie dan denk ik, aan de lengte van die speren te zien, dat het al lang 'Game over' is :? Ook als je een stam afzaagt moet je zagen tot je geen gat meer hebt hé, dus gelijk met de bodem van het gat zodanig dat de open lucht eraan kan en je ook meteen kunt zien of het hart niet al volledig weg is enz...
Je grote Trachy's hebben eigenlijk niet veel meer gedaan hé sinds de verhuis, ze hebben toen een flinke klap gekregen ! Hoe groot waren de wortelkluiten eigenlijk die jullie hebben uitgegraven, heb je daar nog foto's van ?? En ook de winters hebben dan nog eens tegengewerkt en ik meen me te herrinneren dat jullie geen Trachy's beschermt hebben hé ? Zonde van die palmen seg, ik hoop mee voor je dat er nog iets terug komt. Indien dat gebeurt moet je die palm zeker beschermen komende winter(s) met in de eerste plaats droog houden (afdak) en niet teveel vorst geven (inpakken/bijverwarmen) enz... Anders is het sowieso gedaan want de palm krijgt dan geen kans om te herstellen want dat is bij palmen een jarenplan !
Succes en sterkte Corrine !
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?