Als je de laatste mogelijkheid toepast en dus de stam gaat afzagen dan meet je de diepte van het gat door middel van er een stokje in te steken. Niet drukken zodat je het eventuele aanwezige palmhart niet doorboort natuurlijk ! Dan hou je het stokje naast de stam en weet je waar je moet zagen. De zaag erin of ik gebruik de slijpschijf
(slijptol of hoe noemen jullie dat ?
) dat gaat makkelijker met al dat haar

Je bent klaar met zagen als je gelijk met de bodem van het gat zit, dus geen kommetje of ondiep gat laten, nee gewoon gelijk met de bodem van het gat dus ook al het zachte en rotte gedeelte verwijderen. Dan kun je alles nog gemakkelijk proper en droog maken en dan eventueel behandelen met antischimmel poeder en dan de stam droog houden. Niet doormiddel van er een potje ofzo over te klemmen of iets gesloten want dat creëert een te hoge luchtvochtigheid enz... Ik persoonlijk ben tegen al die giftige papjes en poedertjes dus ik gebruik simpelweg talkpoeder. Dat doet niks tegen de schimmel maar maakt alles wel erg droog en werkt goed naar mijn meming. Meestal na deze onderneming krijg je snel reactie van de palm doormiddel van groei. Dan komt het center naar omhoog en met snel bedoel ik dan de volgende dag al of enkele dagen later ! Als het na twee weken nog steeds geen mm omhoog is gekomen dan mag je vrij zeker zijn dat het game over is. Het palmhart groeit mee omhoog in de stam en zit enkele tientallen cm onder de speren ongeveer, dus onder de bovenkant van de stam. Dus als je al een meter stam moet gaan afzagen weet je ook al zeker dat het einde is van de palm !
Hier een paar voorbeelden van nieuwe groei na afzagen. Eerste foto is van de dag na het afzagen, tweede en derde foto van enkele dagen later...

Hieronder een voorbeeld van een 'Game over' geval ! Als het center wit en massief is dan zit je al onder het palmhart/groeipunt !
Hoop dat deze uitleg het nu voor iedereen wat duidelijker maakt ?!
Het nadeel van afzagen is dat je een misvorming krijgt in de stam. Ik heb hier helaas geen voorbeeld van doormiddel van een foto maar je kunt het goed zien hoor. Op die bepaalde plek lijkt het of er ineens een dunnere stam uit een dikkere stam komt, dus met een soort trapje en ook op die plaats zijn veel meer oude bladstelen die wat door elkaar zitten. Dit komt omdat de bovenkant van de stam open barst als het ware. Ik heb al geregelt eens palmen gezien in tuincentra waarbij ik zag dat ze jaren geleden hersteld zijn van speerrot, die laat ik dus staan omdat het niet zo mooi is natuurlijk maar ook omdat ik dan al weet dat het een zwakker exemplaar is.
@Edward, Jouw exemplaar ben ik 99% zeker van dat het niet meer goed komt helaas !