Speerrot?....terugzagen die palm! (?)

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Speerrot?....terugzagen die palm! (?)

Berichtdoor cpo op 03 jul 2012 20:15

hmmm ja dat klinkt niet heel goed, ik zou het nog een paar dagen aankijken. Wij hebben de kansloze gevallen nog een stuk korter gezaagt en toen bleek dat ie aan het rotten was onder het groeipunt.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Berichtdoor edwardkarin op 03 jul 2012 21:09

Ik moet wel toegeven na een rondje in de tuin dat alles niet denderend snel groeit qua exoten dan.
Ik heb een butia capitata die maakt ook nauwelijks bladeren aan en een phoenix canariensis die het maar matig doet. Alles is bemest met kunstmestkorrels, maar toch...

Mijn musa basjoo bananen gaan wel als een speer en ook een musa sikkimensis gaat als een speer.

Warmte is gewenst en zonuren...
edwardkarin

2 bedankjes

Berichtdoor edwardkarin op 03 jul 2012 21:22

Kan dit nog wat worden, hij is op weg naar de kliko, maar kan nog de grond in, op zijn plek staat nu een nieuwe maar dat maakt niet uit...
Bijlagen
20120703_211741.jpg
20120703_211741.jpg (297.2 KiB) 4045 keer bekeken
20120703_211748.jpg
20120703_211748.jpg (291.34 KiB) 4045 keer bekeken
edwardkarin

2 bedankjes

Berichtdoor chrisvm op 04 jul 2012 08:04

Hey Palmvrienden,
na deze winter had ik ook 2 gevalletjes die een gat in hun kop hadden(speerrot).
De Tr Nainital voor in de tuin en Ch.Humilis achter in de tuin,deze laatste dacht ik van ja einde verhaal want al het blad was dor en een gat in de kop waar ik m'n vinger kon insteken,heb er wel geen foto van..
Dus Speerrot?...Uitgraven die palm!
Nu deze actie had ik in April ondernomen en de palm op z'n kant bij de "hoop" gesmeten daar hier wat verbouwingswerken aan de gang zijn..
Nu was ik in de week wat aan het oprommelen in de tuin en kom ik dit tegen:
tuin Juli 2012 006.jpg
Ch.Humilis
tuin Juli 2012 006.jpg (165.94 KiB) 4021 keer bekeken
tuin Juli 2012 007.jpg
tuin Juli 2012 007.jpg (166.63 KiB) 4021 keer bekeken
Bijlagen
tuin Juli 2012 008.jpg
Terug opgepot !Is dan toch een blijvertje!
tuin Juli 2012 008.jpg (159.55 KiB) 4021 keer bekeken
chrisvm

19 bedankjes

Berichtdoor cpo op 04 jul 2012 09:12

maar waarom zou je een palm gaan uitgraven???? het nut daarvan ontgaat me volkomen aangezien je een hoop wortels beschadigd.
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor chrisvm op 04 jul 2012 09:46

Hey Corrine,hierbij wil ik niet zeggen dat iedereen z'n palm moet gaan uitgraven bij speerrot..Maar hier had ik het gedacht dat ie dood was daarmee had ik m uitgegraven en 3 maand aan de kant gelegd met het gedacht m eens af te voeren naar het Containerpark..
Maar vorige week kwam ik dan tot de ontdekking dat ie nog leeft en heb ik m eigenlijk 3 maand gemarteld :fluiten:
Ik sta ervan te kijken dat ie op deze manier terug begint uit te lopen want zoals jij ook al zegt dat ie toch terug wortelschade heeft met uitgraven en dan nog eens met blote wortels gelegen heeft zonder dat ik er water aan gegeven heb(nu heeft t wel wat geregend de laatste maanden)..
Bij mij is deze dus een taai palmpje dat ik zeker terug goed zal gaan verzorgen en zal ook niet snel nog iets uit de grond halen als ik denk dat het einde verhaal is..
Zoals al vele keren vermeld hier ophet forum; palmen =geduld
grtz Chris
chrisvm

19 bedankjes

Berichtdoor edwardkarin op 04 jul 2012 09:53

Ja maar die chamaerops humilis had nog een hart waarschijnlijk, dat gat was er wel maar er zat toch een nieuwe speer verscholen.
Ik vraag mij af of ik nog een speer krijg, bij mij zijn het lege schaaltjes waar het water in blijft staan, lijkt wel een kokosnoot die open is.
Mijn vraag is of de stam van de foto van mij nog kan uitlopen, ik denk het niet, er is geen groeipunt meer, alleen je ziet de ringen van het samengevouwen blad. De harde kern van de stam dus.

Overigens staat deze stam van mij klaar voor de kliko, maar hij moet naar het depot bij ons en is enorm zwaar.
edwardkarin

2 bedankjes

Berichtdoor cpo op 04 jul 2012 10:05

Edward je zou de palm in een pot met zwarte aarde kunnen zetten en ergens droog wegzetten, kijken of ie het nog doet.

Oke Chris, ik dacht even dat je suggereerde dat iedereen zijn palm maar moest uitgraven, haha. Wij hebben hier een waggie staan had een kleikluit, die heeft een jaar lang geen groei vertoont, met de winter kreeg ie speerrot, redelijk diep ook! we hebben hem uitgegraven (ik kon hem er zo uittillen want hij had geen enkele wortel aangemaakt) We hebben hem in een pot onder een afdak (veranda) gezet en na een paar weken had ie een paar wortels aangemaakt, toen hebben we hem afgezaagt en binnen een week vertoonde hij groei!. Hij krijgt nu elke week palmbooster en staat nog steeds onder een afdak. En hij groeit nog steeds al is het heel traag.
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor edwardkarin op 04 jul 2012 11:15

Ja oke,

Maar wat gaat er dan gebeuren word het midden omhoog gedrukt?
Komt er dan een nieuwe speer uit?

gr. Edward
edwardkarin

2 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 04 jul 2012 16:15

Als je de laatste mogelijkheid toepast en dus de stam gaat afzagen dan meet je de diepte van het gat door middel van er een stokje in te steken. Niet drukken zodat je het eventuele aanwezige palmhart niet doorboort natuurlijk ! Dan hou je het stokje naast de stam en weet je waar je moet zagen. De zaag erin of ik gebruik de slijpschijf (slijptol of hoe noemen jullie dat ? :P ) dat gaat makkelijker met al dat haar ;) Je bent klaar met zagen als je gelijk met de bodem van het gat zit, dus geen kommetje of ondiep gat laten, nee gewoon gelijk met de bodem van het gat dus ook al het zachte en rotte gedeelte verwijderen. Dan kun je alles nog gemakkelijk proper en droog maken en dan eventueel behandelen met antischimmel poeder en dan de stam droog houden. Niet doormiddel van er een potje ofzo over te klemmen of iets gesloten want dat creëert een te hoge luchtvochtigheid enz... Ik persoonlijk ben tegen al die giftige papjes en poedertjes dus ik gebruik simpelweg talkpoeder. Dat doet niks tegen de schimmel maar maakt alles wel erg droog en werkt goed naar mijn meming. Meestal na deze onderneming krijg je snel reactie van de palm doormiddel van groei. Dan komt het center naar omhoog en met snel bedoel ik dan de volgende dag al of enkele dagen later ! Als het na twee weken nog steeds geen mm omhoog is gekomen dan mag je vrij zeker zijn dat het game over is. Het palmhart groeit mee omhoog in de stam en zit enkele tientallen cm onder de speren ongeveer, dus onder de bovenkant van de stam. Dus als je al een meter stam moet gaan afzagen weet je ook al zeker dat het einde is van de palm !

Hier een paar voorbeelden van nieuwe groei na afzagen. Eerste foto is van de dag na het afzagen, tweede en derde foto van enkele dagen later...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hieronder een voorbeeld van een 'Game over' geval ! Als het center wit en massief is dan zit je al onder het palmhart/groeipunt !

Afbeelding

Hoop dat deze uitleg het nu voor iedereen wat duidelijker maakt ?! :)
Het nadeel van afzagen is dat je een misvorming krijgt in de stam. Ik heb hier helaas geen voorbeeld van doormiddel van een foto maar je kunt het goed zien hoor. Op die bepaalde plek lijkt het of er ineens een dunnere stam uit een dikkere stam komt, dus met een soort trapje en ook op die plaats zijn veel meer oude bladstelen die wat door elkaar zitten. Dit komt omdat de bovenkant van de stam open barst als het ware. Ik heb al geregelt eens palmen gezien in tuincentra waarbij ik zag dat ze jaren geleden hersteld zijn van speerrot, die laat ik dus staan omdat het niet zo mooi is natuurlijk maar ook omdat ik dan al weet dat het een zwakker exemplaar is. ;)

@Edward, Jouw exemplaar ben ik 99% zeker van dat het niet meer goed komt helaas ! :(
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen